Care sunt cauzele balonării excesive?

09 Ianuarie, 2019
Dacă abdomenul tău este balonat constant, acest lucru poate fi din cauza obiceiurilor tale alimentare. Bea mai multă apă și fă mișcare pentru a elimina gazele acumulate în intestine. 

Balonarea este o problemă pentru multe persoane. Nu contează ce faci, ce exerciții fizice practici sau ce mănânci, abdomenul tău rămâne umflat. Același lucru se poate întâmpla și în cazul picioarelor. Descoperă care sunt cauzele balonării excesive!

Pe lângă neplăcerea cauzată la nivel estetic, există și senzația de greutate și disconfort care te împiedică să te bucuri de activitățile zilnice. Vrei să știi de ce ești balonată tot timpul? Află răspunsul în rândurile de mai jos.

Cauzele balonării excesive

Abdomenul este mai predispus la inflamare decât oricare altă parte a corpului. Această problemă afectează o treime dintre femei și se manifestă cel puțin o dată pe săptămână.

Deși nu este gravă, balonarea poate fi foarte supărătoare, deoarece este însoțită, în general, de dureri, gaze intestinale sau constipație.

Cauzele balonării excesive sunt:

Sindromul premenstrual

Aceasta este cea mai frecventă cauză a balonării abdominale. În perioada dinaintea menstruației, în corpul femeii scade producția de prostoglandine, fapt care provoacă retenție de apă și inflamarea abdomenului și a sânilor.

Gazele

Balonarea cauzată de gaze blocate în abdomen

Gazele blocate în abdomen provoacă balonare, deoarece acestea caută o modalitate de a fi eliberate. Tocmai de aceea balonarea se accentuează după masă. În timpul digestiei, gazele se acumulează în abdomen și durează ceva timp până găsesc o cale de ieșire.

Retenția de apă

Faptul că stai în picioare sau pe scaun ore în șir poate fi o altă cauză a balonării, întrucât duce la acumularea lichidelor în această zonă a corpului.

Retenția de apă merge mână în mână cu sedentarismul, circulația deficitară și excesul de sare și zahăr. Aceasta poate apărea și din cauză că nu faci mișcare și nu bei suficientă apă.

Intoleranțele alimentare

Cauzele balonării pot fi intoleranțe alimentare

De multe ori nu ne dăm seama că o intoleranță alimentară este cauza disconfortului, a balonării și chiar a diareei care se manifestă după ce mâncăm anumite alimente.

Cea mai frecventă este intoleranța la lactoză (o glucidă din lapte), care apare atunci când organismul nu poate produce o cantitate suficientă dintr-o enzimă numită lactază.

Descoperă mai multe:

Intoleranța la lactoză: semne care te ajută să o recunoști

Tulburările hormonale

Acumularea lichidelor în picioare sau în partea inferioară a abdomenului poate fi consecința unei boli hepatice, renale sau cardiace. Administrarea anumitor medicamente poate provoca modificări hormonale și creștere în greutate.

Colonul iritabil

Gazele blocate în intestine reprezintă o altă cauză a balonării. Colonul iritabil poate provoca mai multe simptome: dureri abdominale, constipație, disconfort intestinal cronic sau recurent. De vină este o modificare a florei intestinale.

Faptul că mănânci prea repede

Cauzele balonării la femei tinere

Uneori nu ne dăm seama că, în loc să mâncăm, înfulecăm alimentele, aproape fără să le mestecăm.

Acesta este un obicei dăunător din mai multe motive:

  • Va dura aproape o jumătate de oră până când creierul se va simți sătul.
  • Mănânci mai mult decât este necesar.
  • Există o posibilitate mai mare să înghiți aer, care rămâne blocat în intestine și provoacă balonare.

Prăjelile

Alimentele preparate în acest fel au un loc de seamă în alimentația multor persoane. Din păcate, prăjelile încetinesc procesul de digerare a grăsimilor, fapt care duce la balonarea abdominală după masă.

Băuturile carbogazoase

Bulele te balonează. Cam asta rezumă perfect problema. Băuturile acidulate duc la inflamarea abdomenului. Băuturile îndulcite cu zahăr sunt și mai dăunătoare, deoarece îngrașă.

Ai grijă, chiar și apa minerală poate da senzația de abdomen umflat, chiar dacă nu conține zahăr.

Consumul excesiv sau insuficient de fibre

Lipsa fibrelor este asociată cu constipația (și balonarea pe care o provoacă aceasta), însă nu trebuie nici să mănânci o cantitate prea mare. Un consum excesiv de fibre nu este recomandat, deoarece poate provoca diaree și inflamații la nivelul intestinelor.

Consumul excesiv de făină rafinată

Cauzele balonării ce provoacă dureri

Bunătățile preparate în cuptor, pizza sau pastele (printre alte alimente care fac parte din dieta ta zilnică) pot duce la slăbirea aparatului digestiv. Asta înseamnă că stomacul rămâne fără enzime digestive înainte de încheierea procesului de digerare a mâncării.

Astfel, aceste alimente sunt „depozitate” în corp și încep să se descompună, cauzând gaze, dispepsie și balonare abdominală.

Descoperă și:

8 dintre alimentele care provoacă balonare

Sfaturi pentru a combate cauzele balonării excesive

După ce ai identificat motivul pentru care te balonezi, următorul pas constă în schimbarea anumitor obiceiuri și luarea unor măsuri pentru prevenirea acestui disconfort.

Iată câteva recomandări utile:

  • Redu aportul de sodiu.
  • Bea cel puțin doi litri de apă pe zi. Înlocuiește băuturile carbogazoase cu sucuri naturale.
  • Evită să iei medicamente laxative, deoarece acestea provoacă dependență și diaree.
  • Mănâncă încet și mestecă fiecare înghițitură de mai multe ori.
  • Scapă de stres, deoarece acesta poate cauza retenție de apă.
  • Evita alimentele care provoacă gaze, cum ar fi anghinarea.
  • Consumă iaurt natural pentru a-ți proteja flora intestinală.
  • Fă analizele necesare pentru depistarea unei posibile intoleranțe alimentare .
  • Înlocuiește alimentele „interzise” cu alternative sănătoase (lapte de migdale în loc de lapte de vacă, de pildă).
  • Consumă o cantitate suficientă de fibre. Include în alimentație mai multe fructe și legume.
  • Fă mișcare pentru a elimina gazele din organism. Încearcă să apeși ușor pe zona abdominală pentru a stimula eliminarea gazelor blocate în corp.
  • Redu consumul de prăjeli și de mâncare nesănătoasă. Prepară alimentele la cuptor, la aburi sau prin fierbere.
  • Optează pentru cereale integrale în defavoarea alimentelor rafinate sau procesate, care reprezintă cauzele balonării excesive.

Yonkers, K. A., O’Brien, P. M. S., & Eriksson, E. (2008, April). Premenstrual syndrome. Lancet (London, England). https://doi.org/10.1016/S0140-6736(08)60527-9

Enck, P., Aziz, Q., Barbara, G., Farmer, A. D., Fukudo, S., Mayer, E. A., … Spiller, R. C. (2016). Irritable bowel syndrome. Nature Reviews. Disease Primers, 2, 16014. https://doi.org/10.1038/nrdp.2016.14