Pilates în timpul sarcinii: este o idee bună?

05 Iunie, 2020
Multor viitoare mămici le este recomandat să facă exerciții Pilates în timpul sarcinii. Află de ce și dacă această recomandare este una benefică.
 

Mișcarea oferă beneficii atât viitoarelor mămici, cât și copiilor acestora. În general, medicii le recomandă gravidelor activități fizice cu impact redus, cum ar fi înotul, mersul pe jos sau yoga. O altă opțiune atractivă este reprezentată de exercițiile Pilates în timpul sarcinii.

Dar acest tip de activitate este adecvat pentru gravide? În articolul de azi, îți vom răspunde la câteva dintre întrebările pe care probabil le ai despre exercițiile Pilates – inclusiv dacă sunt sau nu sigure în timpul sarcinii.

Ce sunt exercițiile Pilates?

Femeie întinzându-și spatele pe o minge uriașă
Pilates este un tip de activitate care antrenează corpul și mintea.

Joseph Hubertus Pilates a fost creatorul acestor exerciții fizice care îi poartă numele. Rolul exercițiilor Pilates este să antreneze corpul și mintea simultan. Obiectivul practicanților este să-și îmbunătățească concentrarea, controlul și respirația, printre altele.

Poți face Pilates pe sol sau cu echipament special. Corpul tău este antrenat pentru a consolida forța, flexibilitatea și agilitatea. La nivel emoțional, exercițiile Pilates îți măresc stima de sine și te ajută să te conectezi cu tine însăți.

Este posibil să faci Pilates în timpul sarcinii? Răspunsul la această întrebare variază de la o gravidă la alta. Fiecare sarcină este diferită. Medicul obstetrician te poate ajuta să determini dacă exercițiile Pilates sunt sau nu adecvate pentru tine.

 

Citește:

Durerea sciatică în timpul sarcinii

Acest tip de activitate poate fortifica corpul unei viitoare mămici. Însă este important să consulți un medic înainte de a adopta orice rutină nouă de exerciții.

Cum să faci Pilates în timpul sarcinii

Femeie antrenându-se cu o minge de cauciuc
Studiile sugerează faptul că femeile cu sarcini cu risc scăzut pot practica Pilates.

Să presupunem că medicul tău te-a consultat deja și a decis că exercițiile Pilates nu-ți vor afecta sănătatea. De câte ori pe săptămână poți practica aceste exerciții? Oare vei putea ține pasul cu noua rutină?

Fiecare specialist are propriile sale recomandări. Iată câteva observații publicate în Journal of Yoga & Physical Therapy:

  • Poți practica Pilates din momentul în care rămâi însărcinată până când naști. Trebuie însă să te antrenezi doar sub supraveghere medicală.
  • Fă exerciții Pilates de 2-3 ori pe săptămână.
  • În primul trimestru, o sesiune de antrenament nu ar trebui să depășească 20 de minute. Mai târziu vei putea să extinzi acest interval la 45-60 de minute per sesiune.
  • Când practici Pilates, este important să te concentrezi asupra efectuării corecte a exercițiilor.

Beneficiile pe care exercițiile Pilates le oferă gravidelor

Femeie efectuând un exercițiu Pilates în timpul sarcinii
Exercițiile Pilates te pot ajuta să te simți bine din punct de vedere fizic și emoțional în timpul sarcinii.
 

Dacă alegi să practici Pilates în perioada sarcinii, tu și viitorul tău copil veți avea mult de câștigat pe plan fizic și emoțional.

Iată care sunt principalele beneficii oferite de acest tip de activitate:

  • Reduce frica asociată nașterii (exercițiile de respirație specifice rutinelor Pilates pot ajuta gravidele să suporte mai ușor contracțiile)
  • Facilitează dilatarea prin antrenarea flexibilității
  • Fortifică podeaua pelvină
  • Îmbunătățește flexibilitatea și coordonarea
  • Implică tehnici de respirație și autocontrol care vor fi foarte utile în timpul nașterii
  • Previne varicele, hemoroizii și durerile de spate
  • Îmbunătățește stima de sine
  • Tonifiază corpul
  • Promovează relaxarea
  • Îmbunătățește somnul și previne insomnia

Citește și:

Obiceiuri care trebuie evitate în timpul sarcinii

Când nu este indicat să practici Pilates în timpul sarcinii?

Medic luând tensiunea unei gravide
Hipertensiunea arterială este un posibil simptom al preeclampsiei și reprezintă una din principalele contraindicații ale practicării de Pilates.

Așa cum am menționat anterior, doar un medic poate să decidă dacă poți sau nu să practici Pilates. În general, asemenea exerciții nu sunt recomandate:

  • La gravidele cu hipertensiune arterială
  • În caz de ruptură prematură a membranelor
  • În caz de întârziere a dezvoltării intrauterine
 

Acestea fiind spuse, încearcă să participi la cursuri adresate gravidelor. Anumite exerciții Pilates fiind contraindicate în timpul sarcinii. În această categorie intră cele efectuate din poziția culcată pe spate (care implică contracția abdomenului și a rectului), cele efectuate cu capul în jos și întinderile profunde.

Rutinele de Pilates în perioada sarcinii îți pot oferi numeroase beneficii ție și copilului tău. Însă, așa cum am menționat anterior, trebuie să primești acordul unui medic înainte de a te înscrie la un curs de Pilates.

Nu uita, nu-ți schimba în niciun fel rutina înainte de a consulta un obstetrician. Sănătatea ta și a copilului tău trebuie să fie mereu pe primul loc!

 
  • Dilek S G. Pregnancy Pilates and Benefits of Pregnancy Pilates during Childbirth. J Yoga & Physio. 2018; 5(1): 555652. DOI:10.19080/JYP.2018.05.555652.002
    King M, Green Y (2002) Pilates workbook for pregnancy. Octopus Publishing Group, Canada.
  • NCBI. (2009). Effects of natural childbirth preparation versus standard antenatal education on epidural rates, experience of childbirth and parental stress in mothers and fathers: a randomised controlled multicentre trial. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19538406
  • Balogh, A. (2005). Pilates and pregnancy. RCM Midwives : The Official Journal of the Royal College of Midwives, 8(5), 220—222. Retrieved from http://europepmc.org/abstract/MED/15960329