Stresul la copii cauzat de părinți

· 27 mai 2019
Stilul alert de viață al prăinților, dorința lor de a avea succes și așteptările nerealiste pot cauza o stare ridicată de stres copiilor.

În zilele noastre, mulți dintre noi trăiesc într-un ritm alert. Atunci când avem succes în viață, devenim foarte autoritari, fără a ne putea controla. Acest carusel aflat în mișcare continuă este factorul principal ce cauzează stresul la copii.

În calitate de părinte, este posibil să adopți un stil de viață prea alert și să ceri prea multe lucruri de la copilul tău. Te aștepți ca cel mic să învețe rapid să doarmă singur, să folosească olița, să-și controleze emoțiile, să vorbească, să meargă și chiar să se adapteze la viața de școlar…

Îi ceri copilului tău să obțină numai note mari, să aibă relații armonioase cu cei din jur și să aibă un randament excelent în timpul programului școlar și extracuricular. Stresul la copii este răspunsul organismului ce nu poate face tuturor cerințelor cu care se confruntă.

Ce este stresul la copii?

Copil care plânge

Mulți copii trebuie să facă față exigențelor exagerate care – din cauza intensității și duratei lor – le perturbă echilibrul mintal. Copiii trebuie să depună un efort extraordinar pentru a se adapta și a face față presiunii. Însă mulți dintre ei nu pot face față acestor situații. Astfel, ajungem tot mai des să discutăm despre stresul la copii.

Stresul în cazul copiilor poate fi cauzat de diferiți factori. Unii dintre aceștia sunt într-adevăr copleșitori, precum apariția unui dezastru natural, conflictele armate sau problemele personale, precum moartea unui părinte sau abuzul sexual.

Însă în celelalte situații stresul la copii este cauzat de rutinele foarte aglomerate sau etapele dezvoltării ce produc disconfort emoțional sau neliniște. Părinții stresați cresc copii care au același nivel de stres ca și ei.

Citește mai mult:

Cum se consolidează relația mamă-copil: sfaturi utile

Care sunt simptomele date de stresul la copii?

Copilăria este o etapă a vieții în care au loc multe schimbări. Bebelușii și copiii au abilitatea de a se adapta. Aceștia cresc și depășesc fiecare obstacol sau schimbare ce le apare în cale. Însă uneori, din cauza presiunii exercitate de părinți, aceștia ajung să se confrunte cu episoade acute de stres.

Simptomele stresului în cazul copiilor sub 5 ani sunt:

  • Iritabilitate constantă
  • Plâns frecvent
  • Dorința de a sta permanent în brațele părinților pentru a evita disconfortul
  • Probleme de vorbire
  • Repetarea obiceiurilor proaste din trecut, precum suptul degetelor sau udatul patului
  • Temeri exagerate (frica de întuneric, animale, frica de a fi separat de părinți…)

Simptomele stresului în cazul copiilor peste 5 ani:

  • Iritabilitate, mofturi și plâns fără motiv. Poate apărea și un comportament agresiv.
  • Performanță scăzută în timpul activităților zilnice și lipsă de motivație
  • Oboseală, stare de lene sau nepăsare
  • Dureri de cap și disconfort fizic
  • Stare de boală fără o cauză fizică (somatizare)
  • Lipsă de concentrare
  • Comportament apatic sau respingere
  • Coșmaruri și udatul patului
  • Schimbări în obiceiurile de studiu și note mai mici
  • Schimbări sau probleme ale obiceiurilor alimentare

Stilul de viață alert al părinților influențează nivelul de stres în cazul copiilor?

Stilul de viață al părinților, împreună cu programul încărcat ce nu oferă posibilitatea menținerii unui echilibru între locul de muncă și viața de familie, pot avea un impact semnificativ asupra vieții și bunăstării copiilor.

Părinții care au un stil de viață mult prea alert pot provoca nu numai tulburări ale ciclurilor naturale fizice, mintale și emoționale ale celor mici, ci pot adesea și să ignore nevoile lor speciale.

Acești părinți urmează adesea modele de „parenting” și așteaptă ca cei mici să se adapteze rapid. Își doresc să scurteze semnificativ timpul necesar unui copil să se adapteze la ciclul normal de somn, pentru a-i putea controla digestia și emoțiile.

Să nu uităm și de stresul provocat de mersul la școală. Programul încărcat, distanța lungă pe care copilul este nevoit să o parcurgă de acasă până la școală, teama de eșec, hărțuirea sau bullying-ul la cursuri și în pauze, așteptările ridicate ale părinților, temele pentru acasă… toate acestea duc la apariția stresului la copii.

Cum să tratezi stresul la copii

Oameni care se țin de mână

Prima recomandare este scăderea intensității cu care faci lucrurile zilnice. Părinții trebuie să depună efort constant pentru a-i ajuta pe cei mici să nu fie afectați de stresul care emană din direcția lor.

Stresul la copii poate afecta starea generală de sănătate a acestuia și se poate transfera chiar și la maturitate. De fapt, multe dintre persoanele care suferă de afecțiuni cardiace și diabet leagă aceste boli de stresul de care au fost afectați în copilărie.

Vezi și:

Copilul tău este homosexual: cum să reacționezi?

Recomandările de bază pentru a preveni și ameliora stresul sunt:

  • Atunci când vine vorba de anxietate, fii cel mai bun exemplu de autocontrol pentru copilul tău. Tu ești modelul celui mic; după tine se va ghida și va învăța să răspundă situațiilor stresante așa cum o faci și tu.
  • Afișează o atitudine calmă, răbdătoare, bucură-te de viață, fii blând și gândește de două ori înainte de a lua o decizie. Aceste lucruri îl vor ajuta pe cel mic să facă față stresului.
  • Petrece timp cu copilul tău și oferă-i soluții la problemele pe care le are în familie sau în viața de zi cu zi. În acest mod, îi vei arăta o abordare realistă și optimistă în fața dificultăților cotidiene.
  • Ascultă și ține cont de opiniile copilului tău. Dacă cel mic prezintă deja simptome de stres, este esențial să stabilești un canal de comunicare cu acesta.
  • Află ce crede despre școală, activitățile extracuriculare și temele pentru acasă.
  • Respectă nevoile speciale ale copilului tău. Evită să îl compari cu ceilalți frați sau alți copii. Prețuiește-i abilitățile și aptitudinile.

Recomandări finale pentru a gestiona stresul la copii

Copilul tău este valoros. Nu-l lăsa să creadă că va fi respectat, apreciat sau iubit în viață doar pentru că are rezultate excelente în diverse domenii. Dragostea și respectul tău nu țin cont de acest aspect.

De asemenea, nu cere de la copilul tău mai mult decât poate acesta oferi. Învață să-l cunoști și să-l respecți pentru ceea ce este. Nu fi sursa sa de stres!

Meadows, J. (2017). Stress. In Spirit and Capital in an Age of Inequality. https://doi.org/10.4324/9781315413532

Thompson, R. A. (2014). Stress and child development. Future of Children. https://doi.org/10.1353/foc.2014.0004