Banane coapte sau verzi? Cum sunt mai sănătoase

· 16 ianuarie 2016
Bananele sunt o sursă bogată de carbohidrați, ce sunt transformați rapid în energie. Conținutul mare de zahăr este echilibrat cu o cantitate mare de fibre și mică de grăsimi, fapt ce contribuie la reglarea asimilării zahărului.

Bananele sunt printre cele mai consumate fructe din lume deoarece, în afară de gustul delicios, acestea sunt ieftine și sănătoase. În acest articol vom vorbi despre beneficiile oferite de banane, fie coapte sau verzi.

Multe persoane le-au eliminat din dietă din cauza unui fals mit urban, conform căruia bananele îngrașă. Din contră, s-a dovedit că persoanele care vor să aibă o dietă echilibrată și să slăbească, pot consuma banane cu moderație.

Ce proprietăți au bananele?

Bananele sunt o sursă bogată de carbohidrați, ce sunt transformați rapid în energie. Conținutul mare de zahăr este echilibrat cu o cantitate mare de fibre și mică de grăsimi, fapt ce contribuie la reglarea asimilării zahărului.

Bananele oferă rapid senzația de sațietate și au un conținut bogat de potasiu. Potasiul stimulează eliminarea lichidelor reținute în organism și este esențial în tratarea hipertensiunii, gutei și bolilor reumatice.

Bananele coapte

Fiecare 100 de grame de banană vă oferă 90 de calorii, fiind astfel fructul cu cele mai multe calorii. Este bine să le consumați cu moderație pentru a beneficia de toate proprietățile lor și pentru a vă menține greutatea ideală.

Bananele au un gust delicios. Ele conțin vitamine importante, precum vitamina C – ajută la întărirea sistemului imunitar – și vitamina B6, foarte importantă pentru dezvoltarea de noi celule în organism.

Aceste fructe îmbunătățesc circulația, previn crampele musculare, combat depresia, reduc nivelul colesterolului rău și sunt ideale pentru păr și piele. Există mai multe motive pentru a introduce bananele în dietă mai des. Însă, multă lume are o întrebare: este mai sănătos să consumați banane coapte sau verzi?

Alegeți banane coapte sau verzi, în funcție de nevoi

Bananele verzi sunt mai puțin dulci

Tipul de banane ales depinde de gustul fiecărei persoane, deoarece există oameni ce preferă să le mănânce verzi, iar alții foarte coapte. Este important de știut că bananele își schimbă valoarea nutrițională când ajung la maturitate.

Știm cu toții că aceste fructe devin mai dulci pe măsură ce se coc. Acest lucru înseamnă că enzimele conținute se transformă în amidon atunci când fructele au ajuns la maturitate. Amidonul se transformă în dizaharide precum zaharoza, glucoza și fructoza.

Atunci când amidonul se transformă în zahăr pur, fructele devin mai ușor de digerat. Dar, diferite studii au arătat că, atunci când ajung la maturitate, acestea își pierd o parte din vitamine și minerale.

Pe de altă parte, un studiu recent a demonstrat că bananele coapte produc o cantitate considerabilă de antioxidanți și au proprietăți anticancerigene.  Bananele complet galbene și cu pete maronii produc o substanță numită TNF (factor de necroză tumorală), ce poate distruge celulele maligne.

Concluzia studiului a fost că bananele coapte sunt mai eficiente în lupta împotriva cancerului. De asemenea, cercetătorii au descoperit că bananele galbene și coapte sunt de 8 ori mai eficiente pentru întărirea sistemului imunitar, în comparație cu cele verzi.

Fructele coapte foarte bine sunt benefice majorității oamenilor. Dar, cei care suferă de diabet și cei care sunt predispuși la această boală sau vor doar să evite o creștere rapidă a nivelului de zahăr din sânge, trebuie să consume banane verzi.

Când nu este bine să consumați banane?

Experții nu recomandă consumul bananelor dacă aveți insuficiență hepatică sau probleme de insuficiență renală. În aceste cazuri, este bine să cereți sfatul medicului înainte de a mânca banane.

Nu uitați…

  • Deoarece sunt delicioase, bananele pot fi folosite în diferite rețete. Totuși, cel mai bine ar fi să le mâncați crude, pentru a beneficia de toate proprietățile lor.
  • Evitați să țineți banane în frigider pentru că își pot pierde gustul și numeroase proprietăți.
  • După ce le decojiți, aceste fructe trebuie consumate imediat deoarece vor căpăta un gust neplăcut mai târziu.
  • Alkarkhi, A. F. M., Ramli, S. Bin, Yong, Y. S., & Easa, A. M. (2011). Comparing physicochemical properties of banana pulp and peel flours prepared from green and ripe fruits. Food Chemistry. http://doi.org/10.1016/j.foodchem.2011.04.060
  • Fatemeh, S. R., Saifullah, R., Abbas, F. M. A., & Azhar, M. E. (2012). Total phenolics, flavonoids and antioxidant activity of banana pulp and peel flours: Influence of variety and stage of ripeness. International Food Research Journal.