De ce nu este bine să te culci foarte târziu?

17 Ianuarie, 2019
Pe lângă faptul că o să te simți epuizat ziua următoare, dacă te culci foarte târziu te expui mai multor probleme de sănătate.

Pernele și păturile din dormitor ocupă un loc important în viața noastră. De fapt, multora dintre noi le este greu să se despartă de ele dimineața. Trezirea poate fi considerabil îngreunată dacă obișnuiești să te culci foarte târziu.

Deși îți va oferi confort chiar dacă te culci foarte târziu, patul tău nu te va ajuta să eviți consecințele negative ale acestui obicei. Dacă nu te odihnești suficient, organismul nu va fi aprovizionat cu tot „combustibilul” de care are nevoie.

În ultimele două decenii, numărul persoanelor care suferă de privare de somn a crescut considerabil pe plan global. Cu toții trebuie să muncim constant. În plus, atunci când avem puțin timp liber, intrăm pe site-urile de socializare și ne amuzăm cu distracțiile oferite de internet până dimineața.

În Statele Unite, insomnia a devenit o veritabilă epidemie. Conform unui studiu realizat de Gallup în 2013, 42% dintre americani dorm mai puțin de șapte ore pe noapte.

Printre altele, privarea de somn provoacă cearcăne și modificări ale dispoziției și ne poate face să întârziem la serviciu. Este foarte simplu: dacă te culci foarte târziu, te trezești foarte târziu.

Dacă te culci foarte târziu, poți avea probleme la locul de muncă. Cel mai îngrijorător aspect însă este reprezentat de posibilele consecințe fiziologice negative ale acestui obicei. În articolul de azi te invităm să descoperi ce ți se poate întâmpla dacă te culci foarte târziu în fiecare noapte.

3 motive pentru care trebuie să eviți să te culci foarte târziu

1. Te vei îngrășa

Te îngrași dacă te culci foarte târziu noaptea

Somnul odihnitor este atât de important încât, în absența sa, corpul uman începe să câștige în greutate. În alte articole ți-am vorbit despre diversele semnale de alarmă pe care organismul le transmite atunci când ceva este în neregulă cu tine.

Dacă există un dezechilibru în organism tău, poți dezvolta diverse probleme de sănătate, printre care se numără și obezitatea. Privarea de somn provoacă epuizarea organismului, motiv pentru care nu te vei simți în stare să te ridici din pat dimineața. Pe măsură ce orele trec, iar tu nu te trezești, organismul tău câștigă în greutate.

Un studiu realizat la Colegiul Medical Weill Cornell în 2015 și prezentat la întâlnirea anuală a Societății de Endocrinologie sugerează că trebuie să avem grijă la ce oră ne culcăm. Dacă organismul nostru nu obține mai mult de 30 de minute de somn pe noapte, este posibil să experimentăm câștig în greutate sau rezistență la insulină.

Citește și:

7 reacții ale corpului în timpul unui somn profund

Studiul respectiv a avut 522 de participanți și a fost efectuat pe o perioadă de șapte zile. Participanții care s-au culcat târziu au prezentat un risc cu 72% mai mare de a deveni obezi, față de cei care s-au culcat devreme.

Câștigul în greutate este strâns legat și de pierderea apetitului și de metabolizarea hormonilor. Conform lui Shahrad Taheri, coordonatorul studiului, acest proces de metabolizare este responsabil de creșterea riscului de a deveni obez.

2. Îți va scădea apetitul sexual

Cuplu care se culcă târziu noaptea

Pentru majoritatea dintre noi, patul îndeplinește două funcții: este spațiul în care dormim și în care facem sex. Există însă anumite momente în care ne băgăm în pat doar pentru a dormi. Foarte probabil nu ne putem excita și ne simțim morocănoși din cauza faptului că nu ne-am odihnit suficient.

Drept consecință, relația cu partenerul nostru de viață va avea de suferit. Într-un studiu publicat în Jurnalul medicinei sexuale (Journal of Sexual Medicine), s-a demonstrat că există o corelație între durata de somn și apetitul sexual al femeilor.

Studiul respectiv sugerează că o oră în plus de somn în fiecare noapte crește șansele ca o femeie să vrea să facă sex în timpul zilei cu 14%. Același studiu a demonstrat că femeile care se odihnesc mai bine susțin că simt mai multă plăcere în timpul actului sexual. De asemenea, se pare că ele pot atinge orgasmul mai ușor.

Toate aceste beneficii nu au nicio legătură cu starea de spirit. De asemenea, și aceasta poate să fie influențată de lipsa de somn. Numeroase studii au arătat că schimbările hormonale provocate de un somn insuficient afectează performanța sexuală.

Așadar, în cazul în care nu ești satisfăcut de viața ta sexuală, analizează-ți programul de somn și vezi dacă nu cumva l-ai putea îmbunătăți. De pildă, multe femei dau vina pe menopauză pentru faptul că au o dorință scăzută de a face sex. În realitate, problema este faptul că se culcă prea târziu.

Citește și:

5 probleme cauzate de somnul insuficient

3. Sângele începe să fiarbă

Hipertensiunea apare când te culci foarte târziu noaptea

Nu folosim termenul „a fierbe” cu sens figurat. S-a demonstrat că, atunci când te culci foarte târziu, sângele tău începe efectiv să fiarbă. Mai exact, îți crește riscul de a suferi de hipertensiune arterială. Dacă te culci la o oră adecvată, poți evita această problemă de sănătate.

Creșterea tensiunii arteriale pe timp de noapte este un semnal de alarmă pe care nu trebuie să-l treci cu vederea. Conform cercetătorilor, valorile tensiunii arteriale pe timp de noapte indică cu mai mare acuratețe riscul de a dezvolta boli cardiovasculare decât valorile obținute în timpul zilei.

Nu este bine ca tensiunea arterială să fie foarte ridicată noaptea. Asta înseamnă că inima este suprasolicitată tocmai în momentele în care organismul ar trebui să se odihnească.

Evită să te culci foarte târziu dacă nu te obligă nimeni

Indiferent ce motive ai pentru a te culca foarte târziu, riscurile asociate acestui obicei sunt prea grave pentru a fi ignorate. Te sfătuim să-ți organizezi programul de somn astfel încât să nu te întrerupă nimeni. Trebuie să reușești să-ți îndeplinești toate obligațiile în timp util.

Mai mult, încearcă să-ți stabilești un program clar chiar și când ești acasă. Doar tu știi ce trebuie să faci ca să-ți termini treburile cât mai repede posibil și să ai suficient timp ca să te odihnești. Evită să te culci foarte târziu deoarece un somn odihnitor este esențial pentru a fi sănătos!

  • La importancia de dormir bien para aprender. La importancia de dormir bien para aprender. Discapnet. 2011
  • Fundación Iberoamericana de Seguridad y Salud Ocupacional. Dormir bien para un mejor rendimiento en el trabajo. Dormir bien para un mejor trabajo mejora el rendimiento. 2012.
  • M. Pascual, E. Estivill, J. Albares. Trastornos del sueño en las infancia. anales de pediatria continuada. 2007