Nivelul de educație poate influența dieta?
 

Nivelul de educație poate influența dieta?

Persoanele cu un nivel mai scăzut de educație sau cu putere de cumpărare mai mică tind să consume mai multe alimente procesate.
Nivelul de educație poate influența dieta?
Saúl Sánchez Arias

Scris și verificat de nutriționistul Saúl Sánchez Arias.

Ultima actualizare: 30 septembrie, 2022

Educația are o mare legătură cu nutriția. Ignoranța și puterea de cumpărare scăzută, care uneori merg mână în mână, determină ignorarea riscurilor consumului excesiv al anumitor tipuri de alimente. Cum influențează nivelul de educație dieta?

Cei bogați consumă mai multe superalimente

Un studiu publicat în Jurnalul Internațional de Nutriție Comportamentală și Activitate Fizică susține că cei bogați sunt mai predispuși să consume superalimente. Acest lucru are la bază două motivații:

  • Distincția socială
  • Conștientizarea faptului că alimentele bogate în nutrienți sunt esențiale atunci când vine vorba de garantarea sănătății pe termen lung

Persoanele cu un nivel de educație ridicat și condiții economice favorabile tind să cumpere produse ecologice, proaspete, cu conținut mai scăzut de zaharuri și grăsimi trans. Acești oameni sunt mai atenți când vine vorba de mâncare și tind să fie mai preocupați de dieta lor.

Nivelul de educație va influența dieta

Nivelul socioeconomic poate influența calitatea dietei. Acest lucru este demonstrat de un articol publicat în revista Nutrients. În această cercetare, apartenența la o comunitate cu un nivel de educație mai scăzut este legată de un consum mai mare de alimente bogate în zaharuri și grăsimi trans.

Atât nivelul educațional, cât și cel socioeconomic influențează alimentația. Majoritatea obiceiurilor alimentare sunt insuflate în timpul adolescenței. Prin urmare, a transmite importanța alimentației corecte face parte din procesul educațional.

Rutinele sunt mult mai greu de asimilat la maturitate, mai ales cele legate de alimentație. Din acest motiv, de exemplu, este dificil pentru o persoană care nu a mâncat niciodată pește să înceapă să facă acest lucru după o anumită vârstă.

Educația alimentară este fundamentală și, deși orice individ poate să o primească, este mai ușor de implementat la copii.

Alimente benefice pentru sănătate

 

Importanța unei alimentații sănătoase

Menținerea unor obiceiuri alimentare corecte influențează puternic sănătatea, mai ales pe termen mediu și lung. Din acest motiv, se recomandă reducerea aportului de alimente ultraprocesate, bogate în grăsimi trans și zaharuri.

Este indicat să se acorde prioritate consumului de produse proaspete, cu densitate calorică mai mică și valoare nutritivă mai mare. Acest tip de alimente conține vitamine, minerale și antioxidanți esențiali pentru buna funcționare a organismului. Aceste alimente întârzie îmbătrânirea și reduc riscul de a dezvolta boli complexe.

Cu toate acestea, de multe ori, accesul la alimente de înaltă calitate este rezervat celor cu putere de cumpărare mare. Acesta este un alt motiv pentru care statutul socioeconomic are o influență imensă asupra alimentației.

Unii oameni cunosc perfect efectele nocive ale supraconsumului de alimente procesate, dar nu își permit să cumpere produse proaspete deoarece au un preț mai mare.

 

Culoar în supermarket

Nivelul de educație este legat de alimentație și sănătate

După cum am văzut, nivelul educațional este strâns legat de calitatea alimentelor. Oamenii din straturile socio-economice înalte tind să mănânce mai bine. De multe ori, au acces la alimente mai sănătoase, deoarece au cunoștințele și condițiile economice necesare. Alteori, fac această alegere doar ca să demonstreze că au o anumită poziție socială.

Oricum ar fi, este important să insuflăm obiceiuri alimentare corecte populației. Acest lucru este vital la copii și adolescenți, deoarece le va fi mai ușor să le dobândească în această perioadă decât la vârsta adultă.

Amintiți-vă că adoptarea unei alimentații sănătoase și echilibrate reduce considerabil riscul de îmbolnăvire. Este crucial să reducem consumul de produse ultraprocesate și să creștem aportul de alimente proaspete.

Acestea din urmă au o densitate calorică mai mică, dar un conținut mai mare de nutrienți. Aportul de vitamine, minerale și antioxidanți reduce riscul de obezitate și boli complexe pe termen mediu și lung.

Din păcate, o alimentație bună poate să nu fie ieftină. Din acest motiv, nu toată lumea are acces la alimente de calitate. Mersul la nutriționist poate fi o modalitate de optimizare a alimentației, astfel încât aceasta să fie cât mai echilibrată și adecvată, în limita posibilităților economice ale fiecăruia.

S-ar putea să te intereseze...
Dieta Weight Watchers: ce este, avantaje și dezavantaje
Doza de Sănătate
Citește pe Doza de Sănătate
Dieta Weight Watchers: ce este, avantaje și dezavantaje

Dieta Weight Watchers își propune să promoveze pierderea în greutate printr-un meniu sănătos bazat pe alimente proaspete.



  • Livingstone KM., Olstad DL., Leech RM., Ball K., et al., Socioeconomic inequities in diet quality and nutrient intakes among australian adults: findings from a nationally representative cross sectional study. Nutrients, 2017.
  • Groeniger JO., Van Lenthe FJ., Beenackers MA., et al., Does social distinction contribute to socioeconomic inequalities in diet: the case of ‘superfoods’ consumption. Int J Behav Nutr Phys Act, 2017.