E sănătos să bem 3 cești de cafea pe zi?

· 8 decembrie 2015
Mai multe studii au demonstrat că puțină cafea pe zi nu strică (atâta timp cât nu facem abuz, desigur), fapt ce contrazice vechea convingere pe care mulți dintre noi încă o avem—mai exact, ideea că produsele pe bază de cofeină nu sunt sănătoase și că ar trebui să le evităm.

Mai multe studii au demonstrat că puțină cafea pe zi nu strică (atâta timp cât nu facem abuz, desigur). Acest fapt contrazice vechea convingere pe care mulți dintre noi încă o avem. Mai exact, ideea că produsele pe bază de cofeină nu sunt sănătoase și că ar trebui să le evităm.

Dar se pare că avem de fapt numeroase motive să bem cafea. De pildă, dintre studiile mai sus menționate, unele sugerează că un consum moderat de cafea ne poate chiar ajuta să prevenim anumite afecțiuni, cum ar fi diabetul sau bolile Alzheimer și Parkinson.

Un studiu efectuat de Centrul Național de Cancer din Bethesda (Maryland, SUA) și publicat în jurnalul Hepatologie a demonstrat o corelație între consumul de cafea și îmbunătățirea sănătății ficatului.

Cum ne poate ajuta cafeaua să avem un ficat mai sănătos?

În perioada 1999-2010, cercetătorii de la Ancheta de Examinare pentru Nutriție și Sănătate din Statele Unite ale Americii (NHANES) au efectuat un studiu asupra cafelei. Aceștia doreau să vadă dacă există vreo legătura între consumul de cafea și sănătatea ficatului.

Pentru acest studiu, cercetătorii respectivi au selectat 27.793 de subiecți cu vârsta peste 20 de ani. Acești voluntari au completat un chestionar referitor la obiceiurile lor de consum de cafea. Cercetătorii le-au testat sângele, măsurând markerii specifici funcției hepatice.

Te-ar putea interesa și:

De ce este bine să bei cafea cu prietenii?

Rezultatele a fost surprinzătoare: se pare că cei care beau cel puțin trei cești de cafea în fiecare zi au un nivel scăzut de enzime hepatice față de cei care nu consumă cafea deloc.

În plus, studiul mai sus menționat a mai demonstrat că, pe lângă cafeină, și ceilalți compuși ai cafelei pot promova sănătatea hepatică. Asta doar atunci când acest produs este consumat în moderație.

Reduce-ți riscul de a suferi de steatoză și fibroză hepatică cu 3 cești de cafea pe zi!

Câta cafea pe zi este indicat să bei și ce influență are asupra ficatului

Un alt studiu, publicat tot în Hepatologie, a demonstrat că un consum moderat de cafea poate reduce în mod semnificativ riscul de a acumula țesut conjunctiv în ficat (fibroză). Acest studiu se referă la pacienții care suferă de boli hepatice cronice, cum ar fi steatoza hepatică.

Pentru a efectua acest studiu, cercetătorii au intervievat 306 subiecți cu privire la consumul lor de cafea. Aceștia au fost împărțiți în grupe: pacienții care aveau urme de fibroză atunci când au fost supuși unei ecografii (grupul de control), pacienții care sufereau de ficat gras și cei care sufereau de steatohepatită nonalcoolică (NASH), stadiile 0-1 și 2-4.

S-a constatat că există o diferență pronunțată între bolnavii care suferă de steatoză hepatică și beau cafea și cei care suferă de steatohepatită, stadiile 0-1. În plus, s-a mai descoperit că 58% din bolnavii de NASH, stadiile 0-1, consumau cafea în mod regulat, față de numai 36% în cazul celor care sufereau de NASH, stadiile 2-4.

Însă cercetătorii care au demarat acest studiu susțin că mai trebuie să efectueze și alte cercetări. Asta pentru a putea determina cu exactitate câtă cafea pe zi trebuie consumată pentru a influența starea de sănătate.

8 beneficii ale consumului de cafea

Beneficiile consumului de 3 cești de cafea pe zi

Chiar și în zilele noastre multe persoane consideră că nu este sănătos să bem cafea. Totuși, beneficiile pe care acest produs ni le pune la dispoziție devin din ce în ce mai greu de ignorat. Ia aminte:

  • Consumul de cafea poate preveni instalarea diabetului și a anumitor tipuri de cancer. Vorbim de boli asociate cu obezitatea și nivelul de estrogen sau de insulină, cum ar fi cancerul uterin.
  • Grație conținutului său bogat de antioxidanți, cafeaua poate preveni cancerul hepatic sau de vezică urinară.

Te-ar putea interesa și:

Putem consuma cafea într-un mod mai sănătos

  • Consumul de cafea a fost asociat cu reducerea riscului de a face ciroză.
  • Grație conținutului său bogat de flavonoide, cafea poate reduce riscul de a face o boală cardiacă.
  • Consumul de cafea este recomandat pentru a ameliora durerile de cap și anumite tipuri de migrene.
  • Consumul de cafea a fost asociat cu un risc redus de formare a calculilor biliari. În plus, persoanele care beau cafea în mod regulat sunt în general mai protejate împotriva problemelor de vezică biliară.
  • Consumul de cafea stimulează secrețiile gastrice. De asmenea sporește producția de bilă și provoacă contractarea vezicii biliare, ceea ce facilitează digestia.
  • Persoanele care beau cel puțin trei cești de cafea pe zi au șanse înjumătățite să sufere de declin cognitiv.
  • Esquivel, P., & Jiménez, V. M. (2012). Functional properties of coffee and coffee by-products. Food Research International. https://doi.org/10.1016/j.foodres.2011.05.028
  • Santana, N., Rojas-Herrera, R., Galaz-Ávalos, R. M., Ku-Cauich, J. R., Mijangos, J., & Loyola-Vargas, V. M. (2007). Coffee. In Biotechnology in Agriculture and Forestry. https://doi.org/10.1007/978-3-540-49161-3_20
  • de Mejia, E. G., & Ramirez-Mares, M. V. (2014). Impact of caffeine and coffee on our health. Trends in Endocrinology and Metabolism. https://doi.org/10.1016/j.tem.2014.07.003