Cum să tratezi retenția de apă la nivelul picioarelor

· 14 august 2016
Retenția de apă poate fi rezultatul acumulării excesive de sodiu în organism, ceea ce produce inflamarea țesuturilor. Ca să eviți această problemă, nu consuma în exces băuturi alcoolice sau grăsimi saturate.

Cu siguranță ți s-a întâmplat cel puțin o dată să te întorci acasă de la serviciu cu picioarele umflate și cu o senzație incomodă de greutate și crampe la nivelul gambelor și labelor picioarelor. Retenția de apă la nivelul picioarelor afectează femeile mai frecvent decât bărbații.

Deși aceasta apare mai ales pe timp de vară, ea poate fi cauzată și de probleme circulatorii clasice. Țesuturile se pot inflama din cauza prezenței toxinelor, ceea ce produce retenția fluidelor și încetinirea fluxului sanguin la nivelul venelor. Toate acestea provoacă inflamarea picioarelor, ce este de obicei însoțită de durere.

Ce poți face pentru a remedia această problemă? În primul rând, nu trebuie să intri în panică. În articolul de azi îți vom prezenta câteva modalități de a ameliora simptomele retenției de apă la nivelul picioarelor.

Ca factori produc retenția de apă la nivelul picioarelor?

Nu toate suntem la fel. Fiecare dintre noi are un stil de viață și caracteristici fizice diferite. Din acest motiv, este esențial să știm care sunt cauzele posibile ale retenției de apă la nivelul picioarelor:

  • Supraponderalitatea (nu este neobișnuit ca femeile cu multă celulită să sufere de retenție de apă la nivelul picioarelor)
  • Statul jos pentru o perioadă de timp îndelungată (poți face asta, de pildă, când călătorești cu trenul sau cu avionul)
  • Anumite medicamente (în acest caz, retenția de apă este un efect secundar nedorit)
  • Leziunile la nivelul genunchilor sau gleznelor
  • Varicele
  • Problemele renale
  • Tulburările cardiace sau circulatorii
  • Dezechilibrele hormonale în timpul menstruației
  • Statul în picioare pentru o perioadă de timp îndelungată
  • Aportul excesiv de sare

Citește și:

Învinge retenția de lichide cu apă de castravete!

Dacă retenția de apă de la nivelul picioarelor începe să-ți afecteze viața, consultă-ți imediat medicul. Înainte de a încerca remediile naturiste pe care urmează să ți le prezentăm, este important să știi care este cauza problemei.

5 remedii naturiste pentru retenția de apă de la nivelul picioarelor

1. Ceai de fenicul

Există diverse ceaiuri pentru a combate retenția de apă

Această plantă aromatică de origine mediteraneeană poate fi achiziționată din orice plafar sau din raionul de ceaiuri al supermarketurilor. Ceaiul de fenicul este o băutură cu proprietăți diuretice, digestive și de curățare. El este excelent pentru a trata retenția de apă și îl poți consuma o dată sau de două ori pe zi, la 15 minute după masă.

Ingrediente

  • 1 linguriță (5 g) de fenicul
  • ½ linguriță (3 g) de anason
  • 1 cană (200 ml) de apă

Mod de preparare

  • Ceaiul de fenicul este foarte ușor de preparat. Pur și simplu fierbe apa, apoi adaugă feniculul și anasonul.
  • Lasă amestecul să dea în clocot pentru 20 de minute.
  • Bea ceaiul obținut încet, cât timp este cald.

2. Ceai de coada-calului

Coada-calului este una dintre cele mai utile plante pentru a trata retenția de apă. O poți achiziționa din farmacii și plafare. Iată cum te poate ajuta aceasta:

  • Încetinește fluxul sanguin
  • Are efect hemostatic, promovând coagularea sângelui și prevenind hemoragiile
  • Conține silicon, un mineral ce facilitează regenerarea pielii și repară țesutul conjunctiv
  • Este un diuretic natural, ce stimulează producerea de urină și eliminarea toxinelor
  • Conține doi compuși activi ce stimulează circulația sanguină și filtrează toxinele din sânge
  • Pentru a obține rezultate mai bune, te sfătuim să bei ceai de coada-calului dimineața

Vrei să afli mai multe? Citește și:

De ce mi s-au umflat degetele?

3. Alimente utile

Ananasul este util pentru a preveni retenția de apă

Pentru a preveni retenția de apă la nivelul picioarelor, este necesar să-ți reduci aportul zilnic de sare. Organismul uman stabilește nivelul de fluide pe care îl reține prin intermediul unui sistem hormonal complex.

Însă, atunci când sarea se acumulează în corp, țesuturile se inflamează și are loc retenția de apă (edem). În acest caz, organismul este incapabil să elimine excesul de fluide prin intermediul urinei sau al transpirației, ceea ce produce inflamații neplăcute.

Sarea nu este singurul aliment ce produce inflamații. Și grăsimile saturate, băuturile îndulcite cu zahăr, dulciurile și făina albă pot altera funcțiile de bază ale organismului. Te sfătuim să eviți alimentele enumerate, optând în schimb pentru:

  • Ceapă
  • Sparanghel
  • Pătrunjel
  • Țelină
  • Anghinare
  • Andive
  • Salată verde
  • Vinete
  • Pepene verde
  • Pere
  • Ananas
  • Banane
  • Pepene galben

4. Bea apă suficientă, în mod adecvat

Când vine vorba de consumul de apă, este foarte ușor să facem anumite greșeli aparent minore, care însă vor avea un impact major asupra sănătății noastre.

Cu siguranță ai auzit că este indicat să consumăm cel puțin doi litri de apă în fiecare zi. Încercând să respecți această regulă, bei o cană sau două de apă una după cealaltă.

Dar ce-ar fi dacă, pentru a-ți satisface necesarul zilnic de apă, ai bea șase pahare unul după celălalt? Ar fi o idee bună? Nu, din contră, pur și simplu ți-ai umple stomacul cu apă, iar organismul tău ar depozita acest lichid în mod neadecvat.

Cel mai bine este să bei cantități mici de apă pe tot parcursul zilei. Te vei menține astfel hidratată fără a-ți supraîncărca organismul cu acest lichid.

Te sfătuim să citești și:

Apa fierbinte pe stomacul gol: 7 beneficii

5. Ieși la plimbare timp de 30 de minute în fiecare zi

Mersul pe jos te ajută să eviți retenția de apă

Alege niște haine confortabile, încalță-te cu o pereche de adidași și ieși la plimbare. Nu privi această activitate ca pe o obligație sau un exercițiu: este o ocazie pentru ca mintea și corpul tău să se relaxeze.

Plimbările îmbunătățesc circulația sanguină, facilitând transportul oxigenului către vene și artere și menținând elasticitatea acestor vase de sânge. Adoptând acest obicei, vei începe să-ți simți picioarele mai ușoare și odihnite în doar câteva săptămâni.

Ținându-ți sub control dieta, îți vei menține o greutate corporală sănătoasă și vei evita efectele nocive ale sedentarismului. Aceste schimbări minore te vor ajuta să învingi rapid retenția de apă.

  • Seifert, J., Harmon, J., & DeClercq, P. (2006). Protein added to a sports drink improves fluid retention. International Journal of Sport Nutrition and Exercise Metabolism. https://doi.org/10.1123/ijsnem.16.4.420