Ce sunt și care sunt beneficiile postbioticelor?
 

Ce sunt și care sunt beneficiile postbioticelor?

Postbioticele sunt importante pentru sănătate. Descoperiți cum puteți profita de beneficiile lor și în ce alimente se găsesc!
Ce sunt și care sunt beneficiile postbioticelor?

Ultima actualizare: 03 Mai, 2022

Știința este dinamică și în continuă schimbare. O descoperire duce la alta mai târziu. Este cazul postbioticelor, care se referă la componente celulare fără viață sau la substanțe active care se obțin din probiotice în timpul dezvoltării lor în intestin. Care sunt beneficiile postbioticelor?

Conceptele cunoscute până în prezent sunt cele de probiotice (microorganisme vii benefice sănătății), prebiotice (substraturi care stimulează dezvoltarea acestor bacterii) și simbiotice (unirea celor anterioare în același aliment). Acum intră în joc postbioticele.

În ciuda faptului că cercetările asupra lor sunt abia la început și că unele aspecte nu sunt foarte clare, în acest articol vă vom prezenta informațiile actualizate despre relația lor cu pro- și prebiotice.

Ce sunt postbioticele?

În 2019, un grup de experți a definit postbioticele drept un preparat din microorganisme neînsuflețite sau componente ale acestora, care conferă un beneficiu pentru sănătate gazdei.

De asemenea, postbioticele trebuie să conțină celule sau componente microbiene inactive, cu sau fără metaboliți sintetizați de bacterii, cu beneficii pentru sănătate. Cu alte cuvinte, dintr-o celulă vie, precum probioticele, se obțin celule moarte sau fragmentele acestora.

Conceptul convenit va fi de mare folos pentru activitatea viitoare a oamenilor de știință, industriilor, cercetătorilor, autorităților de reglementare și consumatorilor.

Componentele postbiotice

Postbioticele sunt compuse din următoarele:

  • Celule microbiene fără viață.
  • Structuri sau fragmente de celule microbiene: pereții celulari, membrane, exopolizaharide sau proteine atașate pereților celulari.
  • Metaboliți sau produse finite: peptide, acizi organici, enzime, bacteriocine sau proteine secretate.
Beneficiile postbioticelor pentru sănătatea intestinală

Cum sunt ele legate de probiotice, prebiotice și simbiotice?

Dacă ar trebui să legăm aceste concepte, am începe cu prebioticele, deoarece acestea reprezintă toți acei nutrienți sau substraturi (cum ar fi fructooligozaharidele) care hrănesc probioticele. Aceste tipuri de nutrienți permit menținerea și dezvoltarea bacteriilor sănătoase, astfel încât, folosind un grup de enzime, să poată produce postbiotice.

Simbioticele sunt un amestec de microorganisme vii (probiotice) și substrat (prebiotice).

Unele postbiotice sunt peptide, un fel de proteine foarte mici. De asemenea, pot fi acizi grași cu lanț scurt sau SCFA și acid lactic. Pot preveni înmulțirea bacteriilor dăunătoare sau pot încuraja dezvoltarea bacteriilor benefice.

Locul de acțiune a postbioticelor nu este doar intestinul. Ele pot fi administrate direct în gură, pe piele, în tractul urogenital și în nazofaringe.

Care sunt beneficiile postbioticelor pentru sănătate?

Întrucât este un concept nou, există încă lacune în ceea ce privește mecanismul de acțiune. Totuși, ceea ce știm este încurajator.

Posibila prevenire sau tratare a COVID-19

O recenzie din 2022 a analizat 84 de studii de la începutul pandemiei. Specialiștii afirmă că postbioticele, împreună cu pro- și prebioticele, pot promova comunicarea între microbiota intestinală și sistemul imunitar. Prin urmare, ele sunt considerate adjuvanți în prevenirea, tratamentul și modularea exprimării bacteriene interne la pacienții cu COVID-19.

Menținerea barierei intestinale

Se crede că postbioticele ajută la menținerea barierei intestinale. De asemenea, pot reduce inflamația și pot ajuta la combaterea infecțiilor sistemului digestiv.

În plus, ar putea fi folosite pentru a trata alergiile și bolile nutriționale cronice, cum ar fi obezitatea. De asemenea, pot regla zahărul din sânge, îmbunătățind controlul glicemiei la pacienții diabetici.

Tratarea infecțiilor digestive

Unele ulcere pot fi cauzate de Helicobacter pylori. Postbioticele sunt capabile să o distrugă.

În plus, s-a doveditsunt capabile să controleze simptomele sindromului de colon iritabil, inclusiv durerea abdominală și disconfortul. De asemenea, obiceiurile intestinale modificate și inflamația dispar.

Alte beneficii, cum ar fi îmbunătățirea calității somnului sau vindecarea infecțiilor tractului respirator, merită studii suplimentare pentru a obține rezultate concludente. Cu toate acestea, încercările de până acum au fost încurajatoare.

Deși cercetările privind postbioticele sunt pe drumul cel bun, cercetătorii sunt precauți.

Cum să obțineți postbiotice?

Pentru a obține postbiotice, este necesar să se favorizeze dezvoltarea probioticelor. Pentru aceasta, substraturile adecvate (prebiotice) trebuie menținute la un nivel optim. Deci, unde se găsesc aceste prebiotice? Mai ales în usturoi, ceapă, sparanghel și banane.

Aceste surse alimentare conțin un tip de fibre numite fructo-oligozaharide, care hrănesc bacteriile intestinale benefice. Se găsesc și în rădăcina de cicoare, anghinare, orz, ovăz, mere, leguminoase, alge marine, nuci și praz.

Pentru a completa ecuația, puteți consuma probiotice ca suplimente. Alimentele fermentate nepasteurizate, precum kefirul, miso și kombucha sunt surse ideale de bacterii benefice, în special de tip lactobacili.

Atunci când alegeți alimente fermentate, căutați-le pe cele însămânțate cu microorganisme cu beneficii dovedite.

Alimentele prebiotice permit stimularea probioticelor și, odată cu acestea, generarea postbioticelor. Există produse care pretind că promovează sănătatea digestivă și funcția imunitară, dar nu există suficiente dovezi care să demonstreze acest lucru. Așa că vă rugăm să aveți grijă ce cumpărați.

Granule de kefir

Necesitatea mai multor studii pentru a dovedi beneficiile postbioticelor

O alimentație echilibrată și variată, inclusiv sursele alimentare de prebiotice și probiotice, poate asigura o bună dezvoltare a bacteriilor benefice în intestin. Dacă este necesar, consultați medicul în legătură cu suplimentele postbiotice, doza și durata lor de utilizare. De asemenea, este important să știți dacă există interacțiuni medicamentoase.



  • Salminen, S., Collado, M. C., Endo, A., Hill, C., Lebeer, S., Quigley, E., Sanders, M. E., Shamir, R., Swann, J. R., Szajewska, H., & Vinderola, G. (2021). The International Scientific Association of Probiotics and Prebiotics (ISAPP) consensus statement on the definition and scope of postbiotics. Nature reviews. Gastroenterology & hepatology18(9), 649–667. https://doi.org/10.1038/s41575-021-00440-6
  • Swanson KS, et al. Documento de consenso de expertos: Declaración de consenso de la Asociación Científica Internacional de Probióticos y Prebióticos (ISAPP) sobre la definición y el alcance de los simbióticos. Nat. Rev. Gastroenterol. Hepatol. 2020; 17 :687–701.
  • Marco ML, et al. Health benefits of fermented foods: microbiota and beyond. Curr. Opin. Biotechnol. 2017;44:94–102. Disponible en: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/27998788
  • Xavier-Santos, D., Padilha, M., Fabiano, G. A., Vinderola, G., Gomes Cruz, A., Sivieri, K., & Costa Antunes, A. E. (2022). Evidences and perspectives of the use of probiotics, prebiotics, synbiotics, and postbiotics as adjuvants for prevention and treatment of COVID-19: A bibliometric analysis and systematic review. Trends in food science & technology120, 174–192. https://doi.org/10.1016/j.tifs.2021.12.033
  • Viola Andresen, Jürgen Gschossmann, Peter. Layer.  Heat-inactivated Bifidobacterium bifidum MIMBb75 (SYN-HI-001) in the treatment of irritable bowel syndrome: a multicentre, randomised, double-blind, placebo-controlled clinical trial. 2020, VOLUME 5, ISSUE 7, P658-666,  DOI:https://doi.org/10.1016/S2468-1253(20)30056-X
  • Braido F, Melioli G, Candoli P, Cavalot A, Di Gioacchino M, Ferrero V, Incorvaia C, Mereu C, Ridolo E, Rolla G, Rossi O, Savi E, Tubino L, Reggiardo G, Baiardini I, di Marco E, Rinaldi G, Canonica GW; Lantigen Study Group, Accorsi C, Bossilino C, Bonzano L, DiLizia M, Fedrighini B, Garelli V, Gerace V, Maniscalco S, Massaro I, Messi A, Milanese M, Peveri S, Penno A, Pizzimenti S, Pozzo T, Raie A, Regina S, Sclifò F. The bacterial lysate Lantigen B reduces the number of acute episodes in patients with recurrent infections of the respiratory tract: the results of a double blind, placebo controlled, multicenter clinical trial. Immunol Lett. 2014 Dec;162(2 Pt B):185-93. doi: 10.1016/j.imlet.2014.10.026. Epub 2014 Nov 3. PMID: 25445613; PMCID: PMC7173099.
  • Nishida,D. Sawada,T. Kawai,Y. Kuwano,S. Fujiwara,K. Rokutan. Para-psychobiotic Lactobacillus gasseri CP2305 ameliorates stress-related symptoms and sleep quality. Journal of Applied Microbiology. Volume123, Issue6, December 2017, Pages 1561-1570. https://doi.org/10.1111/jam.13594