Zumba: de ce este o activitate atât de îndrăgită?

19 August, 2017
Ai auzit vreodată de Zumba? Ai încercat și tu acest exercițiu? Află mai multe despre el și despre motivele pentru care a căpătat atât de multă popularitate. 
 

Probabil ai auzit deja de Zumba de pe afișele de la sălile de fitness sau de la cunoștințe care frecventează cursurile organizate.

În acest articol, îți spunem tot ce trebuie să știi despre acest exercițiu îndrăgit care te ajută să arzi până la 800 de calorii pe oră.

 Ce este Zumba?

Zumba îmbină mai multe tipuri de dans

Femeile sunt înnebunite după ea. Zumba este un exercițiu care combină mai multe stiluri de dans, cum ar fi salsa, merengue, mambo, reggaeton, etc.

Cursurile se bazează pe coregrafii aerobice care te ajută să slăbești, alungă stresul și îți îmbunătățesc echilibrul și capacitatea de coordonare.

  • Acest exercițiu modern își are originile în Columbia, una dintre țările latino-americane în cadrul căreia se bucură de cea mai mare popularitate. La cursuri, poți asculta diferite combinații de ritmuri cărora le sunt atașate coregrafii corespunzătoare.
  • Zumba tonifică musculatura și te ajută să arzi între 500 și 800 de calorii pe ședință (aproximativ o oră).

Cuvântul „zumba” provine dintr-un alt termen utilizat frecvent în rândul columbienilor: „rumba,” ceea ce înseamnă „petrecere.”

  • Creatorul acestui exercițiu este Alberto „Beto” Perez, un instructor de fitness.
 
  • Acest program de fitness s-a răspândit în multe țări ale lumii abia recent, deși Beto l-a conceput la sfârșitul anilor ’90, cu intenția de a adăuga un plus de „savoare” cursurilor sale prin introducerea ritmurilor latino.

Inițial, Zumba a „pătruns” în Statele Unite în anul 2001, fiind promovat de numeroase artiste celebre, precum Shakira, Jennifer Lopez și Rihanna. De atunci, s-a răspândit în Europa și în restul Americii Latine.

În ce constă Zumba?

Zumba te ajută să arzi multe calorii

Nu trebuie să fii antrenat fizic sau să fi urmat cursuri de dans pentru a practica acest exercițiu. Însă este bine de reținut că există un risc mare de accidentare și că modul în care se desfășoară ședința depinde de melodiile alese de instructor. De cele mai multe ori, se combină un ritm rapid cu unul mai lent.

Zumba este o activitate mai populară în rândul femeilor. Deși pare un simplu exercițiu de dans, antrenamentul este intens și dinamic.

Fiecare curs durează între 50 și 60 de minute (însă poți opta și pentru ședințe de o jumătate de oră). La început, se face o încălzire, iar apoi urmează o combinație de exerciții pe muzică latino. Acest tip de antrenament oferă numeroase beneficii pe termen lung.

 
  • Dansând salsa, merengue sau bachata, arzi calorii, te eliberezi de stres și lași deoparte toate problemele care te apasă.
  • Muzica este „ingredientul” special al antrenamentului, deoarece fiecărei melodii îi corespunde o coregrafie anume care face exercițiul mai puțin plictisitor.
  • Ritmurile sunt rapide, iar pașii sunt ușor de învățat. La fiecare ședință, îți întărești musculatura, îți îmbunătățești ritmul cardiac, transpiri și te distrezi. 

Câte tipuri de Zumba există?

Există mai multe variante ale acestui exercițiu, fiecare dintre ele fiind conceput pentru un grup de participanți și un scop anume:

Zumbatonic

Acest program este pentru copii și constă în coregrafii și cântece adecvate vârstelor acestora. Dansul se învață ușor, iar cei mici se distrează și au parte și de alte beneficii, precum:

  • Devin mai atenți.
  • Câștigă încredere în ei înșiși.
  • Își îmbunătățesc capacitatea de coordonare.

Zumba Gold

Zumba Gold este un program destinat vârstnicilor

În comparație cu programul „normal” de Zumba, acesta are un tempo și un ritm diferit.

În plus, mișcările sunt adaptate nevoilor participanților (de obicei, persoane mai în vârstă). Melodiile aparțin tot stilurilor salsa, reggaeton și merengue, însă sunt mai lente.

 

Aqua Zumba

Acest tip de antrenament este o adevărată petrecere în piscină. Pe lângă beneficiile oferite de cursurile obișnuite, Aqua Zumba adaugă un alt nivel de dificultate, deoarece mișcările trebuie executate în apă. 

Obiectivul este de a obține rezultate mai bune sau de a beneficia de efectele terapeutice ale apei.

Zumba Toning (tonifiere)

Aceasta este cea mai avansată alternativă a cursurilor clasice. Exercițiile practicate sunt concepute pentru a mări capacitatea cardiovasculară și rezistența musculară.

Participanții folosesc maracas pentru a marca timpii și mișcările. Acest program are și exerciții speciale pentru arderea grăsimilor.

Zumba Gold Toning

Acest exercițiu combină mișcările distractive și destresante de Zumba cu antrenamentul de forță.

  • Exercițiul începe cu o coregrafie de intensitate redusă pe ritmuri alerte, care își mărește treptat intensitatea și viteza.
  • Zumba Gold Training mărește rezistența musculară și densitatea osoasă, îți îmbunătățește postura și capacitatea de coordonare și întărește articulațiile.

Zumba Circuit

Zumba ajută la slăbit

  • Sesiunea durează 30 de minute și îmbină mișcări de dans de intensitate ridicată cu coregrafii pe intervale cronometrate.
 

Zumba Sentao

Acesta este unul dintre cele mai moderne programe. Participanții execută exercițiile și coregrafiile stând pe scaun. 

Zumba Sentao îmbunătățește centrul de gravitate al participanților, stabilizează corpul și întărește sistemul cardiovascular.

Zumba și CrossFit: activitățile momentului

Chiar dacă sunt două discipline diferite, ambele sunt activități preferate în sălile de fitness. Cele două exerciții oferă următoarele beneficii:

  • Reduc stresul și anxietatea.
  • Oferă bună dispoziție prin eliberarea de endorfine.
  • Ajută la pierderea în greutate.
  • Tonifiază corpul.

Multe persoane aleg să combine cele două exerciții (de exemplu, fiecare dintre ele sunt practicate de două ori pe săptămână). Zumba este un exercițiu aerobic și recreativ, în timp de CrossFit ajută la dezvoltarea masei musculare și la mărirea rezistenței.

  • Krishnan, S., Tokar, T. N., Boylan, M. M., Griffin, K., Feng, D., Mcmurry, L., … Cooper, J. A. (2015). Zumba® dance improves health in overweight/obese or type 2 diabetic women. American Journal of Health Behavior. https://doi.org/10.5993/AJHB.39.1.12
  • Luettgen, M., Foster, C., Doberstein, S., Mikat, R., & Porcari, J. (2012). Zumba ??: Is the “fitness-party” a good workout? Journal of Sports Science and Medicine. https://doi.org/10.1016/j.elecom.2006.11.006
  • Delextrat, A., & Neupert, E. (2016). Physiological load associated with a Zumba® fitness workout: A comparison pilot study between classes and a DVD. Journal of Sports Sciences. https://doi.org/10.1080/02640414.2015.1031162
  • Barene, S., Holtermann, A., Oseland, H., Brekke, O. L., & Krustrup, P. (2016). Effects on muscle strength, maximal jump height, flexibility and postural sway after soccer and Zumba exercise among female hospital employees: a 9-month randomised controlled trial. Journal of Sports Sciences. https://doi.org/10.1080/02640414.2016.1140906