Cele 6 tipuri de handicap și caracteristicile lor

Toate tipurile de handicap implică limitări care pot fi reduse dacă sunt furnizate instrumentele potrivite. O deficiență este un obstacol, dar acest lucru nu înseamnă că nu poate fi depășită.
Cele 6 tipuri de handicap și caracteristicile lor

Ultima actualizare: 26 Iunie, 2021

Așa cum ființele umane au diverse abilități, există și diferite tipuri de handicap. Toate au în comun faptul că implică o limitare fizică sau mintală.

În plus, toate tipurile de handicap sunt rezultatul afectării sau disfuncției unor organe. Acest lucru devine un obstacol atunci când vine vorba de desfășurarea activităților în mod normal. Cu toate acestea, existența unei limitări nu înseamnă că indivizii trebuie să suprime anumite zone ale vieții. În toate tipurile de handicap, este posibil ca oamenii să desfășoare activități și să participe în viața societății, atât timp cât au la dispoziție facilitățile necesare.

Cele 6 tipuri de handicap și caracteristicile lor

Tipuri de handicap la copii
Diferitele tipuri de handicap implică o anumită limitare, dar nu sunt un impediment în desfășurarea altor activități.

Există diferite tipuri de dizabilități, în funcție de tipul de limitare pe care îl implică. Cu alte cuvinte, clasificăm dizabilitățile în funcție de aria vieții pe care o afectează. Din acest punct de vedere, întâlnim următoarele:

1. Handicap fizic sau motor

Un handicap fizic sau motor este acela în care există o scădere totală sau parțială a mobilității la unul sau mai multe membre ale corpului. Acest lucru duce la dificultăți sau impedimente atunci când vine vorba de efectuarea de activități care necesită abilități motorii.

Această afecțiune poate fi permanentă sau tranzitorie și există mai multe tipuri de handicap motor. De exemplu, putem menționa următoarele:

  • Monoplegie. Apare atunci când există paralizie la un singur membru.
  • Paraplegie. Persoana își pierde capacitatea de a merge.
  • Tetraplegie. Acest lucru afectează mobilitatea extremităților superioare și inferioare.
  • Hemiplegie. Afectează mobilitatea unei părți a corpului.
  • Spina bifida. Previne sau împiedică mișcarea generală.
  • Distrofie musculară. Tonusul muscular este slab și țesutul se pierde în timp, ceea ce face ca mișcarea să fie foarte dificilă.
  • Paralizie cerebrală. Acest lucru are legătură cu deficiențele motorii severe, care includ întârziere, rigiditate, agitație, paralizie, etc.
  • Amputare. Pierderea unei părți a corpului limitează activitatea persoanei în cauză.

2. Handicap senzorial

Incapacitatea senzorială se referă la afectarea unuia sau mai multor simțuri. Efectul principal este o scădere a capacității de a colecta informații din mediu. În cadrul acestei categorii, se evidențiază două tipuri de dizabilități:

  • Dizabilitate vizuală. Corespunde pierderii sau reducerii vederii. Prin vedere se obțin 80% din informațiile din mediu. Prin urmare, această limitare provoacă schimbări severe în viața persoanei afectate.
  • Deficiență de auz. În acest caz, vorbim despre o pierdere sau scădere a funcționalității sistemului auditiv, ceea ce duce la dificultăți în accesarea vorbirii și a limbajului. La rândul său, acest lucru duce la obstacole de comunicare și, uneori, de învățare.

3. Dizabilitate intelectuală

Un alt tip de dizabilitate este dizabilitatea intelectuală. Apare atunci când o persoană întâmpină dificultăți sau limitări ale abilităților cognitive. Acestea includ prelucrarea informațiilor, percepția, memoria, atenția, rezolvarea problemelor, etc.

Este foarte frecvent ca persoanele cu acest tip de handicap să aibă dificultăți de a trăi și de a lucra în comunitate. Mai mult, există diferite grade de severitate; limitările pot fi ușoare, moderate, severe sau profunde.

4. Dizabilitate psihosocială

Tipuri de handicap mintal la copii

O dizabilitate psihosocială apare atunci când există deficiențe în gândire, simțire sau relaționare cu cei din jur. Aceste deficiențe trebuie să fie intense și constante pentru ca acest tip de limitare să fie considerat un handicap.

Din păcate, acesta este unul dintre tipurile de handicap care poartă cel mai mare stigmat în societate. Nu există suficiente cunoștințe despre această problemă și, prin urmare, există temeri nefondate în jurul acestor limitări. Acest lucru împiedică progresul celor care au acest tip de handicap.

5. Dizabilitate viscerală

Acest tip de handicap este cel mai puțin cunoscut, deși este unul dintre cele mai frecvente. Un handicap visceral se referă la cazurile de deficiențe în funcționarea unui organ intern.

De exemplu, dizabilitățile viscerale includ boli frecvente precum diabetul și insuficiența cardiacă. Aceste dizabilități condiționează și limitează viața bolnavilor și împiedică participarea în comunitate.

6. Dizabilități multiple

Dizabilități multiple se referă la cazurile în care două sau mai multe dizabilități sunt prezente simultan: de exemplu, atunci când o persoană are dizabilități motorii și intelectuale în același timp.

În aceste cazuri, pot exista diferite grade de severitate. Nu este doar o sumă a limitărilor, ci mai degrabă o interacțiune care generează rezultate foarte specifice în fiecare caz.

Dizabilitatea este o provocare

În general, aceste tipuri de handicap reprezintă o provocare individuală, dar și o provocare pentru societate. Cu toate acestea, o limitare nu trebuie să implice excluderea și nici nu înseamnă că persoana în cauză nu va avea o viață fericită.

Indiferent de tipul de handicap, putem face ceva pentru a reduce impactul limitării. Acest lucru necesită cooperarea persoanei cu dizabilități, a mediului său, a sistemului de sănătate și – mai ales – a societății în general.

S-ar putea să te intereseze...
Întârzierile de limbaj la copii: tipuri, simptome și cauze
Doza de Sănătate
Citește pe Doza de Sănătate
Întârzierile de limbaj la copii: tipuri, simptome și cauze

În cele ce urmează, vom discuta despre întârzierile de limbaj la copii, precum și despre simptomele, cauzele și tratamentele acestora.



  • Fernández, M. T. (2017). La discapacidad mental o psicosocial y la Convención sobre los Derechos de las Personas con Discapacidad.
  • Aguilar, M., & Luz, M. (2011). Discapacidad: entre el estigma y la comunidad. Revista Integra Educativa, 4(2), 205-216.
  • Toboso-Martín, M., & Rogero-García, J. (2012). «Diseño para todos» en la investigacion social sobre personas con discapacidad. Revista Española de Investigaciones Sociológicas (REIS), 140(1), 163-172.
  • Rev. chil. neuro-psiquiatr. vol.50 no.1 Santiago mar. 2012. Calidad de vida en pacientes con discapacidad motora según factores sociodemográficos y salud mental. http://dx.doi.org/10.4067/S0717-92272012000100003