5 forme ale abuzului emoțional greu de recunoscut

· 10 decembrie 2017
Unul dintre cele mai grave aspecte în ceea ce privește abuzul emoțional este faptul că persoanei afectate îi ia mult timp să recunoască semnele acestuia. 

Există mai multe forme ale abuzului emoțional. Chiar dacă nu lasă urme pe piele, toate au un impact puternic la nivel psihic. Efectele nu sunt sesizate decât după o perioadă lungă de timp.

Persoanele supuse abuzului emoțional pentru o mare parte a vieții își revin mult mai greu. Depășirea traumelor suferite poate dura ani buni.

Abuzul emoțional este foarte complicat. Dacă o persoană te lovește, știi la nivel instinctiv că trebuie să ieși din situația respectivă cât mai curând pentru a-ți apăra integritatea fizică. În cazul abuzului psihologic, lucrurile stau altfel.

Spre deosebire de cel fizic, abuzul emoțional prezintă semne „discrete”: ironie constantă, dispreț subtil, senzația de gol interior…

La început, persoana abuzată emoțional nu se gândește la ea însăși ca la o victimă care ar trebui să ia măsuri pentru a ieși din acea situație, ci se simte vinovată. Se întâmplă adesea ca aceasta să gândească în felul următor: „Probabil greșesc eu cu ceva de mă tratează așa.”

Ulterior, pot apărea sentimente mai complexe și mai istovitoare. Multora le trec prin minte gânduri precum: „Nu știu cum să procedez. Știu că mă deranjează ceea ce se întâmplă, însă este o situație atât de subtilă, încât chiar n-am idee cum să îi fac față.”

În cele din urmă, victimele abuzului psihologic lasă situația toxică să continue. Acestea așteaptă până când acumulează o colecție de răni mici, lovituri emoționale și dispreț. Apoi, fără să își dea seama, ajung să se simtă complet „invalide” din punct de vedere emoțional.

Este foarte greu să te eliberezi de situațiile abuzive în plan psihologic. Tocmai de aceea îți prezentăm mai jos 5 forme ale abuzului emoțional pe care este important să le recunoști, să le conștientizezi și să reacționezi.

1. Agresorul este perfect și încântător – tu nu te poți ridica la nivelul lui

Este important să recunoști diversele forme ale abuzului emoțional

Persoanele care își exercită dominanța într-un mod abuziv sunt preocupate excesiv de imaginea lor publică. În mulțimi, în public, acest individ este cel mai fermecător, sociabil, amabil, isteț, empatic și atent. Aceste calități par să îl definească în așa măsură încât te îndoiești că te-ar crede cineva dacă ai spune ceva rău despre el.

Tocmai de aceea, mulți oameni văd realitatea mult prea târziu. Este aproape imposibil să recunoști un agresor emoțional de la prima vedere. Însă, în timp, semnul cel mai clar va fi felul în care se comportă cu tine în fiecare zi. Micile manifestări ale disprețului său și încercările de a te submina vor deveni vizibile.

Comportamentele agresive nu se vor limita la spațiul privat. Agresorul nu se va feri să facă glume pe seama ta nici în public. Aceasta este o modalitate prin care individul în cauză încearcă să atragă atenția asupra sa și să își creeze o imagine pozitivă, sacrificând-o pe a ta.

Între timp, persoana abuzată riscă să urmeze în continuare un drum greu. Puțin câte puțin, zi după zi, aceasta cade într-un abis profund al maltratării psihologice.

2. Empatia distorsionată: una dintre cele mai frecvente forme ale abuzului emoțional

Mulți susțin că agresorii nu manifestă empatie – dar nu este așa. În general, indivizii care abuzează emoțional și manipulează persoanele din jur sunt conștienți de emoțiile victimelor lor. Astfel, aceștia îți citesc ușor și rapid sentimentele, folosindu-le împotriva ta.

Iată un exemplu. Ai avut o zi grea la serviciu. Când ajungi acasă, partenerul îți observă imediat disconfortul, tristețea sau depresia. Însă, în loc să te ajute și să îți ofere sprijin emoțional, acesta dă vina pe tine pentru situația în care te afli. Mai mult, este posibil să îți știrbească și mai tare încrederea în tine pentru a deține controlul absolut asupra ta.

„Sigur că ai avut o zi proastă. Tu nu știi niciodată să te aperi singur/ă. Mereu stai în spate și te bazezi pe mine pentru orice. Fără mine, nu te poți descurca în nicio situație.”

Având în vedere cele menționate, este important de reținut faptul că empatia este o trăsătură pozitivă și utilă doar atunci când este utilizată pentru ajutorarea altor persoane. Aceasta nu trebuie folosită pentru a adânci depresia și disperarea oamenilor din jur.

3. Te compară mereu cu alte persoane, orice ai face

Micile ironii și acel dispreț sunt forme ale abuzului emoțional

„De ce ai oprit mașina chiar pe șosea? Ești la fel ca sora ta: neîndemânatică și un dezastru la volan.”

Orice ai face, agresorul te compară întotdeauna cu o altă persoană, dar nu într-un sens pozitiv.

Imaturitatea emoțională a agresorului îl împiedică să emită judecăți de valoare coerente, utile și respectuoase. 

Totodată, de multe ori acesta își compară partenerii actuali cu fostele relații pentru a provoca și mai mai multă suferință celor dintâi.

4. Nu se pune niciodată în locul tău

Acest lucru este valabil pentru lucruri mărunte și importante deopotrivă. Agresorul nu poate vedea niciodată situația din punctul tău de vedere și nu se poate pune în locul tău.

Așa cum am menționat deja, persoana care te abuzează emoțional poate da dovadă de o empatie extraordinară. Însă aceasta nu va putea niciodată să stabilească o „conexiune”. Astfel, agresorului nu îi pasă dacă anumite lucruri te rănesc sau dacă el însuși te face să suferi. 

5. Obiectivele, gusturile și obiceiurile tale nu au nicio valoare în ochii lui

Ridiculizarea sau comentariile ironice privind obiectivele tale sunt alte forme ale abuzului emoțional. Aceasta este o modalitate prin care persoana respectivă își manifestă controlul asupra ta.

Când un om te critică și îți ridiculizează preferințele, visele sau entuziasmul vizavi de un proiect nou, scopul său este simplu și toxic: să îți distrugă stima de sine.

Un lucru important de reținut este faptul că o persoană cu o stimă de sine scăzută este mai ușor de controlat. Exact asta caută indivizii care „practică” diverse forme ale abuzului emoțional. În esență, aceasta este ținta atacului: capacitatea ta de a te prețui pe tine însuți.

Reține toate comportamentele descrise mai sus. Dacă observi aceste manifestări la partenerul tău, ia măsuri imediat pentru a-ți proteja stima de sine, identitatea, sănătatea psihică și bunăstarea emoțională.

Sursa imaginii reprezentative: © wikiHow.com