Coloana vertebrală: cum să o menții sănătoasă

14 decembrie 2018
Coloana vertebrală este cea mai importantă structură cu articulații din corp. Ține cont de sfaturile de mai jos pentru a o menține sănătoasă. 

Nu există nicio îndoială: coloana vertebrală este o parte extrem de importantă a corpului și este foarte important să o menții mereu sănătoasă.

Aceasta îți sprijină corpul, te menține drept și te ajută să te miști. Tocmai de aceea este important să o îngrijești în mod corespunzător.

În articolul de mai jos îți arătăm cum să îți menții coloana vertebrală sănătoasă.

Câteva informații despre coloana vertebrală

Coloana vertebrală are un rol important în corp

Coloana vertebrală este cea mai importantă structură cu articulații din întreg corpul. Aceasta pornește de la baza craniului și ajunge până deasupra șoldurilor. Asta înseamnă că se extinde pe toată lungimea spatelui. Coloana este împărțită în 5 regiuni:

  • Cervicală: șapte vertebre (C1 – C7)
  • Toracică: douăsprezece vertebre (T1 – T12)
  • Lombară: cinci vertebre (L1 – L5)
  • Sacrală: cinci vertebre (S1 – S5)
  • Coccigiană: patru sau cinci vertebre.

Toate regiunile din coloană au un rol aparte, dar împreună îți mențin corpul drept, îți oferă mobilitate și o postură adecvată. Mai mult, coloana este drumul prin care circulă sistemul nervos.

Citește și:

Legătura dintre coloana vertebrală și organele din corp

Cum să menții coloana vertebrală sănătoasă

Dacă vrei să ai coloana vertebrală sănătoasă, să nu te doară și să nu îți provoace diverse probleme, iată câteva sfaturi practice și utile de care este bine să ții cont:

Menține o postură adecvată a corpului

Postura corectă a coloanei vertebrale

Ține-ți spatele drept în orice moment. Nu contează dacă ești la serviciu, în metrou, pe canapea sau la școală. În acest fel, ai grijă ca și coloana vertebrală să se mențină sănătoasă.

Corectează-ți postura. Încordează abdomenul și ține-l drept. Imaginează-ți că de ceafa ta este legată o ață care te trage în sus, drept pentru care coloana trebuie să fie dreaptă.

Există mai multe tehnici care te ajută să adopți o postură adecvată. În anumite cazuri, este nevoie să folosești niște pernuțe sau un scaun ergonomic, să pui o placă pe spătarul scaunului, să folosești o centură și multe altele.

Nu uita că trebuie să tragi puțin umerii în spate. În plus, aceștia trebuie să cadă liber pe părțile laterale.

Când ai o postură inadecvată, nervii dintre vertebre se „pișcă.” Acest lucru provoacă dureri, dar și probleme circulatorii sau letargie. Într-o astfel de situație, ești lipsit de energie, deprimat, obosit și prost dispus. 

Încearcă să stai drept când lucrezi la calculator sau stai la birou. Poți să lipești undeva o notiță autoadezivă care să-ți amintească acest lucru.

Fă mișcare

În primul rând, este bine de știut că nu toate exercițiile fizice sunt benefice pentru spate. Mișcările practicate trebuie să antreneze mușchii spatelui și ai abdomenului pentru a-i menține sănătoși, puternici și tonifiați. Până la urmă, aceștia sunt mușchii care susțin coloana.

Exercițiile cu impact redus sau care lucrează abdomenul și zona lombară ajută la tonifierea, dar și relaxarea coloanei vertebrale. Poți opta și pentru yoga, de exemplu. În plus, cea mai indicată activitate fizică pentru sănătatea spatelui este înotul. 

Fă întinderi de 10 minute de mai multe ori (sau măcar o dată) pe zi. Iată un exercițiu de întindere pentru spate: în primul rând, împreunează degetele. Împinge în față partea de sus a pieptului. Spatele tău va căpăta forma literei „C.” Întinde brațele în față cât poți de tare. Repetă exercițiul de cinci ori.

Îți recomandăm și:

Cauzele durerii de spate și 6 afecțiuni conexe

Evită acumularea de toxine

Există o legătură strânsă între alimentație și starea spatelui tău. Este un element la fel de important ca postura și exercițiile fizice.

Este recomandat să adopți o dietă sănătoasă și echilibrată. Renunță la alimente bogate în grăsimi, rafinate, cu un conținut ridicat de zahăr, prăjeli sau produse de fast food. Toate acestea duc la o acumulare de toxine în jurul coloanei care poate provoca diverse complicații și neplăceri.

Ai grijă să incluzi alimente sănătoase în dietă: sucuri de legume, fructe oleaginoase precum migdalele, pește gras cum ar fi somonul, fructe în stare crudă, etc. În plus, nu uita să bei cel puțin 8 pahare de apă pe zi. În acest fel, vei reuși să elimini toxinele din organism.

Scapă de kilogramele în plus

Kilogramele în plus suprasolicită coloana vertebrală

Majoritatea persoanelor obeze au probleme cu spatele și dureri. Atunci când ai o greutate corporală mai mare, spatele trebuie să facă un efort suplimentar pentru a-ți susține corpul. Astfel, apare o senzație de tensiune și durere la nivelul coloanei.

Dacă ești supraponderal, adoptă o dietă și încearcă să dai jos câteva kilograme.

Optează pentru masaje localizate

Când te doare o anumită zonă a spatelui, contactează un maseur pentru a-ți oferi un masaj localizat. Nu trebuie să aștepți până când durerea devine insuportabilă.

Multe persoane optează pentru sesiuni preventive de masaj în fiecare săptămână. Acestea ajută la tonifierea mușchilor spatelui. În plus, masajele relaxează această zonă a corpului, chiar și atunci când simți doar o ușoară tensiune apărută recent. 

Masajele shiatsu, bioenergetice și de relaxare sunt cele mai recomandate. Acestea tonifiază mușchii din jurul vertebrelor, elimină excesul de toxine și îndepărtează presiunea de la nivelul coloanei.

Nu căra obiecte grele

Dacă serviciul îți impune să cari obiecte grele, folosește întotdeauna o centură pentru ridicat greutăți. Dacă pur și simplu cari obiecte grele doar din când în când, ai grijă să-ți protejezi spatele.

Cea mai bună tehnică este să îndoi genunchii, să apropii bazinul cât mai tare de podea, apoi să ridici obiectul respectiv de parcă ai vrea să îl îmbrățișezi. Întinde puțin genunchii și revino la poziția inițială.

Ia suplimente naturale

Statul îndelungat la birou afectează coloana vertebrală

 

Există mai multe suplimente care îți ajută spatele. Printre cele mai benefice sunt magneziul, calciul, spirulina, drojdia de bere, semințele de in și uleiurile vegetale.

Sursa imaginii reprezentative: © wikiHow.com

  • Cole, C., Wolfla, C., Pintar, F. A., & Yoganandan, N. (2012). Spine biomechanics. In Orthopaedic Biomechanics. https://doi.org/10.1201/b13733
  • Bhatt, D. H., Zhang, S., & Gan, W.-B. (2009). Dendritic Spine Dynamics. Annual Review of Physiology. https://doi.org/10.1146/annurev.physiol.010908.163140
  • Şenköylü, A. (2015). The spine. In Musculoskeletal Research and Basic Science. https://doi.org/10.1007/978-3-319-20777-3_48