Proprietăți și beneficii ale pectinei

Pectina este o fibră vegetală cu o mulțime de beneficii pentru sănătate. În acest articol, îți vom explica de ce este important să o consumi și ce alimente o conțin.
Proprietăți și beneficii ale pectinei

Ultima actualizare: 16 Martie, 2020

Pectina este o fibră vegetală conținută de fructe care, atunci când este combinată cu apa, formează un gel. Aceasta funcționează ca agent de îngroșare atunci când este combinată cu zahăr sau cu acizii din zahăr. Cantitatea de pectină prezentă în fructe depinde de gradul de coacere al acestora. Cu cât un fruct este mai copt, cu atât mai scăzut este conținutul său de pectină. În general, gutuile, merele și citricele conțin cele mai mari cantități de pectină. Află în continuare care sunt principalele proprietăți și beneficii ale pectinei.

Pectina este utilizată în principal în industria alimentară pentru a produce jeleuri, gemuri și dulcețuri. Adăugarea de pectină ajută la reducerea cantității necesare de zahăr pentru îngroșarea gemurilor și a jeleurilor și reduce timpul necesar pentru gătire. Ca și cum nu ar fi suficient, această substanță permite obținerea unei cantități mai mari de gem la fiecare kilogram de fructe.

Proprietăți și beneficii ale pectinei

Pectina are numeroase proprietăți și beneficii demne de luat în seamă:

  • Această substanță poate regla profilul lipidic, deoarece absoarbe sucurile secretate de ficat la nivel intestinal. Acest lucru contribuie la eliminarea colesterolului LDL.
  • Pectina îmbunătățește simptomele problemelor intestinale. Atunci când este amestecată cu apă, crește volumul conținutului intestinal și, prin urmare, elimină diareea sau constipația.
  • Este o substanță care nu conține calorii. Pectina crește volumul alimentelor ingerate fără a furniza calorii suplimentare. Prin urmare, pectina poate ajuta la generarea senzației de sațietate (fără energie în plus!). Această substanță este de mare ajutor în curele de slăbire, deoarece scade nevoia de a mânca.
  • Pectina absoarbe zaharurile și grăsimile din intestin și previne asimilarea lor. Această caracteristică, împreună cu cea anterioară, contribuie la pierderea în greutate.
  • Crește secreția de acid biliar. Prin urmare, pectina reglează tensiunea arterială.
Femeie care profită de numeroasele beneficii ale pectinei

Merele, fructele citrice și gutuile sunt surse importante de pectină.

Importanța aportului de fibre

Organizația Mondială a Sănătății recomandă consumul regulat de fibre, atât solubile cât și insolubile. S-a demonstrat că aportul regulat al acestor substanțe îmbunătățește structura microbiotei intestinale. Mai mult, consumul de fibre este un factor de protecție împotriva diferitelor tipuri de cancer legate de tractul gastro-intestinal și ameliorează simptomele anumitor afecțiuni intestinale.

În plus, aportul de fibre este esențial în cazul persoanelor cu diabet, deoarece ajută la reglarea curbei de glucoză și facilitează gestionarea afecțiunii.

De asemenea, în ultimii ani, experții au descoperit importanța unei microbiote sănătoase pentru sănătate. Aceste bacterii ce trăiesc în colon sunt legate de funcționarea corectă a organismului. În general, o microbiotă sănătoasă poate scădea șansele apariției depresiei, poate îmbunătăți performanța atletică și poate preveni afecțiunile complexe și cronice. Pentru a menține aceste bacterii în condiții optime, este esențial un aport regulat de pectină, probiotice (cum ar fi iaurturile) și prebiotice. Acestea din urmă sunt substanțe nedigerabile care stimulează dezvoltarea selectivă a bacteriilor. În plus, fibrele conține substanțe probiotice.

Problema din industria alimentară

În ultimii ani, consumul de alimente procesate a crescut dramatic. Aceste alimente se caracterizează printr-un conținut ridicat de zahăr și un conținut scăzut de fibre. Reducerea aportului de fibre în dietă duce la agravarea problemelor intestinale și crește riscul de îmbolnăvire.

O modalitate de a atenua consecințele acestei probleme este creșterea consumului de fructe. Pectina din fructe crește volumul conținutului intestinal, curățând pereții intestinelor și facilitând sinteza acizilor grași cu lanț scurt. Acești acizi grași au rol antiinflamator și asigură o funcționare intestinală corectă. De asemenea, aceștia contribuie la reducerea riscului apariției anumitor afecțiuni.

Proprietăți și beneficii ale pectinei: concluzie

Pectina este o fibră folosită mai ales în industria alimentară ca agent de îngroșare.

În mod natural, pectina se găsește în fructe, iar consumul regulat al acesteia poate ajuta la îmbunătățirea sănătății intestinale și la prevenirea apariției problemelor asociate, cum ar fi diareea și constipația.

De asemenea, pectina poate îmbunătăți tensiunea arterială și regla curba de glucoză la pacienții care suferă de diabet. Interesant este să asociem utilizarea pectinei cu aportul regulat de probiotice și prebiotice. Astfel, va fi stimulată dezvoltarea selectivă a bacteriilor benefice și formarea acizilor grași cu lanț scurt în intestin, care au un important rol antiinflamator.

Unul dintre cele mai bune sfaturi atunci când vine vorba de creșterea consumului de pectină este prioritizarea aportului de alimente proaspete în detrimentul aportului de alimente procesate. Un aport crescut de fructe citrice și mere este cel mai bun mod și natural mod de a consuma pectină!

S-ar putea să te intereseze...
8 laxative naturale împotriva constipației
Doza de Sănătate
Citește pe Doza de Sănătate
8 laxative naturale împotriva constipației

Există metode a preveni apariţia afecţiunilor tractului digestiv. De ce să nu încerci laxative naturale împotriva constipației?



  • Eswaran S., Muir J., Chey WD., Fiber and functional gastrointestinal disorders. Am J Gastroenterol, 2013. 108 (5): 718-27.
  • Aleixandre A., Miguel M., Dietary fiber and blood pressure control. Food Funct, 2016. 7 (4): 1864-71.
  • Holscher HD., Dietary fiber and prebiotics and the gastrointestinal microbiota. Gut Microbes, 2017. 8 (2): 172-184.