Simptomele lipsei de zinc și cum să vă creșteți aportul
 

Simptomele lipsei de zinc și cum să vă creșteți aportul

Zincul are o mare importanță pentru funcțiile normale ale corpului. Când există o deficiență, ne confruntăm cu o problemă gravă care trebuie tratată de medic.
Simptomele lipsei de zinc și cum să vă creșteți aportul
Maria Patricia Pinero Corredor

Scris și verificat de nutriționistul Maria Patricia Pinero Corredor.

Ultima actualizare: 28 iulie, 2022

Micronutrienții sunt compuși esențiali pentru viață, deoarece participă la aproape toate funcțiile metabolice și fiziologice ale organismului. Zincul este unul dintre ele și este al doilea cel mai întâlnit oligoelement în interiorul celulei. Potrivit Organizației Mondiale a Sănătății (OMS), o treime din populația lumii suferă de simptomele lipsei de zinc.

Amploarea funcțiilor zincului înseamnă că simptomele și semnele deficienței sale variază de la o persoană la alta. Aceste semne pot varia de la cele mai ușoare, cum ar fi căderea părului, până la cele mai severe, cum ar fi afectarea cognitivă și întârzierea creșterii fetale.

Nu există nicio îndoială că o schimbare a dietei este esențială pentru a reface nivelul zincului. În acest articol, vom vorbi despre cum să recunoaștem o deficiență de micronutrienți și ce alimente ar trebui să mâncăm pentru a restabili nivelurile optime.

Ce este zincul?

Zincul este un mineral esențial pentru a fi sănătos. Este al doilea cel mai important oligoelement după fier. 95% se găsește în interiorul celulelor. Mușchii, împreună cu oasele, sunt țesuturile cu cel mai mult zinc. Zincul ajută sistemul imunitar să lupte împotriva bacteriilor și virușilor.

Ce face zincul?

Un grup de experți reiterează importanța zincului. Funcțiile sale sunt următoarele:

  • Stimulează sistemul imunitar: zincul se leagă de viruși pentru a-i împiedica să pătrundă în celule. În acest fel, le blochează replicarea. De asemenea, promovează vindecarea rănilor și repararea țesuturilor.
  • Facilitează reacțiile biochimice: zincul antrenează multe reacții metabolice. De exemplu, este un cofactor pentru mai mult de 200 de enzime.
  • Promovează creșterea și dezvoltarea: diviziunea celulară care are loc în timpul sarcinii are nevoie de zinc. Se estimează că peste 80% din femeile însărcinate din lume nu primesc doza recomandată de zinc.
Făt în pântec

Simptomele lipsei de zinc

Simptomele deficienței de zinc pot varia în intensitate. De exemplu, atunci când există o lipsă semnificativă de nutrienți, organismul nu poate produce celule noi pentru înlocuirea țesuturilor.

Semnele ușoare sunt după cum urmează:

  • Aftă
  • Diaree
  • Unghii deformate
  • Pierderea poftei de mâncare
  • Iritații ale pielii
  • Gust sau miros slab
  • Libido scăzut la bărbați
  • Vindecare deficitară a rănilor

Simptomele mai severe includ următoarele:

  • Infecții frecvente din cauza sistemului imunitar slăbit
  • Hipogonadism la bărbați din cauza nivelului scăzut de testosteron
  • Creștere întârziată la copii și adolescenți
  • Leziuni majore ale pielii
  • Deficiență cognitivă

Factori de risc ce duc la lipsa de zinc

Persoanele care urmează o dietă vegetariană, vegană sau restrictivă pe termen lung pot prezenta un risc crescut de deficiență de zinc. Legumele conțin substanțe care împiedică cea mai bună absorbție a unor minerale. Din acest motiv, veganilor li se spune să mănânce cu 50% mai mult zinc decât omnivorilor sau carnivorilor.

Bebelușii mai mari de 6 luni care beau numai lapte matern pot fi expuși riscului de lipsă de zinc. Cu toate acestea, dacă primesc alimente pe bază de carne sau formule pentru sugari îmbogățite cu zinc, deficiența este prevenită.

Persoanele alcoolice sunt susceptibile la lipsa de zinc. Alcoolul reduce cantitatea de zinc pe care o absoarbe organismul și crește pierderile de minerale prin urină.

Unele proceduri chirurgicale, cum ar fi inelul gastric, și tulburările digestive, cum ar fi colita ulceroasă, pot crește riscul deficienței de zinc.

Cum este diagnosticată lipsa de zinc în laborator?

Nu orice test de sânge poate oferi un diagnostic precis al deficienței de zinc. Simptomele ajută, dar sunt necesare dovezi clare.

Specialiștii măsoară nivelul de zinc în plasma sanguină, urină sau păr. De asemenea, se poate întâmpla ca lipsa acestui mineral să fie un simptom al unei alte tulburări (de exemplu, malabsorbția intestinală).

Simptomele lipsei de zinc: tratament

Odată ce cauza deficienței de zinc este diagnosticată, pot fi recomandate modificări ale dietei sau suplimente alimentare. Să ne uităm la opțiuni!

Schimbări în dietă

Când deficiența de zinc apare din cauza unei lipse semnificative a meselor obișnuite, este necesar să se consume alimente noi care să contribuie la creșterea nivelului de mineral la nivel intracelular. Cele mai mari concentrații se găsesc în alimentele de origine animală.

Următoarea listă arată principalele surse de zinc în dieta omnivoră:

  • Păsări de curte: valorile zincului variază de la 1,8 la 3 miligrame la 100 grame de produs.
  • Carne de vită: furnizează între 3 și 4,7 miligrame la 100 grame.
  • Organe: conțin între 4 și 6 miligrame la 100 grame.
  • Pește: fructele de mare sunt o sursă bună de zinc. Acestea furnizează între 0,5 și 5,2 miligrame.
  • Stridii: când sunt crude, furnizează 33 miligrame în 85 grame. Este una dintre principalele surse de zinc.
  • Crab: 10 miligrame în 134 grame de crab fiert.
  • Homar: acest crustaceu conține 3,53 miligrame la 100 grame.

Ouăle și produsele lactate sunt recomandate într-o măsură mai mică pentru creșterea zincului, deoarece valorile lor sunt mai mici în comparație cu alte alimente.

Unii cercetători au descoperit că semințele și leguminoasele sunt surse de acid fitic. Această moleculă stochează fosforul și prinde zincul împreună cu alte minerale, prevenind biodisponibilitatea acestuia în intestin. În plus, dietele bogate în fibre pot scădea disponibilitatea mineralelor. Suplimentele cu zinc sunt recomandate în acest caz.

Sursele vegetale de zinc (nu este 100% biodisponibil) includ fasole, linte, năut, mazăre, nuci, orez sălbatic, cereale integrale, germeni de grâu, semințe și caju. În cazul leguminoaselor, acestea trebuie să fie înmuiate sau germinate pentru a reduce acidul fitic.

Alimente ce conțin zinc

Suplimente de zinc

Dacă deficiența de zinc este severă, pot fi necesare suplimente simple sau în combinație cu alte minerale și vitamine. Doza necesară este de 2 până la 4 ori mai mare decât cantitatea zilnică recomandată.

Nivelul maxim pentru un adult este de 40 miligrame pe zi și de 4 miligrame pe zi pentru sugari. La un nivel mai ridicat, pot apărea probleme ale rinichilor, ficatului sau stomacului. De asemenea, zincul interacționează cu medicamentele pentru artrită, diuretice și antibiotice.

Ce să faceți în cazul unei deficiențe de zinc?

Dacă bănuiți că aveți o deficiență de zinc, primul lucru pe care ar trebui să-l faceți este să solicitați asistență medicală, mai ales dacă experimentați amețeală, greață sau dureri de cap.

În cazul unei sarcini cu suspiciune de deficit de zinc, trebuie să anunțați specialistul. Acest oligoelement este esențial pentru copil.

Simptome precum căderea părului, vindecarea lentă, erupțiile cutanate și ulcerele bucale, printre altele, pot fi semne de avertizare. Trebuie să consumați alimente de origine animală cu conținut mare de zinc. Carnea, organele, peștele, crustaceele și păsările de curte sunt cele mai bune surse de zinc.

S-ar putea să te intereseze...
De ce trebuie să consumi mai mult zinc?
Doza de Sănătate
Citește pe Doza de Sănătate
De ce trebuie să consumi mai mult zinc?

Deficitul mineral poate duce la probleme de sănătate serioase dacă nu iei atitudine. De ce trebuie să consumi mai mult zinc?



  • Rubio C., González Weller D., Martín-Izquierdo R. E., Revert C., Rodríguez I., Hardisson A.. El zinc: oligoelemento esencial. Nutr. Hosp.  [Internet]. 2007  Feb [citado  2022  Feb  20] ;  22( 1 ): 101-107. Disponible en: http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0212-16112007000100012&lng=es.
  • Daniel López de Romaña, Carlos Castillo D, Doricela Diazgranados. EL ZINC EN LA SALUD HUMANA – I. Rev Chil Nutr Vol. 37, Nº2, Junio 2010. Disponible en: https://scielo.conicyt.cl/pdf/rchnut/v37n2/art13.pdf
  • Martínez Domínguez Beatriz, Ibáñez Gómez Mª Victoria, Rincón León Francisco. Acido fítico: aspectos nutricionales e implicaciones analíticas. ALAN  [Internet]. 2002;  52( 3 ): 219-231. Disponible en: http://ve.scielo.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0004-06222002000300001&lng=es.
  • Claudia Restrepo Caro, María Del C. Coronell, Julia Arrollo, Gisela Martínez, Lucia Sánchez Majana, Luz Adriana Sarmiento-Rubiano. La deficiencia de zinc: un problema global que afecta la salud y el desarrollo cognitivo. ALAN, 2016, 66, 3. Disponible en: https://mejorconsalud.as.com/wp-admin/post.php?post=660023&action=edit
  • Y James Kang  , Zhanxiang Zhou. Zinc prevention and treatment of alcoholic liver disease. Mol Aspects Med. Aug-Oct 2005;26(4-5):391-404. doi: 10.1016/j.mam.2005.07.002.
  • Begoña Olmedilla Alonso, Rosaura Farré Rovira, Carmen Asensio Vegas, Mercedes Martín Pedrosa. Papel de las leguminosas en la alimentación actual. Vol. 14. Núm. 2. páginas 72-76 (Abril 2010).

Conținutul acestei publicații are scop pur informativ. În niciun moment nu ar trebui să faciliteze sau să înlocuiască diagnosticele, tratamentele sau recomandările oferite de către un specialist. Consultă un specialist de încredere dacă ai îndoieli și cere acordul acestuia înainte de a începe orice procedură.