Somnul cu stomacul plin sau gol?

Unii oameni sunt de părere că este mai bine să dormim cu stomacul plin, alții sunt împotrivă, ceea ce produce numeroase discuții. Este mai bine să dormim cu stomacul plin sau cu stomacul gol? În realitate, niciuna dintre aceste situații nu este bună, afectându-ți somnul. Află mai multe în acest articol.

Ce trebuie să știi despre somnul cu stomacul gol

Mulți oameni cred că dacă merg la culcare fără să mănânce vor slăbi, dar nu se va întâmpla așa. Somnul bun este condiționat de mâncare.  Nimic nu este mai rău decât să te trezești din cauza zgomotelor pe care le face stomacul tău.

Această concepție greșită se bazează pe ipoteza că „indiferent ce vei mânca seara te vei îngrășa”. De aceea unii oameni cred că este mai bine să te culci fără să mănânci, cu toate că senzația acută de foame te va face să devorezi dimineața tot ce ai în frigider sau să îți fragmentezi somnul, să te trezești în miezul nopții pentru o gustare târzie. De cele mai multe ori gustarea de noapte va fi probabil una nesănătoasă, pentru că în loc să mănânci un măr, îți  vei umple stomacul cu mâncare rămasă de la alte mese sau ceva prăjit.

Somnul

Modul în care funcționează organismul și stomacul tău îți indică cele mai bune obiceiuri când vine vorba de masa de seară și felul cum aceasta îți afectează somnul. Dacă mergi la culcare înfometat sau fără să mănânci, cu siguranță nu vei putea închide ochii toată noaptea sau somnul tău nu se va dovedi prea odihnitor. De aceea, a doua zi nu te vei simți prea bine, în special dacă situația se repetă zilnic.

Astfel, se știe că excesele nu sunt bune. Se spune că este bine să mâncăm seara și trebuie să treacă câteva ore de la terminarea cinei până la ora de culcare, pentru nu ne afecta somnul. Dacă se întâmplă să nu mai ai timp pentru a lua cina, nu fă greșeala să renunți la ea. Mănâncă ceva ușor, cum ar fi o supă, iaurt cu cereale, ceai cu pâine prăjită etc. Dar în niciun caz nu ar trebui să mergi la culcare cu stomacul gol, pentru ca somnul tău să fie bun.

Potrivit studiilor, este nevoie să treacă cel puțin o oră și jumătate de la masă la culcare. În acest timp poți spăla vasele, citi, învăța, te poți uita la televizor (dar nu prea mult), vorbi cu familia, face curățenie, pregăti ținuta pentru a doua zi etc. O cină bogată în carbohidrați și săracă în proteine este potrivită. Evită grăsimile saturate pentru că îngreunează digestia, provoacă balonare și disconfort când încerci să adormi.

Somnul adânc

Când te întorci târziu de la serviciu sau de la școală te întrebi, probabil, dacă ar mai trebui să iei cina sau este mai bine să sari peste ea și să mergi direct la culcare. Mănâncă totuși ceva ușor, dar nu merge niciodată la culcare cu stomacul gol. Studiile științifice arată că aceasta poate provoca insomnie sau probleme musculare.

Senzația de foame ține creierul tău în stare de alertă. Când nu dormi suficient, metabolismul tău este redus și crește nivelul de grelină, un hormon care stimulează apetitul și te face să te trezești și să mănânci mai mult, fără să ții cont de cantități și de tipul alimentelor.

Dacă mergi la culcare înfometat sau fără să mănânci, vei dormi mai puțin și vei avea probleme dacă vrei să îți crești masa musculară. Dacă organismul tău este privat de nutrienți o perioadă mai lungă de timp, îți vei lipsi mușchii de energie. Dacă vrei să slăbești, nu este o idee bună să stai cu stomacul gol, să sari peste mese.

Somnul noaptea

Somnul cu stomacul plin: dezavantaje

Unii oameni mănâncă însă foarte mult la cină și apoi se duc la culcare simțindu-se cu 5 kg mai grași. Dacă mănânci prea mult, alimentele se acumulează în stomac, un organ responsabil cu secreția de enzime și acizi necesari pentru realizarea digestiei. Sângele se concentrează în această parte a corpului și te va cuprinde o stare de somnolență. Dar ar trebui să mai stai puțin înainte de a merge la culcare. Uită-te la televizor sau citește ceva.

Dacă iei o cină copioasă și apoi mergi imediat la culcare, te vei îngrășa și pot apărea și diferite probleme gastrice, precum aciditatea. Vei avea arsuri la stomac, vei adormi mai greu și vei avea coșmaruri etc. Dar nu uita că nu cina, în sine, este cea care îngrașă. Depinde cât de mult mănânci și ce mănânci seara. Nutriționiștii sunt de părere că nu ar trebui să mâncăm carbohidrați cu cel puțin 4 ore înainte de a merge la culcare și să așteptăm cel puțin 2 ore după cină, înainte de a ne culca.

Metabolismul este mai lent noaptea. Digestia durează mai mult. Din cauza faptului că alimentele încep să fermenteze în intestine iau naștere gaze. Este necesar să te odihnești după masă, dar nu dormi. Așează-te confortabil pe o sofa și poartă o conversație, citește sau uită-te la televizor înainte de a te culca.

Somnul învelit

Experții sunt de părere că nu este rău să faci o baie după masă atâta timp cât nu este una prelungită și apa nu este prea caldă. Dar este interzis să înoți, deoarece fluxul sangvin se concentrează diferit la nivelul organelor inferioare și superioare. De aceea pot apărea crampe.

Dacă mergi la culcare imediat după cină, mai ales dacă ai mâncat mai multe feluri sau dacă alimentele au fost unele bogate în grăsimi și cu calorii multe, ești mai expus riscului de a suferi de reflux gastric. Vei adormi mai greu sau vei avea probleme cu somnul.  Seara este mai bine să mănânci mai ales fructe și legume și să renunți la zahăr, fructe uscate și făinoase.

Te-ar mai putea interesa