Exerciții care ajută la prevenirea bolii Alzheimer

· 16 decembrie 2018
Boala Alzheimer este o tulburare neurodegenerativă care afectează milioane de oameni din întreaga lume. Pentru a o preveni, trebuie să ne antrenăm mințile și să încercăm activități noi în fiecare zi. Iată câteva sugestii. 

Boala Alzheimer este o afecțiune neurodegenerativă caracterizată prin pierderea memoriei pe termen scurt și a mai multor abilități cognitive, cum ar fi vorbirea sau capacitatea de concentrare. Această maladie este cea mai comună formă de demență. Descoperă ce poți face pentru prevenirea bolii Alzheimer!

Boala Alzheimer apare cu precădere la persoanele cu vârste peste 65 de ani. Speranța de viață este de până la 10 ani de la primirea diagnosticului. Se estimează că în jur de 25 de milioane de oameni suferă de această boală.

În acest articol, îți prezentăm câteva exerciții pentru prevenire bolii Alzheimer și antrenarea creierului. Acestea te ajută să întârzii sau chiar să împiedici instalarea maladiei Alzheimer.

Prevenirea bolii Alzheimer

Bătrâni bolnavi de Alzheimer

S-au făcut numeroase progrese de când boala a fost descoperită în 1906 de către Emil Kraepelin și Alois Alzheimer. Totuși, există încă anumite aspecte privitoare la această formă de demență pe care nu le înțelegem. De exemplu, nu știm cu exactitate care sunt cauzele apariției sale. Totuși, știm sigur că putem lua măsuri pentru prevenirea acestei afecțiuni înainte de a ajunge la vârsta a treia. 

Chiar dacă practicăm anumite exerciții sau consumăm anumite alimente, nu avem garanția că nu vom suferi de Alzheimer la bătrânețe. Însă acest demers poate fi de mare ajutor și, în cele din urmă, suntem împăcați cu gândul că am încercat.

Există mai mulți factori care influențează apariția acestei eroziuni mintale cauzate de oxidarea cerebrală. Printre aceștia se numără stresul, arterioscleroza și diabetul, care contribuie la îmbătrânirea creierului.

În plus, femeile care au trecut de menopauză prezintă un risc mai mare de a se îmbolnăvi de Alzheimer. Organismul lor nu mai produce estrogen, un hormon care ajută la protejarea sănătății creierului.

Să vedem care sunt cele câteva exerciții excelente pentru antrenarea creierului care ajută la întârzierea sau prevenirea bolii Alzheimer.

Exerciții pentru antrenarea creierului

Creierul este ca un mușchi. Prin urmare, trebuie antrenat. În caz contrar, ca orice alt mușchi, se va atrofia. Iată câteva obiceiuri pe care le poți introduce în rutina zilnică pentru a-ți îmbunătăți capacitatea cerebrală:

1. Fă baie cu ochii închiși

O dată pe săptămână, încearcă să faci o baie cu ochii închiși. Găsește robinetul, săpunul și șamponul, fără să tragi deloc cu ochiul. Acest exercițiu te ajută să îți dezvolți celelalte simțuri, cum ar fi cel tactil. Prin urmare, creierul va face un efort suplimentar.

Citește și:

Semnele timpurii ale Alzheimerului

2. Foloseșt mâna opusă celei dominante

Prevenirea bolii Alzheimer prin obiceiuri benefice zilnice

Dacă ești dreptaci, folosește mâna stângă și viceversa pentru a îndeplini sarcinile zilnice, cum ar fi să te speli pe dinți sau pe cap, să scrii, să deschizi dulapuri, să folosești mouse-ul, să tai alimente, să apuci un pahar, etc.

3. Schimbă locul în care pui lucrurile

Creierul tău se obișnuiește cu locul în care se află fiecare obiect. Acesta știe, de exemplu, că lenjeria intimă se află în sertarul de sus al dulapului sau că ții laptele în frigider. În acest fel, devenim oarecum leneși și facem totul numai din memorie.

Încearcă să pui lucrurile în locuri noi. Ce-ar fi să pui lenjeria intimă în alt sertar? Poți schimba și modul în care este aranjat mobilierul în casă. Ai putea, de asemenea, să-ți muți biroul într-un alt colț al camerei.

4. Schimbă-ți itinerarul zilnic

Ciclismul ajută la prevenirea bolii Alzheimer

La fel ca în cazul lucrurilor din casă, creierul se obișnuiește și cu drumul parcurs pentru a ajunge la serviciu, la școală, la sala de fitness, la supermarket, etc.

Dacă de obicei folosești același mijloc de transport, schimbă-l. Dacă mergi cu mașina sau cu bicicleta, încearcă un traseu diferit. Creierul trebuie surprins din când în când. În plus, în acest fel vei evita instalarea plictiselii și a rutinei și vei lua măsuri active pentru prevenirea bolii Alzheimer.

5. Memorează date și numere de telefon

În ziua de azi, nu ne mai folosim creierul pentru a stoca anumite informații, deoarece apelăm la telefoanele inteligente și la calculatoare. Prin urmare, este un lucru obișnuit să nu știm numărul de telefon al partenerului de viață sau al părinților. Este posibil să nu știm nici măcar propriul număr de telefon.

Încearcă să nu mai folosești aceste dispozitive și nici chiar o foaie de hârtie ca sprijin. Amintește-ți datele importante fără să le notezi nicăieri.

Același lucru este valabil și pentru GPS și calculatoare. Deși pare că ne fac viața mai ușoară, aceste obiecte sunt responsabile, la rândul lor, de creierele noastre leneșe. De exemplu, nu știm cum să ajungem acasă la cel mai bun prieten sau cât fac 2 x 5. Gândește-te la drumul pe care îl vei parcurge înainte de a ieși din casă și fă calculele matematice în mintea ta.

6. Citește mai mult

Cititul ajută la prevenirea bolii Alzheimer

Cărțile te ajută să îți îmbogățești imaginația și să îți întărești creierul. Când citești, creierul tău face un efort pentru a înțelege ceea ce se întâmplă. Acesta este nevoit să facă legătura dintre anumite informații și date pe care autorul le include în paginile cărții.

Te-ar putea interesa și:

6 alimente pentru un creier activ

Nu citi lecturi obligatorii, cerute la școală sau la locul de muncă. Încearcă să găsești romane sau alte cărți care îți plac.

O altă idee ar fi să citești cu voce tare pentru a-ți stimula auzul.

Alte exerciții care îmbunătățesc funcțiile cerebrale

Pe lângă exercițiile de mai sus, pentru prevenirea bolii Alzheimer există și alte activități la care poți apela. Acestea antrenează creierul.

  • Mergi cu spatele fără să întorci capul.
  • Rezolvă rebusuri, sudoku și ghicitori. 
  • Poartă ceasul la cealaltă mână.
  • Îmbracă-te cu ochii închiși.
  • Citește articole din reviste cu susul în jos.
  • Fă exerciții fizice în mod regulat. 
  • Fii curios, caută informații interesante pe diverse teme.
  • Fii pozitiv.
  • Adoptă o dietă sănătoasă
  • Bea multă apă.
  • Dormi între 7 și 8 ore pe noapte.
  • Meditează.
  • Învață cuvinte noi. 
  • Folosește sinonime și antonime pentru a exprima același lucru.

Iqbal, K., & Grundke-Iqbal, I. (2008). Alzheimer neurofibrillary degeneration: Significance, etiopathogenesis, therapeutics and prevention: Alzheimer Review Series. Journal of Cellular and Molecular Medicine. https://doi.org/10.1111/j.1582-4934.2008.00225.x

Hebert, L. E., Scherr, P. A., Bienias, J. L., Bennett, D. A., & Evans, D. A. (2003). Alzheimer Disease in the US Population. Archives of Neurology. https://doi.org/10.1001/archneur.60.8.1119

Naftolin, F., & Harman, S. M. (2011). Preventing Alzheimer Disease and Cognitive Decline. Annals of Internal Medicine. https://doi.org/10.7326/0003-4819-154-3-201102010-00014