Teama de eșec sau atihifobia: cauze și cum să o depășim

Teama de eșec sau atihifobia este paralizantă. Persoana în cauză încetează să înceapă proiecte de teamă să nu greșească. Cum să o depășim?
Teama de eșec sau atihifobia: cauze și cum să o depășim

Ultima actualizare: 05 Octombrie, 2021

Eșecul este o parte naturală a vieții. Într-o măsură mai mare sau mai mică, cu toții am avut anumite greșeli de-a lungul etapelor evolutive. Și, deși idealul este să avem capacitatea de a-l înfrunta și de a învăța ceva, există oameni afectați de teama de eșec sau antihifobie.

Ce înseamnă asta? În general, toate fobiile implică frică irațională; în acest caz, obiectul fricii este greșeala. De cele mai multe ori, acest lucru are legătură cu stilurile parentale. Există copii care cresc în medii ostile și care dezvoltă o respingere exagerată a eșecului. Este important să învățați cum să-l canalizați.

Mulți oameni trăiesc limitați de angoasa pe care o generează eșecul. Prin urmare, trebuie să știți de ce se dezvoltă și cum să-i faceți față, astfel încât să nu afecteze calitatea vieții. Iată câteva recomandări!

Ce este teama de eșec sau atihifobia?

Teama de eșec sau atihifobia este o fobie specifică care face ca oamenii să experimenteze o teamă paralizantă la ideea de eșec. Poate apărea în orice domeniu al vieții și poate afecta bunăstarea.

Dacă cineva nu este capabil să facă față ideii de eșec, are limitări în a începe orice proiect. De fapt, de multe ori alege să facă ceva care nu-l pasionează pentru a evita posibilitatea eșecului.

Suferința excesivă este patologică și este clasificată ca fobie. Cu alte cuvinte, este bine să doriți să evitați eșecul, dar fără a fugi de această posibilitate. Ideal este să faceți pace cu înfrângerile și să învățați să deveniți mai puternici.

Tânăr cu teama de eșec sau atihifobia

Cum se manifestă frica de eșec?

La fel ca restul fobiilor, atihifobia se manifestă prin simptome psihologice și fizice. Pacientul crede că nu există alte oportunități . Presupune că, după ce a făcut o greșeală, nu vor mai exista noi începuturi.

Ideea de a pierde oportunități pentru totdeauna este neplăcută și produce un disconfort intens. Printre semnele fizice găsim cefalee, transpirații excesive, dureri de stomac și tremurături.

În ceea ce privește expresiile disconfortului psihologic, se remarcă iritabilitatea. Oamenii au nevoie de un mod de a-și exprima frustrarea. Prin urmare, atunci când cineva ratează o oportunitate, este predispus la un comportament ostil .

Ce cauzează frica de eșec?

Teama de eșec debutează în copilărie din cauza stilurilor de parenting exigente. Când părinții își educă copiii într-un mod rigid, acest lucru le provoacă o stare de angoasă care poate dura câțiva ani.

Personalitatea se formează în mare parte prin experiențe de viață. Prin urmare, dacă o persoană a învățat să funcționeze după cerințele altora, ajunge să se obișnuiască cu sentimentul fricii, o teamă de a nu îndeplini așteptările celorlalți.

Consecințele fobiei

Printre consecințele atihifobiei avem stresul, anxietatea și nemulțumirea față de viață. În cazuri extreme, apare depresia. Toate aceste consecințe îi fac pe pacienți să prefere să se izoleze.

Cum să învingeți frica de eșec sau de atihifobia?

Pentru a pune deoparte angoasa, este necesar să ne schimbăm percepția despre greșeli. Asta înseamnă restructurarea sistemului de convingeri. Dacă putem înțelege eșecul ca pe o parte naturală a unui proces, nu ne vom mai teme de el .

Recomandarea este să începeți să vă asumați riscuri controlate. În acest fel, oamenii învață să își asume riscuri fără a elimina complet scenariul de eșec. Un risc controlat este atunci când evaluăm scenariile posibile; știm că avem șanse mari de succes, dar eșecul este și el posibil.

Dacă apelăm la un exemplu, poate fi vorba de o investiție monetară. Idealul este să evaluăm riscul pentru a nu pierde banii; totuși, știm că riscul există și nu îl lăsăm să ne paralizeze. Gândirea adaptativă înseamnă: după evaluarea riscurilor posibile, am decis să fac această investiție”.

Femeie care suferă de teama de eșec

Când este necesar să căutați ajutor profesional?

Pentru unii, nu este atât de ușor să-și asume riscuri controlate. Sunt cei care nu pot ieși din zona lor de confort. Ajutorul profesional oferă resursele necesare, astfel încât pacienții să se poată expune treptat la riscuri.

Terapeuții sunt capabili să facă oamenii să găsească cele mai bune răspunsuri pentru ei înșiși. Odată ce pacientul recunoaște iraționalitatea fricii, este pe cale să depășească atihifobia.

Importanța de a face pace cu frica

Având în vedere că nu putem scăpa de frică, cel mai bine este să facem pace cu ea. A ne simți confortabil în situații în care putem eșua ne ajută să ne relaxăm . Greșelile nu sunt definitorii pentru viața noastră, ci mai degrabă servesc ca lecții pentru îmbunătățirea viitorului.

S-ar putea să te intereseze...
6 tipuri de memorie la oameni
Doza de Sănătate
Citește pe Doza de Sănătate
6 tipuri de memorie la oameni

Memoria ne poate ajuta să stocăm și să păstrăm idei și concepte, dar nu este doar una: există diferite tipuri de memorie.



  • Sagar SS, Stoeber J. Perfectionism, fear of failure, and affective responses to success and failure: the central role of fear of experiencing shame and embarrassment. J Sport Exerc Psychol. 2009 Oct;31(5):602-27. doi: 10.1123/jsep.31.5.602. PMID: 20016111.
  • Amores Hernández, A. (2017). Perfeccionismo, miedo al fracaso y síntomas depresivos.
  • Gómez-Araujo, E., Lafuente, E., Vaillant, Y., & Núñez, L. M. G. (2015). El impacto diferenciado de la autoconfianza, los modelos de referencia y el miedo al fracaso sobre los jóvenes emprendedores. Innovar: Revista de ciencias administrativas y sociales, 157-174.
  • Lahey, J. (2017). regalo del fracaso: Aprender a ceder el control sobre tus hi. HarperCollins Español.