A mânca multe fructe și legume poate fi rău?

Deși fructele și legumele sunt alimente esențiale pentru ca organismul să funcționeze optim, atunci când sunt consumate în exces, pot apărea complicații.
A mânca multe fructe și legume poate fi rău?

Ultima actualizare: 03 Octombrie, 2021

Deși majoritatea oamenilor asociază aceste alimente cu sănătatea, există oameni care se întreabă dacă a mânca multe fructe și legume poate fi rău. Ce știm despre asta?

Fructele și legumele conțin substanțe nutritive de care organismul are nevoie în fiecare zi. Dar, este adevărat că a mânca mai mult decât ar trebui poate duce la complicații. Citiți mai departe și descoperiți implicațiile!

Câte fructe și legume ar trebui să mâncăm?

Una dintre marile probleme ale societății actuale este faptul că porțiile recomandate nu sunt respectate. Se poate întâmpla ca unele persoane să mănânce prea multe fructe și legume.

De exemplu, cei care restricționează alte produse sau persoanele care practică vegetarianismul sau veganismul, fără a fi sfătuite de un profesionist, riscă să exagereze.

Entități precum Organizația Mondială a Sănătății (OMS) recomandă includerea a cel puțin 400 g de fructe și legume în dieta zilnică. Echivalentul este de 5 porții. Desigur, dacă o cantitate mai mare este ingerată ocazional, nu vă va afecta sănătatea. Cu toate acestea, problemele vor apărea atunci când există un exces care dezechilibrează funcționarea organismului.

A mânca multe fructe și legume poate fi rău? Ce înseamnă excesul?

Deși nu există un maxim stabilit, totul depinde de persoană. De exemplu, dacă cineva nu este obișnuit să mănânce zilnic aceste alimente, la 6 porții pe zi va observa un disconfort. O persoană care are tendința de a consuma 400 g pe zi, dar care brusc consumă 9 porții, poate începe să aibă probleme. Oricum, limita este relativă.

Femeie care crede că poate mânca multe fructe și legume

Riscurile consumului de fructe și legume

Pentru a răspunde la această întrebare specifică, vă vom spune care sunt consecințele consumului exagerat de fructe și legume.

Exces de zaharuri

Printre componentele fructelor se numără fructoza. Această substanță este zahărul natural din produs și este responsabilă de aroma dulce.

Când fructele sunt consumate în cantități moderate, nutrienții nu determină creșterea zahărului în sânge. Dacă apare excesul, fructele pot afecta glicemia și secreția de insulină.

De exemplu, pot fi menționate sucurile. Pentru a face suc de portocale, se folosesc 3 sau mai multe fructe la pahar. Fibra nu este utilizată, iar fructoza este concentrată. Desigur, pentru a exista exces de zahăr în sânge, trebuie să consumați mai multe fructe pe zi.

Creșterea trigliceridelor

O altă consecință a excesului de fructoză este producția de grăsimi. În legătură cu această problemă, diferite studii arată care sunt consecințele excesului de fructoză:

  • Creșterea tensiunii arteriale
  • Creșterea trigliceridelor
  • Creșterea colesterolului rău (LDL)
  • Dezvoltarea ficatului gras

Tulburări digestive

Deși fibra este o componentă esențială pentru reglarea sistemului digestiv, atunci când există un exces, poate apărea disconfort. Astfel, flatulența și balonarea sunt frecvente dacă mâncați în exces alimente bogate în fibre, precum legumele și fructele.

În funcție de cantitatea de gaze generată, pot apărea disconfort și durere din cauza meteorismului. Acest lucru se manifestă deoarece gazul se acumulează în tractul gastro-intestinal.

Diferite studii arată că pot apărea și următoarele probleme:

  • Diaree
  • Obstrucție intestinală
  • Crampe intestinale

Scăderea absorbției unor minerale

Legat de cele de mai sus, excesul de fibre poate trage anumite substanțe nutritive din tractul digestiv: zinc, calciu, fier și cupru. Fibrele se leagă de micronutrienți și formează compuși insolubili, care ajung să fie eliminați odată cu fecalele. Acesta este unul dintre riscurile abuzului de fibre alimentare.

Bărbat cu probleme la stomac
Fibrele în exces cresc producția de gaze intestinale și generează durere abdominală.

Riscul de a mânca multe fructe și legume

Fructele și legumele sunt alimente pline substanțe nutritive de care organismul are nevoie pentru a funcționa optim. Cu toate acestea, dacă sunt consumate în exces, acestea pot genera dezechilibre și pot avea un impact negativ.

Disconfortul intestinal și diareea sunt primele simptome care apar. De asemenea, acest lucru poate duce la creșteri bruște ale glicemiei. Poate apărea și o stare inflamatorie cronică.

Pentru a evita aceste probleme, este recomandat să consumați 5 porții pe zi, ceea ce echivalează cu 2 sau 3 fructe și 1 sau 2 legume crude sau gătite. Dacă urmați această recomandare și aveți o dietă în funcție de nevoile proprii, corpul va fi în echilibru.

S-ar putea să te intereseze...
Zahărul din fructe este dăunător?
Doza de Sănătate
Citește pe Doza de Sănătate
Zahărul din fructe este dăunător?

Din punct de vedere chimic, zahărul din fructe și zahărul rafinat sunt la fel. Însă efectele lor asupra sănătății sunt complet diferite.



  • Carvallo, P., Carvallo, E., Barbosa-da-Silva, S., Mandarim-de-Lacerda, C. A., Hernández, A., & del-Sol, M. (2019). Efectos metabólicos del consumo excesivo de fructosa añadida. International Journal of Morphology37(3), 1058-1066.
  • Riveros, M. J., Parada, A., & Pettinelli, P. (2014). Consumo de fructosa y sus implicaciones para la salud: malabsorción de fructosa e hígado graso no alcohólico. Nutrición Hospitalaria29(3), 491-499.
  • García, O. E., & Rodríguez, C. C. (2011). La educación en nutrición: el caso de la fibra en la dieta. Revista de Investigación35(73), 11-24.
  • Fundación Española del Corazón. CONTROLA EL CONSUMO DE FRUCTOSA. Disponible en: https://fundaciondelcorazon.com/corazon-facil/blog-impulso-vital/2394-controla-el-consumo-de-fructosa.html.