Interviul motivațional în centrele de sănătate
Cunoașterea semnificației interviurilor motivaționale (IM) în centrele de sănătate, precum și a aplicațiilor și beneficiilor potențiale ale acestora este importantă pentru promovarea obiceiurilor sănătoase. De asemenea, interviul motivațional este util în eradicarea practicilor care ar putea dăuna sănătății.
Acest articol publicat în RET menționează cât de important este interviul motivațional pentru realizarea schimbărilor comportamentale. Acest lucru se datorează faptului că facilitează relațiile interumane și ajută la rezolvarea ambivalențelor.
Interviul motivațional: procesul desfășurat în centrele de sănătate
Acesta este o strategie sau instrument pentru a încuraja și promova schimbări în anumite comportamente care pot fi dăunătoare.
Interviul motivațional este deosebit de relevant în timpul adolescenței, deoarece multe dintre problemele de sănătate sunt adesea legate de modul în care tinerii se comportă. În acest sens, și spre deosebire de ceea ce putem presupune, unele cercetări, precum cea publicată în Journal of Consulting and Clinical Psychology în 2017, arată că este mai eficient pentru cei care nu sunt predispuși sau motivați să se schimbe decât pentru cei care au a decis deja să o facă.
Există multe informații despre strategiile de promovare a sănătății pentru realizarea schimbărilor comportamentale. De fapt, utilizarea stimulentelor este una dintre propuneri.
Interviurile motivaționale (IM) în mediul medical sunt deseori recomandate ca o abordare bazată pe dovezi a schimbării comportamentale. Potrivit unui raport publicat în Gaceta Medica, „practicienii care au optat pentru interviuri motivaționale (MI) au obținut un beneficiu mai mare pentru sănătate pentru pacienții lor decât cei care au continuat cu consilierea obișnuită”. Cu toate acestea, definițiile variază pe scară largă, inclusiv interpretările învechite și inexacte.
Vezi și:
Ce este mai exact interviul motivațional?
Potrivit cercetărilor efectuate de Miller și Rollnick în cartea lor Motivational Interviewing: Helping People Change:
„IM este un stil de comunicare colaborativ, orientat spre obiective, cu accent pe limbajul schimbării. Scopul său este de a consolida motivația personală și angajamentul față de un anumit scop, provocând și explorând propriile motive de schimbare într-un mediu de acceptare și compasiune.”
Astfel, beneficiile IM, conform acestor autori, includ:
- Un stil de comunicare îndrumător care are în vedere importanța unei bune ascultări, oferirea de informații și recomandări.
- Modificarea anumitor comportamente. IM se bazează, de asemenea, pe o manieră respectuoasă care facilitează procesele naturale de schimbare și dezvoltarea autonomiei.
- Existența unei anumite ambivalențe față de posibilitatea de a face o schimbare pe care, deși este favorabilă pe termen mediu, oamenii pot să nu o vizualizeze întotdeauna ca realizabilă.
Câteva considerații despre tehnica interviului motivațional
Este important ca profesionistul care realizează interviul să pună întrebări deschise (tipul de întrebări pe care le-ar pune și în timpul unui interviu de angajare, de exemplu). Acest lucru, la rândul său, ar trebui să permită explorarea experiențelor, perspectivelor și ideilor oamenilor.
În paralel, baza reflecțiilor este ascultarea atentă și încercarea de a înțelege ceea ce spune o persoană. Poți realiza acest lucru repetând, reformulând sau oferind o perspectivă mai profundă asupra informațiilor comunicate. Aceasta din urmă este o abilitate fundamentală a intervievării motivaționale (mai ales modul în care exprimăm empatia, un aspect foarte relevant).
Vezi și:
În ceea ce privește interviul motivațional în contextul centrelor de sănătate…
Este esențial să cunoaștem semnificația, scopul, logica și metoda interviului motivațional (IM). Indiferent dacă aceasta este sau nu singura sau cea mai bună alternativă, trebuie analizată în detaliu de fiecare profesionist care interacționează cu tinerii.
De asemenea, este important ca cei care doresc să-l implementeze să își bazeze acțiunile pe cele mai bune dovezi disponibile pe această temă, cum ar fi ceea ce am descris mai sus.
Toate sursele citate au fost revizuite în profunzime de către echipa noastră pentru a asigura calitatea, fiabilitatea, actualitatea și valabilitatea lor. Bibliografia acestui articol a fost considerată fiabilă și precisă din punct de vedere academic sau ştiinţific.
- Miller, W.R. & T.B. Moyers. (2017) Motivational Interviewing and the clinical science of Carl Rogers. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 85(8), 757-766 https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/28726479
- Departamento de Salud y Servicios Humanos de los EE.UU. Centro de Aprendizaje y Conocimiento en la Primera Infancia (ECLKC).
- Miller, W. R., & Rollnick, S. (2012). Motivational interviewing: Helping people change. Guilford press. https://books.google.es/books?hl=es&lr=&id=o1-ZpM7QqVQC&oi=fnd&pg=PP1&dq=Motivational+Interview.+Helping+People+Change.+miller+&ots=c1Ah7KncNS&sig=4ItCnb-5GI_L6jO0sCmjjjTiMY8#v=onepage&q=Motivational%20Interview.%20Helping%20People%20Change.%20miller&f=false
- Gaceta Médica. (2016). Las entrevistas motivaciones son lo más eficaz para cambiar estilos de vida. Gaceta Médica. https://gacetamedica.com/hemeroteca/las-entrevistas-motivacionales-son-lo-mas-eficaz-para-cambiar-estilos-de-vida-CWLG_971883/
- Rollnick, S., & Miller, W. R. (1996). ¿ Qué es la entrevista motivacional?. RET: revista de toxicomanías, (6), 3-7. https://www.cat-barcelona.com/uploads/rets/RET06_1.pdf
Acest text este oferit numai în scop informativ și nu înlocuiește consultarea cu un profesionist. În caz de îndoieli, consultați-vă cu specialistul dvs.