Sărurile de amoniac în sport: care sunt efectele lor?
 

Sărurile de amoniac în sport: care sunt efectele lor?

Printre diferitele opțiuni care sunt folosite pentru a crește puterea sau performanța în sport, se numără și sărurile de amoniac. Ce efecte au?
Sărurile de amoniac în sport: care sunt efectele lor?

Ultima actualizare: 07 septembrie, 2022

În prezent, sărurile de amoniac sunt foarte folosite în sport. Exemple sunt powerliftingul, rugby, fotbalul american și chiar artele marțiale.

În mod tradițional, sărurile de amoniac au fost folosite pentru a ajuta la trezirea din leșin. Ele declanșează reacții în sistemul circulator, crescând fluxul sanguin și ritmul cardiac.

Ce sunt sărurile de amoniac și pentru ce sunt folosite?

În general, conceptul de săruri de amoniac este folosit pentru preparate pe bază de carbonați de amoniu, a căror formulă este (NH4)2CO3. Aceste săruri sunt diferite de sarea minerală amoniacală care se găsește în stare naturală.

Preparatele menționate mai sus pot fi achiziționate din magazine sub diferite prezentări:

  • Săruri (este cea mai comună formă).
  • Capsule care, atunci când sunt sparte, eliberează un miros puternic.
  • Lichide care pot fi dizolvate în apă sau alcool.
  • Tifon impregnat

Cea mai obișnuită formă de utilizare este de a aduce sarea la nas și de a inspira. Acest lucru duce la o alterare a mucoasei nazale și a membranei pulmonare, declanșând reflexul de inhalare în sistemul nervos simpatic, care modifică tiparul respirator (ventilație crescută și senzație de vigilență).

Ritmul cardiac crește, la fel și fluxul de sânge din artera mijlocie către creier. Potrivit studiilor pe această temă, ritmul cardiac poate crește cu 6 -11 bătăi pe minut la 15 secunde după inhalare.

Sărurile de amoniac sunt adesea folosite pentru a trata leșinul sau pentru a preveni apariția lui în caz de amețeală.

Stetoscop și EKG
Creșterea ritmului cardiac este un efect rapid al sărurilor de amoniac.

Sărurile de amoniac în sport

Pe lângă utilizările deja menționate, sărurile de amoniac sunt folosite în sport, mai ales în cele de forță. Un sondaj indică faptul că 49% dintre profesioniștii care practică powerlifting folosesc săruri de amoniac.

Cum se folosesc?

Modul de folosire este destul de simplu:

  1. Așezați recipientul la aproximativ 10 centimetri de nări. Dacă folosiți tifon impregnat, vă puteți apropia mai mult.
  2. Inspirați puternic și adânc.
  3. O singură dată ar trebui să fie suficient.

Utilizarea sărurilor de amoniac în sporturile de forță trebuie să fie limitată la competiții. Desigur, acest lucru se poate face și în timpul antrenamentului, dar nu este indicat.

Trebuie să așteptați câteva secunde pentru a simți efectul. Profitați la maxim de sentimentul de euforie apărut.

Care sunt beneficiile sărurilor de amoniac?

În ceea ce privește efectele benefice ale utilizării sărurilor de amoniac în sporturile de forță, datorită creșterii fluxului sanguin și frecvenței cardiace, acestea pot influența indirect performanța. Sărurile sunt folosite în scop ergogenic pentru ajutor mintal sau psihologic.

În unele competiții de lungă durată, pot ajuta sportivul obosit: de exemplu, în runda a treia a unui meci de arte marțiale mixte.

Sunt sărurile de amoniac utile în sport?

Există mai mulți factori implicați în performanța sportivă. În ceea ce privește utilizarea sărurilor de amoniac în sporturile de forță, părerile sunt împărțite. Să vedem ce spun studiile.

1RM și puterea maximă

Când vorbim despre antrenamentul de forță, termenul 1RM se referă la cea mai mare greutate care poate fi ridicată cu o singură mișcare într-un exercițiu. Studiile efectuate nu au observat îmbunătățiri semnificative în acest sens.

De asemenea, cercetările nu au descoperit niciun efect asupra creșterii puterii sau ratei de dezvoltare a forței în timpul unui test izometric multi-articular.

Forță explozivă

Conceptul de forță explozivă se referă la dezvoltarea de putere sau viteză pe distanțe sau intervale de timp scurte. Acest lucru este comun în discipline precum tenisul sau fotbalul. Studiile au constatat un efect pozitiv al utilizării sărurilor de amoniac. Cercetătorii au analizat efectele asupra performanței anaerobe în fotbal.

Subiecții au efectuat serii de sprinturi maxime de 5 secunde, cu 40 de secunde de recuperare. Cercetătorii au făcut un test anaerob înainte și după. A fost descoperită o creștere a puterii de vârf și a puterii maxime la 90% și, respectiv, 80% dintre participanți.

Sărurile de amoniac în sport
Rezultatele nu sunt considerate concludente, așa că cercetătorii recomandă investigații suplimentare.

Efecte secundare și contraindicații

Substanța este delicată. Când amoniacul este folosit în curățarea gospodăriei, de exemplu, poate fi toxic pentru sistemul nervos. În acest sens, există câteva posibile reacții :

  • Tuse
  • Respirație șuierătoare
  • Respirație dificilă
  • Durere în cutia toracică
  • Iritație a nasului și gâtului
  • Amețeli și leșin

În concentrații scăzute, produsul este sigur și nu provoacă efecte secundare. Prin urmare, păstrați sărurile la o distanță de 10 centimetri și inhalați o singură dată.

În ceea ce privește riscurile, unele studii arată că, din cauza euforiei de moment, utilizarea sărurilor de amoniac în sport maschează semnele incipiente de accidentare.

Importanța antrenamentului

Forța și performanța sunt influențate de mulți factori. Prin urmare, este important de subliniat că nicio substanță nu poate înlocui o rutină de antrenament sistematică și bine direcționată.

Ajutorul nu strică, atât timp cât nu este o substanță interzisă. Nu este cazul sărurilor de amoniac, deoarece utilizarea lor nu este contraindicată de Agenția Mondială Antidoping (WADA).

Efectul ergogenic al acestor substanțe are de-a face mai mult cu starea de spirit decât cu capacitatea fizică. Mulți sportivi le folosesc.

S-ar putea să te intereseze...
Cum să faci extensiile pentru triceps: ce trebuie să știi
Doza de Sănătate
Citește pe Doza de Sănătate
Cum să faci extensiile pentru triceps: ce trebuie să știi

Extensiile pentru triceps antrenează partea superioară a corpului. Dacă știi cum să le faci, succesul este garantat!



  • Odriozola Lino J. Ayudas ergogénicas en el deporte. Arbor. 2000; 165(650), 171–185. https://doi.org/10.3989/arbor.2000.i650.964
  • Richmond S, Potts A, Sherman J. The impact of ammonia inhalants on strength performance in resistance trained males. J Exerc Physiol Online. 2014; 17: 60-66.
  • Bartolomei S, Nigro F, Luca G, Gabriele S, et al. Acute Effects of Ammonia Inhalants on Strength and Power Performance in Trained Men. The Journal of Strength & Conditioning Research. 2017; 32(1): 244-247.
  • Secrest J, Jones E, Faries M, Hearon C. The Effects of Ammonia Inhalants on Anaerobic Performance Following a Simulated American Football Game. International Journal of Exercise Science: Conference Proceedings. 2015; 2(7): 67. DOI:10.1249/01.MSS.0000477345.16772
  • Herrick R, Herrick S. Allergic reaction to aromatic ammonia inhalant ampule. A case report. Am J Sports Med. 1983; 11(1): 28. doi: 10.1177/036354658301100108.
  • Velásquez J. The use of ammonia inhalants among athletes. Strength & Conditioning Journal. 2011; 33(2): 33-35.