Reziliența: 7 modalități de a o cultiva

Reziliența reprezintă abilitatea de a depăși momentele dificile, de a lăsa în urmă rănile emoționale și de a privi către viitor. Este o abilitate pe care o are orice om și pe care poți și tu s-o dezvolți. 

Deși reziliența este un termen înrădăcinat în câmpul psihologiei motivaționale, cuvântul își are originile în domeniul fizicii.

Atunci când un material își pierde forma în urma unui impact sau a unei reacții chimice și este capabil să revină la forma inițială fără să se rupă sau să se fisureze, acesta reprezintă un exemplu clar de reziliență.

Această proprietate fizică a fost preluată de psihologi deoarece și noi, oamenii, avem capacitatea de a ilustra acest tip de comportament: ne confruntăm cu diverse necazuri și greutăți, dar le facem față, iar la final devenim chiar mai puternici. 

În articolul de azi te invităm să descoperi șapte modalități prin care poți implementa acest mecanism terapeutic.

Oricât de incredibil ar părea, datorită faptului că suntem organisme vii, suntem pregătiți din punct de vedere biologic să „supraviețuim” anumitor probleme, iar creierul ne poate ghida în tot acest proces.

Acesta este un tip de renaștere care ne permite să depășim momentele dificile și să privim cu speranță spre ziua de mâine.

Modalități de a-ți dezvolta reziliența

În prezent, conceptul de reziliență este aplicat în numeroase domenii și discipline. La nivel corporativ, de exemplu, acesta reprezintă o modalitate utilă de a face față momentului de criză sau dificultăților apărute. Fiecare membru al echipei trebuie să fie capabil să analizeze situația și să implementeze strategii noi pentru a o îmbunătăți.

Uneori, în timpul momentelor de criză se ivesc cele mai bune ocazii de a deveni un om mai puternic, fapt care se aplică și la nivel personal sau emoțional. Să vedem cum putem pune în practică acest mecanism.

1. Conectează-te cu mediul în care trăiești

Reziliența presupune conectarea cu lumea din jur

Atunci când treci printr-un moment dificil, se întâmplă adesea să simți că întreaga lume este un haos. Toți oamenii par să meargă într-o anumită direcție, în timp ce tu te îndrepți în cea opusă.

Trebuie să îți oferi o clipă de răgaz și să conștientizezi că nu ești singur. Fii curajos, conectează-te cu cei din jur și bucură-te de sprijinul prietenilor buni, al familiei și al tuturor oamenilor care știu cu adevărat să te asculte și să te ajute.

A accepta ajutorul celor din jur este un lucru care îți permite să devii mai puternic, să te simți mai în siguranță, să iei decizii noi și să-ți recapeți speranța.

2. Nu uita că suferința nu durează o veșnicie: într-o zi, vei zâmbi din nou

Nimeni nu poate schimba trecutul. Lucrurile sunt așa cum sunt și ai tot dreptul să te simți supărat, trist, respins…

Dar trebuie să-ți amintești că toate aceste situații dificile și neplăcute nu țin o veșnicie. Suferința nu este eternă, iar fiecare zi aduce o îmbunătățire. Trebuie să te lași purtat de valul vieții. Vor exista momente grele, momente în care se ivesc oportunități unice și momente de fericire sinceră.

3. Schimbarea face parte din viață

Viața este ca un râu în continuă mișcare. Asta înseamnă că schimbarea este inevitabilă, iar faptul că ții cu dinții de durerea ta este o alegere. Evită să cazi în această capcană și învață să renunți.

Problemele cu care te confrunți trebuie să scoată la iveală abilitatea ta înnăscută de a te adapta, capacitate specifică tuturor oamenilor. Dirijează-ți emoțiile în căutarea speranței, acceptă tot ceea ce s-a întâmplat și permite-ți să mergi mai departe puțin câte puțin, transformând fiecare zi într-o invitație de a privi către orizont.

4. Stabilește-ți obiective noi

Nu mai există cale de întoarcere. Ce s-a întâmplat, s-a întâmplat și nu mai poți schimba nimic. Singura opțiune este să accepți realitatea și să mergi mai departe. În primul rând, trebuie să-ți stabilești un obiectiv – un lucru simplu și ușor de realizat spre care să-ți îndrepți atenția.

Ulterior poți să-ți fixezi alte țeluri mai complicate, mai ambițioase, dar începe prin a le căuta pe cele mai ușoare, mai terapeutice: fă o plimbare, fă-ți prieteni noi, mergi într-o excursie, bucură-te de lucrurile simple.

5. Cultivă-ți o imagine de sine pozitivă

Reziliența implică vindecarea rănilor emoționale

Știi cum arăți când suferi, când ești cuprins de durere, când te confrunți cu un eșec, când te-a rănit absența cuiva, când te simți împovărat de decepții. Este o imagine familiară. Acum a venit timpul să creezi una nouă.

Dezvoltarea stimei de sine este un aspect crucial deoarece reprezintă singura modalitate de a face față provocărilor zilnice, de a rezolva probleme și de a avea încredere în instinctele tale. Doar așa îți poți dezvolta reziliența.

6. Nu pierde din vedere imaginea de ansamblu

Chiar dacă ai de înfruntat evenimente dureroase, trebuie să-ți menții controlul și să nu pierzi din vedere imaginea de ansamblu. Chiar dacă ai fost abandonat, asta nu înseamnă că nu ai dreptul să fii din nou fericit.

Dacă ai pierdut o persoană dragă, nu trebuie să cazi în prăpastia disperării, refuzând să zâmbești sau să te bucuri de viață. Dacă privești cu seninătate spre viitor, îți vei vindeca rănile.

7. Ai grijă de tine

Ai prieteni, familie, oameni care te iubesc și care sunt alături de tine în fiecare zi, fiind mereu dispuși să te ajute. Dar persoana de care trebuie să ai grijă cu adevărat ești tu.

Nu uita niciodată că meriți să fii din nou fericit și nu ezita să faci lucruri care să îți îmbunătățească sănătatea fizică și psihică.

Fă plimbări în natură, îmbunătățește-ți dieta, eliberează-ți emoțiile prin intermediul proiectelor, planurilor, visurilor… Nu înceta niciodată să te gândești la viitorul tău.

Te-ar mai putea interesa