Valoarea nutritivă, utilizările și beneficiile gutuilor pentru sănătate
 

Valoarea nutritivă, utilizările și beneficiile gutuilor pentru sănătate

Consumul de gutui vă poate ajuta să luptați împotriva virușilor și problemelor gastrointestinale. Vă spunem mai multe despre puterea lor antioxidantă!
Valoarea nutritivă, utilizările și beneficiile gutuilor pentru sănătate
Maria Patricia Pinero Corredor

Scris și verificat de nutriționistul Maria Patricia Pinero Corredor.

Ultima actualizare: 08 noiembrie, 2022

De cele mai multe ori, când se gândesc la gutui, oamenii își imaginează dulceața acestui fruct, care se consumă adesea sub formă de gem. Ceea ce puțini își imaginează este că acest fruct cărnos galben auriu conține o mulțime de antioxidanți. Descoperiți valoarea nutritivă, utilizările și beneficiile gutuilor pentru sănătate!

Atunci când este proaspătă, gutuia are o valoare calorică foarte scăzută. A fost studiată ani de zile și s-a descoperit că este antioxidantă și antiinflamatoare.

Ce este gutuia?

Gutuia este fructul arborelui Cydonia (Cydonia oblonga), ce aparține familiei Rosaceae. Este originară din nordul Persiei, din Asia. Este tare și dulce, ca un măr sau o pară, deși ușor acrișoară.

Acest fruct este înconjurat de misticism și legende. Se spune că a fost catalizatorul războiului troian. Mai târziu, a ajuns în America Latină și Mexic.

Valoare nutrițională

Potrivit Departamentului de Agricultură al Statelor Unite (USDA), 100 grame de gutuie conțin următoarele:

  • Calorii: 52
  • Grăsime: 0 grame
  • Carbohidrați: 14 grame
  • Proteine: 0,3 grame
  • Fibre: 1,75 grame
  • Vitamina C: 15 miligrame
  • Vitamina B6: 2% din doza zilnică recomandată (DZR)
  • Tiamină: 1,5% din DZR
  • Cupru: 13% din DZR
  • Fier: 3,6% din DZR
  • Potasiu: 4% din DZR
  • Magneziu: 2% din DZR

Gutuia este un fruct capabil să ofere o cantitate mare de minerale, vitamine și fibre, cu foarte puține calorii.

Mere și pere
Gutuia seamănă ca aromă cu merele și perele, dar se distinge prin aciditate.

Beneficiile gutuilor pentru sănătate

Gutuia este recunoscută pentru efectele sale antioxidante și pentru proprietățile digestive. Se folosește chiar și sub formă de extract din semințe.

Ajută sănătatea digestivă

Gutuia este folosită pentru a trata afecțiunile digestive, cum ar fi problemele inflamatorii, colita ulceroasă, ulcerele generale și refluxul gastric. Acest studiu investigat beneficiile gutuilor pentru colita ulceroasă indusă la șobolani.

Dozele de 500 – 800 miligrame de extract de gutuie au produs o ameliorare semnificativă a leziunilor colonului. Și dozele mai mici, 200 – 400 miligrame per kilogram de greutate corporală au oferit rezultate favorabile.

Un alt studiu a analizat modul în care sucul de gutui poate ajuta la ameliorarea ulcerului gastric la șobolani. Acest lucru se explică prin conținutul său ridicat de antioxidanți.

În mod similar, au fost studiate efectul antidiareic și capacitatea de a reduce bolile inflamatorii gastrointestinale. Totuși, sunt necesare mai multe studii la oameni.

Combate refluxul gastric

În acest studiu, au fost analizați 96 de copii cu reflux gastroesofagian. Aceștia au fost împărțiți în două grupe. Un grup a primit ranitidină, iar altul ranitidină și gutui. După patru săptămâni, grupul care a primit ranitidină și gutui a înregistrat o ameliorare semnificativă  a bolii.

Într-un alt studiu cu 137 de gravide cu reflux, a fost analizată activitatea ranitidinei și a extractului de gutuie. Un grup a luat extractul, iar un alt grup a ingerat medicamentul. Două săptămâni mai târziu, gutuia s-a dovedit a avea activitate asemănătoare ranitidinei. De fapt, specialiștii le-au sugerat femeilor însărcinate să consume gutui înainte de a lua medicamente, deși sunt necesare mai multe cercetări în acest sens.

Un studiu suplimentar la copii a arătat un rezultat similar. Au fost analizați 80 de copii Un grup a luat omeprazol și altul a primit gutui. S-a dovedit că grupul care a consumat gutui a experimentat o ameliorare a simptomelor, acțiunea fructului fiind similară cu cea a omeprazolului după șapte săptămâni.

O recenzie a 22 de studii asupra plantelor medicinale capabile să trateze refluxul gastroesofagian a constatat că gutuia are cele mai importante efecte și este comparabilă cu medicamentele utilizate în mod obișnuit pentru această afecțiune.

Antioxidant cu presupusă capacitate antivirală

Gutuia conține antioxidanți, cum ar fi fenolii, steroizii, flavonoidele, terpenoidele, catechina, epicatechina, taninurile și acidul ascorbic (vitamina C). Extractele fenolice au fost analizate și comparate în acest studiu.

Gutuia chinezească s-a dovedit a avea cea mai mare cantitate de compuși fenolici. Funcțiile antivirale ale extractelor fenolice de gutui chinezești sunt semnificative. Conținutul ridicat de vitamina C a favorizat acest rezultat.

Un alt studiu a încercat să determine rolul fiecărui antioxidant. Acizii chinic și clorogenic, acizii vanilic și siringic, quercetina și kaempferolul, dihidrochalconele și flavonele au fost izolate și studiate separat.

Acizii fenolici, flavonolii și epicatechina au generat un efect antiinflamator. Studiul sugerează că extracția selectivă poate reduce stresul oxidativ sau procesele inflamatorii. Fructul poate fi consumat și ca aliment nutraceutic (aliment cu beneficii dovedite pentru sănătate).

Cum folosim gutuia în bucătărie?

Acest fruct este folosit la prepararea gemurilor, a compoturilor și a budincilor. De asemenea, este adăugat în băuturi răcoritoare.

Cele mai multe studii arată o eficacitate mai mare atunci când fructele sunt consumate decojite, crude sau coapte. Pot fi adăugate și în plăcinte.

Beneficiile gutuilor incluse în deserturi
Puteți combina gutuile cu alte fructe pentru a face un smoothie răcoritor.

Cum se prepară dulceața de gutui?

Veți avea nevoie de următoarele ingrediente:

  • 1 litru de apă
  • 2 cuișoare
  • 200 grame de zahăr
  • Puțină suc de lămâie
  • 1,5 kilograme de gutui

Trebuie să curățați gutuile. Faceți bucățile și puneți-le într-o oală. Adăugați sucul de lămâie și fierbeți. Reduceți focul și fierbeți timp de 1 oră. Adăugați zahărul și așteptați se dizolve. Adăugați cuișoarele și gătiți încă 1 oră.

Trebuie să amestecați constant pentru a nu se lipi.

Aveți opțiunea de a lăsa textura așa cum este sau de a trece dulceața prin blender. Ambalați-o în borcane de sticlă curate, care se închid bine.

Profitați de beneficiile gutuilor!

Gutuia este o sursă importantă de minerale și nu conține prea multe calorii. Consumul fructului crud este cea mai bună alegere. Prin urmare, vă recomandăm să o curățați de coajă, să o tăiați în bucăți și să o savurați pe post de gustare. Începeți chiar astăzi!

S-ar putea să te intereseze...
Utilizările medicinale ale scorțișoarei
Doza de Sănătate
Citește pe Doza de Sănătate
Utilizările medicinale ale scorțișoarei

Cea mai cunoscută varietate este scorțișoara Cassia, cu importante proprietăți benefice. Descoperă utilizările medicinale ale scorțișoarei!



  • USDA. Quince. 2019. https://fdc.nal.usda.gov/fdc-app.html#/food-details/168163/nutrients
  • M MinaiyanA GhannadiM EtemadP Mahzouni. A study of the effects of Cydonia oblonga Miller (Quince) on TNBS-induced ulcerative colitis in rats. Res Pharm Sci. 2012 Apr;7(2):103-10.
  • Yasunori Hamauzu, Takanori Inno, Chihiro Kume, Miho Irie, Kohzy Hiramatsu. Antioxidant and antiulcerative properties of phenolics from Chinese quince, quince, and apple fruits. J Agric Food Chem. 2006 Feb 8;54(3):765-72. doi: 10.1021/jf052236y.
  • Muhammad U Ashraf, Gulzar Muhammad, Muhammad A Hussain, Syed N A Bukhari. Cydonia oblonga M., A Medicinal Plant Rich in Phytonutrients for Pharmaceuticals. Review Front Pharmacol. 2016 Jun 21;7:163. doi: 10.3389/fphar.2016.00163. eCollection 2016.
  • Maryam Naeimi y col. Comparison of the efficacy of ranitidine and quince syrup on gastroesophageal reflux disease in children. Randomized Controlled Trial Complement Ther Med. 2019 Aug;45:215-221. doi: 10.1016/j.ctim.2019.06.007. Epub 2019 Jun 17.
  • Afsaneh Shakeri. Effects of Quince syrup on clinical symptoms of children with symptomatic gastroesophageal reflux disease: A double-blind randomized controlled clinical trial. Randomized Controlled Trial Complement Ther Clin Pract. 2015 Nov;21(4):268-76. doi: 10.1016/j.ctcp.2015.09.005. Epub 2015 Sep 25.
  • Mehdi Salehi y col. Medicinal Plants for Management of Gastroesophageal Reflux Disease: A Review of Animal and Human Studies. J Altern Complement Med. 2017 Feb;23(2):82-95. doi: 10.1089/acm.2016.0233. Epub 2016 Dec 20.
  • Yasunori Hamauzu y col. Phenolic profile, antioxidant property, and anti-influenza viral activity of Chinese quince (Pseudocydonia sinensis Schneid.), quince (Cydonia oblonga Mill.), and apple (Malus domestica Mill.) fruits. J Agric Food Chem. 2005 Feb 23;53(4):928-34. doi: 10.1021/jf0494635.
  • Branca M Silva. Quince (Cydonia oblonga Miller) fruit (pulp, peel, and seed) and Jam: antioxidant activity. J Agric Food Chem. 2004 Jul 28;52(15):4705-12. doi: 10.1021/jf040057v.
  • Karen Marlenne Herrera-Rocha y col. Phenolic Acids and Flavonoids in Acetonic Extract from Quince ( Cydonia oblonga Mill.): Nutraceuticals with Antioxidant and Anti-Inflammatory Potential. Molecules. 2022 Apr 11;27(8):2462. doi: 10.3390/molecules27082462.