De ce respiri greu când faci sport?

23 Octombrie, 2020
De ce este dificil să respiri atunci când faci exerciții fizice? În acest articol, îți vom spune tot ce trebuie să știi despre acest fenomen obișnuit și normal.

Din ce în ce mai mulți oameni devin conștienți de faptul că activitatea fizică este o parte fundamentală a unui stil de viață sănătos. Însă, dacă nu faci mișcare prea des sau execuți exerciții fizice incorect, ajungi să respiri greu când faci sport.

Dificultățile de respirație atunci când faci sport se pot manifesta prin inhalări scurte, tuse, îngustarea gâtului sau respirație șuierătoare (zgomot asemănător unui fluier atunci când aerul trece prin gât). În general, există multe motive pentru care apar probleme de respirație în timpul activității fizice.

În acest articol, vom analiza tot ceea ce este asociat cu respirația în timpul sportului.

Ce funcții are respirația?

Respirația are mai multe funcții. Cu toate acestea, cea mai importantă este menținerea funcționalității corpului prin:

  • Furnizarea de oxigen țesuturilor și eliminarea deșeurilor de CO2, create de celule.
  • Menținerea constantă a acidității sângelui, care este măsurată prin pH. PH-ul are un interval sănătos între 7,35 și 7,45. Respirația este responsabilă de menținerea sângelui în acest interval prin eliminarea CO2.
Medic ce explică de ce respiri greu când faci sport
Respirația este un proces vital care ne permite să furnizăm oxigen tuturor țesuturilor din corp.

Ventilație și respirație

Pentru a defini respirația, trebuie să înțelegem conceptul de ventilație și tipurile care există.

Pe de o parte, avem ventilație pulmonară, care este procesul prin care aerul intră și iese din plămâni. Acest mecanism apare prin activarea neuronală a mușchilor respiratori și diferențele de presiune dintre plămâni și aerul exterior.

Pe de altă parte, nu tot aerul pe care îl respiri ajunge în alveole pentru a produce schimb de gaze și pentru a putea transporta oxigenul în țesuturi. O parte rămâne în căile respiratorii (bronhii, trahee, etc.). Acest aer neutilizat ocupă un volum numit „spațiu anatomic mort”.

Dacă scădem volumul de aer care intră prin ventilația pulmonară și pe cel al aerului din spațiul mort fiziologic, obținem aerul care ajunge în alveole și este folosit. Acest volum care ajunge la alveole face parte din mecanismul de ventilație alveolară.

Prin urmare, în funcție de modul în care respiri, dacă o faci mai adânc sau mai puțin adânc, dacă aerul este cald sau rece sau dacă faci mișcare sau nu, cantitatea de aer care ajunge în alveole poate varia.

Citește mai mult:

7 beneficii ale respirației profunde

Tipuri de ventilație

Există două tipuri diferite de ventilație. Cu toate acestea, ambele sunt reprezentate de aceleași variabile (cu unele diferențe). Acest lucru se datorează faptului că acest proces este definit în esență ca volumul de aer care intră în corp pe minut de respirație. Valoarea se obține înmulțind două variabile:

  • Rata respiratorie: De câte ori respiri pe minut. În medie, o persoană sănătoasă respiră, de obicei, de 12 ori pe minut în repaus.
  • Volumul mareelor: Este volumul de aer care intră printr-o singură inhalare. O persoană sănătoasă aflată în repaus trage, de obicei, 0,5 litri de aer prin respirație.

Prin urmare, ventilația unei persoane sănătoase este de aproximativ 6 litri pe minut.

Respirația în timpul sportului: ce se întâmplă?

În timpul exercițiilor, mușchii efectuează două procese:

  • Folosesc oxigenul care provine din sânge pentru a obține energie și pentru a se putea mișca.
  • Deoarece trebuie să lucreze mult, obțin energie și din alte procese care nu necesită oxigen. Însă aceste procese generează lactat, care este eliberat în sânge și are acțiune acidifiantă.

Din cauza acestor procese, sângele care circulă prin țesuturile musculare rămâne fără oxigen și este mai acid. Acest lucru îți poate pune în pericol corpul. Din fericire, pentru a preveni acest lucru, creierul, prin intermediul receptorilor pe care i-a distribuit pe tot corpul, devine conștient de aceste modificări și te determină să:

  • Respiri mai repede prin creșterea frecvenței respiratorii.
  • Respiri mult mai adânc, astfel încât să poată intra mai mult aer în plămâni la fiecare inhalare. Cu alte cuvinte, volumul de maree crește.

Prin urmare, dacă ritmul respirator și volumul respirator cresc, va crește și ventilația pulmonară și alveolară. Practic, aceasta înseamnă:

  • Mai mult oxigen ajunge în sânge pentru a satisface nevoile mușchilor.
  • Corpul elimină mai mult CO2, expulzând acidul generat de mușchi și menținând stabil pH-ul sângelui.
Fată care se antrenează în parc
În timpul efectuării de exerciții fizice, rata de respirație crește și, odată cu aceasta, crește și ventilația pulmonară și alveolară.

Etape de respirație în timpul practicării de exerciții fizice

Potrivit studiilor științifice, există trei etape atunci când faci mișcare. În prima și a doua etapă, ventilația crește brusc pentru a desfășura activitatea fizică. La atingerea celei de-a treia etape, corpul se reglează și ventilația rămâne stabilă.

Citește mai mult:

Efectele respirației asupra creierului

De ce respiri greu când faci sport?

Dacă nu ești obișnuit să faci mișcare, la început s-ar putea să simți că te sufoci. Însă acest efect este complet normal. Sistemul respirator trebuie să se forțeze pentru a menține ph-ul normal al sângelui.

Cu toate acestea, pe măsură ce continui să faci mișcare, respirația devine mai ușoară, deoarece corpul se obișnuiește cu noua situație. În plus, diferite tipuri de exerciții fizice antrenează diferite tipuri de respirație, în funcție de intensitatea acestora.

În cazul unui tip de exercițiu care devine mai intens în timp, corpul nu se va obișnui și va continua să ceară mai mult oxigen. Prin urmare, vei respira și mai rapid. Desigur, vei continua să tragi același volum de aer cu fiecare respirație.

La sportivii profesioniști, se constată un ritm respirator mult mai mic. Aceștia și-au antrenat sistemul respirator pentru a trage mai mult aer. Astfel, ei respiră mai profund și păstrează aerul mult mai mult timp în plămâni, necesitând astfel mai puține inhalări.

Când este cazul să mergi la medic dacă respiri greu când faci sport

Dificultățile de respirație în timpul exercițiilor fizice pot indica faptul că nu ești obișnuit cu tipul de mișcare executat. Cu toate acestea, este important să reții faptul că acestea pot fi un semn al altor afecțiuni respiratorii sau cardiovasculare. Prin urmare, ar trebui să acorzi atenție simptomelor precum:

  • Respirație scurtă sau sufocare, atât de puternică încât să te împiedice să continui activitatea
  • Șuierături sau fluierături la respirație
  • Amețeli sau leșin
  • Senzația că pieptul se extinde și se retrage excesiv

Dacă ai oricare dintre simptomele menționate, ar trebui să mergi la medic pentru a stabili dacă acestea sunt cauzate de o afecțiune de bază. Dacă da, profesionistul îți va recomanda un tratament în funcție de problema experimentată.

  • European Lung Foundation. Los pulmones y el ejercicio.2020 . Disponible en: https://www.europeanlung.org/assets/files/es/publications/lungs-and-exercise-es.pdf
  • Wilmore. Fisiología del Deporte y el Ejercicio de W. Larry Kenney | Editorial Médica Panamericana. 2014. Disponible en:  https://www.medicapanamericana.com/es/libro/wilmore-fisiologia-del-deporte-y-el-ejercicio?gclid=EAIaIQobChMIos_H_fr56AIV_QYGAB1S1wEAEAEYASABEgIFIvD_BwE
  • Brinkman JE, Sharma S. Physiology, Respiratory Drive. [Updated 2020 Mar 25]. In: StatPearls [Internet]. Treasure Island (FL): StatPearls Publishing; 2020 Jan-. Available from: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK482414/
  • Aliverti A. The respiratory muscles during exercise. Breathe (Sheff). 2016;12(2):165‐168. doi:10.1183/20734735.008116