Dieta paradoxului plantelor: ce este, cum funcționează și care sunt riscurile
 

Dieta paradoxului plantelor: ce este, cum funcționează și care sunt riscurile

Dacă vrei să cunoști o modalitate diferită de a slăbi, îți vom explica în ce constă dieta paradoxului plantelor, o abordare inedită mai puțin susținută de știință.
Dieta paradoxului plantelor: ce este, cum funcționează și care sunt riscurile

Ultima actualizare: 18 Iulie, 2022

Dieta paradoxului plantelor este un tip de dietă care se concentrează pe restricția de lectine pentru a îmbunătăți sănătatea și a pierde în greutate eficient. Această abordare susține faptul că lectinele sunt substanțe toxice care dăunează organismului și fac ca intestinul să fie permeabil, ceea ce poate altera metabolismul nutrienților și fiziologia mediului intern.

Înainte de a începe, trebuie menționat faptul că bazele unei alimentații sănătoase conform literaturii științifice recente sunt varietatea și echilibrul. Trebuie să fii foarte atent când îți impui restricții, deoarece te-ai putea confrunta cu deficite nutriționale care ajung să condiționeze funcționarea organismului. În acest caz, cel mai bine ar fi să consulți un profesionist pentru a obține un plan care să acopere cerințele corpului.

Problema lectinelor

Lectinele sunt, potrivit unor specialiști, o serie de elemente găsite în alimentele vegetale, care protejează plantele de prădători. Din acest motiv, ei susțin că ar fi dăunătoare organismului.

Cu toate acestea, există puține dovezi care să susțină această teorie. Acesta este un subiect foarte controversat, deoarece studiile recente demonstrează necesitatea de a include legumele în dietă în mod regulat.

Salată de legume
Dieta paradoxului plantelor susține faptul că lectinele sunt dăunătoare organismului. Nu există dovezi științifice concludente în acest sens.

Există multe triburi care includ fasolea și alte leguminoase în dieta zilnică încă din primele etape ale vieții. Asta nu înseamnă că au o stare de sănătate mai proastă. În plus, gătitul legumelor tinde să reducă drastic conținutul de lectină. În acest fel, problema este practic rezolvată.

Cum este structurată dieta paradoxului plantelor?

Dieta paradoxului plantelor prioritizează aportul de carne roșie, carne albă, pește, alimente cu amidon rezistent, produse lactate și anumite legume. În această ultimă grupă se regăsesc alimente precum sparanghelul, sfecla, broccoli, conopida și legumele cu frunze verzi. Ceea ce ar trebui să fie complet restricționat sunt leguminoasele.

Un alt grup de alimente care ar trebui excluse din această abordare sunt cerealele încolțite. De asemenea, fructele și cerealele sau alimentele care conțin amidon și chiar anumite derivate din laptele de vacă sunt interzise. Totuși, aceste ultime produse pot fi necesare pentru a satisface cerințele de proteine pe parcursul zilei, așa că nu este întotdeauna indicat să le elimini.

Castron cu năut
Dieta paradoxului plantelor este extrem de restrictivă și poate duce la deficiențe nutriționale.

După cum poți vedea, este o dietă destul de restrictivă care poate duce la deficite ale anumitor micronutrienți esențiali. Unul, de exemplu, este vitamina C. Această substanță este cheia pentru garantarea bunei funcționări a sistemului imunitar, după cum confirmă un studiu publicat în revista Nutrients. Îmbunătățește eficiența apărării înnăscute și adaptive a organismului.

Slăbește cu dieta paradoxului plantelor

Dieta paradoxului plantelor poate fi folosită pentru a pierde în greutate, atât timp cât este însoțită de obiceiuri bune de viață. La urma urmei, pentru a îmbunătăți compoziția corpului, sunt suficiente un aport optim de proteine, un deficit energetic și exercițiile fizice. Acestea sunt cele trei puncte cheie care îți vor permite să slăbești.

În plus, acest plan alimentar nu include alimente procesate sau alimente cu un conținut ridicat de zahăr, precum cerealele. Acestea sunt adesea prezente în alimentația multor persoane și pot limita rezultatele obținute.

De remarcat faptul că aportul regulat de carbohidrați simpli determină, pe termen mediu, rezistență la insulină la persoanele sedentare. Acest lucru este confirmat de cercetările publicate în revista Current Diabetes Reports.

Deși restricția alimentelor procesate este pozitivă, există opțiuni mai bune decât această abordare de a pierde în greutate. De asemenea, nu există suficiente dovezi pentru a lua decizia de a evita leguminoasele.

Leguminoasele sunt o sursă de fibre și acest element ajută la îmbunătățirea tranzitului intestinal, protejând în același timp microbiota. Cerințele zilnice nu sunt îndeplinite în majoritatea cazurilor, așa că limitarea aportului nu este oportună.

Dieta paradoxului plantelor, o abordare pentru a pierde în greutate susținută de puține dovezi

După cum ați văzut, dieta paradoxului vegetal are obiectivul de a genera pierdere în greutate și de a îmbunătăți sănătatea. Pentru aceasta, limitează aportul de lectine. Literatura științifică actuală nu susține această propunere și preferă consumul de legume cu conținut ridicat de fibre. Așadar, nu pare o alternativă grozavă.

În concluzie, trebuie să ne amintim că atunci când scopul este îmbunătățirea compoziției corporale și prevenirea dezvoltării patologiilor cronice și complexe de-a lungul anilor, mâncatul corect nu este suficient. Trebuie promovate și alte obiceiuri. Printre acestea se remarcă necesitatea de a practica exerciții fizice în mod regulat, cu accent pe antrenamentul de forță.

S-ar putea să te intereseze...
Care este importanța alimentației sănătoase vara?
Doza de Sănătate
Citește pe Doza de Sănătate
Care este importanța alimentației sănătoase vara?

Vă prezentăm importanța alimentației sănătoase vara, esențială pentru a vă bucura din plin de aceste zile toride. Aflați ce să mâncați vara!



  • Aune, D., Giovannucci, E., Boffetta, P., Fadnes, L. T., Keum, N., Norat, T., Greenwood, D. C., Riboli, E., Vatten, L. J., & Tonstad, S. (2017). Fruit and vegetable intake and the risk of cardiovascular disease, total cancer and all-cause mortality-a systematic review and dose-response meta-analysis of prospective studies. International journal of epidemiology46(3), 1029–1056. https://doi.org/10.1093/ije/dyw319
  • Carr, A. C., & Maggini, S. (2017). Vitamin C and Immune Function. Nutrients9(11), 1211. https://doi.org/10.3390/nu9111211
  • Yoshida, Y., & Simoes, E. J. (2018). Sugar-Sweetened Beverage, Obesity, and Type 2 Diabetes in Children and Adolescents: Policies, Taxation, and Programs. Current diabetes reports18(6), 31. https://doi.org/10.1007/s11892-018-1004-6