Legătura dintre durerea de cap și ficat

· 12 ianuarie 2016
Reducerea nivelului de stres și anxietate îți poate îmbunătăți starea de sănătate – atât cea a ficatului, cât și cea psihică. 

Durerea de cap poate avea diverse cauze: migrene, tensiune, dar și cumularea unor toxine în ficat sau afecțiuni ale acestui organ.

În articolul de astăzi, îți vom vorbi despre legătura dintre durerea de cap și ficat, cu speranța că vei reuși să ai mai multă grijă de sănătatea ta.

Ce legătură există între durerea de cap și ficat?

Durerea de cap poate fi foarte intensă

Atunci când ficatul nostru este sănătos, ne bucurăm de o stare generală de sănătate optimă și nu ne gândim deloc la acest organ. Dar, se poate întâmpla ca la un moment dat să ne confruntăm cu probleme digestive, oboseală, durere de cap și alte simptome. Aceste neplăceri indică o neregulă la nivelul ficatului, mai mult sau mai puțin gravă, dar care nu trebuie ignorată. 

Te întrebi cum poate o durere de cap să fie asociată cu o boală la ficat? Vorbim despre o durere care apare și dispare la anumite intervale de timp, fiind mai intensă în zona tâmplelor sau a cefei.

Unele persoane o pun pe seama tensiunii acumulate în corp, dar dacă adevărata sa cauză este o afecțiune a ficatului, aceasta va fi însoțită și de alte simptome, precum: durere în zona abdominală, senzație de preaplin, disconfort, gust amar în gură, prezența unui strat gălbui sau alb pe limbă, greață.

Medicii mai adaugă pe această listă și insomnia, precum și dificultatea la trezire dimineața. Femeile se pot confrunta și cu simptome severe ale sindromului premenstrual.

Durerea de cap se manifestă, de obicei, atunci când avem un ficat bolnav sau intoxicat, nemaifiind capabil de a funcționa în mod corespunzător și de a transmite energia necesară către creier și membre. Drept urmare, apare senzația de durere și oboseală.

Citește și

Cea mai bună dietă pentru curățarea ficatului

Cum poți să-ți îngrijești mai bine ficatul pentru a scăpa de durerea de cap?

Mișcarea ameliorează durerea de cap

1. Îndrumări privind alimentația

  • Nu consuma cantități mari de mâncare deodată. Nu este rău să mănânci până te simți sătul, dar numai prin servirea mai multor mese pe parcursul întregii zile. Nu trebuie niciodată să sari peste micul dejun, acesta fiind esențial pentru menținerea unui metabolism sănătos.
  • Încearcă să reduci consumul de grăsimi, prăjeli, zaharuri procesate, alcool, sare și produse lactate.
  • Mărește consumul zilnic de fructe și legume proaspete. Cel mai bine este să gătești legumele prin fierbere, pentru a păstra nutrienții din compoziția lor.
  • Cele mai bune legume sunt cele care au un efect „revigorant” asupra organismului, cum ar fi legumele cu frunze verzi, amare la gust. De ce? Deoarece acestea au proprietăți antiinflamatoare ce ajută la îmbunătățirea funcțiilor hepatice. Unul dintre cele mai bune alimente din această categorie este anghinarea.
  • Unele plante pot fi de mare ajutor: armurariul, ghimbirul, păpădia și ceaiul verde. Acestea au proprietăți detoxifiante care stimulează drenajul și ajută la buna funcționare a ficatului.

2. Îndrumări privind latura comportamentală și emoțională

Așa cum știi deja, obiceiurile zilnice afectează direct sănătatea ficatului. Este recomandat să faci mișcare pentru cel puțin o jumătate de oră zilnic sau să alergi timp de 15 minute – nu contează activitatea aleasă, important este să îți accelerezi ritmul cardiac.

În plus, este indicat să ai grijă și de sănătatea ta psihică. Încearcă să reduci nivelul de stres și anxietate și să nu pierzi niciodată din vedere prioritățile: sănătatea, fericirea și bucuriile vieții de zi cu zi.

Rezervă-ți întotdeauna câteva ore doar pentru tine, în care să profiți de lucrurile simple ce îți luminează existența, fie că este vorba doar de a petrece puțin timp singur sau de a ieși la o cafea cu prietenii sau prietenele (nu uita că și cafeaua este benefică pentru ficat).

Înconjoară-te de oameni care te iubesc, te respectă și îți vor binele. Dacă simți că ar trebui să ții anumite persoane la distanță, nu ezita să te eliberezi de prezența lor negativă, înainte ca sănătatea ta să aibă de suferit!

Toate aceste lucruri mărunte de care nu ții cont pot contribui la îmbolnăvirea ficatului și la crearea unor dezechilibre în organism.

Exemplu de dietă ce te ajută să previi durerea de cap asociată tulburărilor hepatice

Anghinarea protejează ficatul și previne durerea de cap

Mai jos îți oferim un exemplu simplu de dietă pe care poți să o adopți în orice zi dorești. Aceste alimente te vor ajuta să te îngrijești mai bine de ficat, pentru a evita durerea de cap pe care o poate provoca funcționarea sa deficitară.

1. Micul dejun

  • Un pahar de apă caldă cu zeama unei jumătăți de lămâie
  • O felie de pâine integrală de grâu cu gem de afine fără zahăr
  • O jumătate de măr și câteva nuci

2. Gustare între mese

  • Un măr sau o pară
  • Sau o cană de ceai verde cu pâine integrală prăjită și câteva picături de ulei de măsline

Te-ar putea interesa și

Durerea de cap: când ar trebui să ne îngrijoreze?

3. Prânz

  • Legume la grătar (broccoli, varză de Bruxelles, etc.)
  • Pește alb la grătar
  • Un castronel de felii de papaya

4. Gustare

  • Un pahar de apă și o porție de fulgi de ovăz și căpșuni

5. Cină

  • Anghinare fiartă stropită cu ulei de măsline și oțet
  • Orez brun gătit cu ulei de măsline, puțină sare și o frunză de dafin
  • Un kiwi
  • Nu uita că salatele nu sunt recomandate pentru masa de seară, deoarece cruditățile se digeră greu, așa că mai bine adaugă-le în meniul mesei de prânz.

6. Cu o oră înainte de culcare

  • Bea un ceai de mentă, cimbru sau balsam de lămâie. Te vei odihni mult mai bine.
Celikbilek, A., Celikbilek, M., Okur, A., Dogan, S., Borekci, E., Kozan, M., & Gursoy, S. (2014). Non-alcoholic fatty liver disease in patients with migraine. Neurological Sciences. https://doi.org/10.1007/s10072-014-1798-1 Coeytaux, R. R., Chen, W., Lindemuth, C. E., Tan, Y., & Reilly, A. C. (2006). Variability in the diagnosis and point selection for persons with frequent headache by traditional Chinese medicine acupuncturists. Journal of Alternative and Complementary Medicine. https://doi.org/10.1089/acm.2006.12.863 Zhang, Y., Dennis, J. A., Leach, M. J., Bishop, F. L., Cramer, H., Chung, V. C. H., … Adams, J. (2017). Complementary and Alternative Medicine Use Among US Adults With Headache or Migraine: Results from the 2012 National Health Interview Survey. Headache. https://doi.org/10.1111/head.13148