Relația medic-pacient: 9 sfaturi pentru a o îmbunătăți
 

Relația medic-pacient: 9 sfaturi pentru a o îmbunătăți

Grija, empatia și respectul sunt pilonii relației medic-pacient. Cum poate fi îmbunătățită această legătură?
Relația medic-pacient: 9 sfaturi pentru a o îmbunătăți
Leidy Mora Molina

Verificat și aprobat de asistenta Leidy Mora Molina.

Ultima actualizare: 19 mai, 2023

Din cele mai vechi timpuri, relația medic-pacient a fost piatra de temelie a medicinei. Această interacțiune este fundamentală pentru îngrijirea sănătății și a evoluat în ceea ce este astăzi. Asistența medicală de calitate, diagnosticul precis și tratamentul în timp util sunt acte de sănătate care necesită o colaborare intrinsecă între medic și pacient. Această relație decurge din umanism și etică.

Ce este relația medic-pacient?

Relația medic-pacient este una dintre relațiile interpersonale pe care ființele umane le dezvoltă de-a lungul vieții. Este ceva similar cu relația mamă-fiu sau profesor-elev. Relația medic-pacient îi permite celui din urmă să-și satisfacă nevoile de legate de sănătate. În plus, medicul își poate face treaba mai bine atunci când colaborează cu pacientul.

Această interacțiune simbiotică s-a născut în antichitate, odată cu apariția șamanilor și preoților. Din punct de vedere bioetic, relația medic-pacient presupune o responsabilitate comună a cărei axă principală este îngrijirea și restabilirea sănătății.

Această relație începe chiar înainte de primul contact personal. Pacientul vine adesea la consultație cu o idee deja formată despre medicul care îl va trata, pe baza experiențelor proprii sau ale terților. Acest lucru se schimbă în situații de urgență, când contactul are loc brusc și neașteptat.

Caracteristicile relației medic-pacient

Relația medic-pacient necesită o mare înțelegere umană și integrare a valorilor. Printre principalele sale caracteristici se remarcă următoarele:

  • Respect
  • Încredere
  • Comunicare
  • Interes pozitiv
  • Atitudine profesională
  • Empatie și solidaritate
  • Congruență
Relația medic-pacient de calitate ridicată

Relația medic-pacient: tipuri

În general, relația medic-pacient este clasificată ținând cont de gradul de activitate și de participarea la interacțiune. În acest sens, studiile descriu următoarele tipuri:

  • Relația activ-pasivă: este cea în care medicul este cel care ia deciziile și își asumă responsabilitatea tratamentului. Se aplică în situațiile în care pacientul este incapabil să se îngrijească singur, cum ar fi o urgență.
  • Cooperarea dirijată: se bazează pe îndrumarea medicului în calitate de expert și pe participarea activă a pacientului la luarea deciziilor. Acest tip de relație se aplică bolilor acute, cum ar fi infecțiile sau traumatismele.
  • Participarea reciprocă: medicul asistă, supraveghează și instruiește pacientul, care va efectua singur tratamentul și va evalua prioritatea asistenței medicale. Este cea mai potrivită formă la persoanele cu boli cronice, cum ar fi diabetul.

9 sfaturi pentru a îmbunătăți relația medic-pacient

În prezent, comunicarea de calitate cu pacienții este un pilon fundamental în contextul asistenței medicale. Persoanele cu o anumită boală trebuie înțelese și ajutate. În plus, nivelul de satisfacție după consultație condiționează reputația personalului sanitar.

O bună relație medic-pacient permite un mai mare angajament terapeutic, precum și rezultate mai bune în evoluția bolii. O persoană care are o relație bună cu medicul său are mai multe șanse să urmeze instrucțiunile în detaliu.

1. Ascultare activă

Profesioniștii din domeniul sănătății se confruntă zilnic cu un număr mare de pacienți, toți cu o personalitate diferită și cu multiple moduri de a-și expune afecțiunile. Cu toate acestea, singura lor nevoie este să fie ascultați și îngrijiți. În acest sens, este esențial ca medicul să se implice activ în timpul consultației.

Ascultarea permite obținerea de informații pentru a ajunge la un diagnostic precis. În ciuda faptului că multe persoane manifestă simptome similare, fiecare merită atenție.

2. Empatie în orice moment

O relație de calitate medic-pacient este aceea care îi permite pacientului să lămurească orice îndoială cu privire la boala sau motivul vizitei. Este crucial ca medicul să se pună în poziția pacientului și să fie atent la tot ceea ce spune, la gesturi, la modificări posturale și la mișcări.

3. Atmosferă calmă și confortabilă

Un mediu primitor și plăcut va permite pacientului să se simtă în siguranță pentru a putea vorbi despre sănătatea sa. Medicul trebuie să fie prietenos, ospitalier și uman.

Recunoașterea nevoilor și sentimentelor pacientului permite crearea unei conexiuni mai bune. În plus, oferirea unui mediu plăcut distruge barierele de comunicare care ar putea împiedica planul de tratament.

4. Comunicarea pe limba pacientului

De multe ori, medicii folosesc termeni tehnici. Folosirea în exces a acestui limbaj este o greșeală gravă și poate duce la confuzie. Din acest motiv, se recomandă ca limbajul să fie mai flexibil, folosind cuvinte comune. În acest fel, relația medic-pacient va fi întărită.

5. Cordialitate și atitudine plăcută

Educația și cordialitatea sunt doi factori cheie în toate formele de relații umane. Deși orele de lucru pot fi lungi, menținerea unei atitudini pozitive face o mare diferență în relația medic-pacient.

Un zâmbet, un salut politicos și un tratament plăcut vor îmbunătăți comunicarea cu pacienții. Din punct de vedere psihologic, cordialitatea și respectul generează încredere și un sentiment de relaxare.

6. Respectarea programului

Punctualitatea este o caracteristică care trebuie evidențiată la profesioniștii din domeniul sănătății. Respectarea programărilor înseamnă disciplină și angajament.

7. Actualizarea cunoștințelor

O bună pregătire și actualizare medicală continuă oferă specialiștilor cunoștințe și expertiză deosebite. În acest sens, este indicat ca medicii să fie la curent cu noile opțiuni terapeutice, focare de boli și medicamente lansate pe piață.

Medici care discută
Medicii au obligația de a împărtăși cu colegii lor toate informațiile relevante.

8. Tehnologie

Tehnologia face ca pacientul să participe activ la îngrijirea sănătății. Există mai multe aplicații și platforme care îmbunătățesc comunicarea medic-pacient.

Utilizarea acestor instrumente le permite oamenilor să obțină o perspectivă asupra bolilor, să facă față diferitelor simptome și să știe când să solicite îngrijiri medicale. În plus, ele reprezintă viitorul interacțiunii medicale.

9. Educație activă

Medicul îndeplinește un rol de mare importanță în societate ca educator . El trebuie să fie agent de informare cu privire cele mai frecvente afecțiuni, modul de depistare a acestora la timp și principalele metode de prevenire.

O verigă esențială în îngrijirea sănătății

Relația medic-pacient este o interacțiune fundamentală pentru a oferi îngrijiri adecvate. Rolul medicului ca sursă de cunoștințe trebuie completat de participarea activă a pacientului.

Aceste sfaturi vor îmbunătăți relația medic-pacient. Serviciile bune și reputația sunt cele care fac diferența la locul de muncă.


Toate sursele citate au fost revizuite în profunzime de către echipa noastră pentru a asigura calitatea, fiabilitatea, actualitatea și valabilitatea lor. Bibliografia acestui articol a fost considerată fiabilă și precisă din punct de vedere academic sau ştiinţific.


  • Mendoza A. La relación médico paciente: consideraciones bioéticas. Rev. peru. ginecol. obstet. 2017;  63( 4 ): 555-564.
  • Rodríguez Silva H. La relación médico-paciente. Rev Cubana Salud Pública. 2006;  32( 4 ).
  • Mejía Estrada Adriana, Romero Zepeda Hilda. La relación médico paciente: el desarrollo para una nueva cultura médica. Rev.Med.Electrón. 2017;  39( Suppl 1 ): 832-842.
  • Arrubarrena V. La relación médico-paciente. Cirujano General. 2011; 33(2): 122-125.
  • Ibáñez C. La relación médico-paciente (RMP): más allá de la cortesía y de la amabilidad. Revista Médica Clínica Las Condes. 2005; 16(1):30-35.

Acest text este oferit numai în scop informativ și nu înlocuiește consultarea cu un profesionist. În caz de îndoieli, consultați-vă cu specialistul dvs.