6 exerciții recomandate pentru vertij

Senzația că totul se învârte, durerea de cap și senzația de greață sunt cele mai frecvente simptome ale vertijului. În acest articol, îți prezentăm o serie de exerciții care vor ajuta la ameliorarea simptomelor vertijului.
6 exerciții recomandate pentru vertij

Ultima actualizare: 29 Decembrie, 2020

Potrivit Societății Spaniole de Otorinolaringologie și Chirurgie a Capului și a Gâtului, aproximativ 80% dintre oameni suferă un episod de vertij la un moment dat în viață. Fenomenul este mai frecvent la adulții cu vârsta peste 40 de ani. Ca atare, în acest articol, îți vom împărtăși câteva exerciții recomandate pentru vertij ce ajută la ameliorarea simptomelor.

Chiar dacă există diferite cauze și tipuri ale acestei probleme, cea mai frecventă formă corespunde unei probleme din urechea internă, mai exact vertijul pozițional paroxistic benign. De obicei, acesta apare după modificări minore ale posturii sau mișcarea capului.

Practic, o serie de mici cristale de calciu care se găsesc în urechea internă și ajută la echilibrare se deplasează și ajung în canalul semicircular al urechii. Prin urmare, simți că totul se învârte în jurul tău.

Cum te ajută cele 6 exerciții recomandate pentru vertij?

Exercițiile recomandate pentru vertij ajută cristalele deplasate să revină în urechea internă, unde nu provoacă simptome. Totuși, înainte de a face aceste exerciții, este important să identifici urechea care cauzează problema.

Cel mai simplu mod de a identifica urechea ce cauzează problema este să întorci capul spre dreapta și apoi spre stânga, privind peste umăr. După ce ai făcut acest lucru, ar trebui să poți spune ce direcție te face să te simți mai amețit. De exemplu, dacă senzația crește atunci când înclini capul spre stânga, este probabil ca aceasta să fie partea afectată.

Persoană care practică exerciții recomandate pentru vertij
Simptomele vertijului au originea în ureche în majoritatea cazurilor.

Manevra Epley

Manevra Epley constă în mai multe mișcări ale capului care sunt ghidate de un medic sau un kinetoterapeut. Se face în felul următor:

  • Pacientul stă așezat pe pat. Specialistul va întoarce capul pacientului cu 45 de grade spre urechea afectată.
  • Specialistul îi va cere pacientului să se întindă din nou, asigurându-se că își păstrează capul înclinat și atârnat la capătul patului. În acest moment, pacientul va suferi probabil un episod de vertij. Capul trebuie ținut acolo până când senzația dispare.
  • După aceasta, specialistul va întoarce capul pacientului cu 90 de grade spre urechea neafectată, repoziționând cristalele.

Versiunea DIY a manevrei

Deși această mișcare ar trebui supravegheată de un expert, îți vom explica o versiune pe care o poți face acasă:

  • Stai pe pat cu picioarele întinse în față, susținute de o pernă.
  • Pune o altă pernă la spate, care va sta în spatele umerilor când te vei întinde.
  • Întoarce capul cu 45 de grade spre urechea afectată.
  • Înclină-te rapid, punând umerii pe pernă. Așteaptă 30 de secunde.
  • Întoarce capul cu 90 de grade, privind în partea opusă și așteaptă 30 de secunde.
  • Revino la poziția inițială în șezut.

Manevra Semont

La fel ca manevra Epley, manevra Semont ar trebui să fie ghidată de un medic sau un kinetoterapeut. Se face astfel:

  • Pacientul stă așezat pe pat. Specialistul îi întoarce capul cu 45 de grade spre partea opusă urechii afectate.
  • Ținând capul întors, specialistul așază pacientul pe partea urechii afectate. Pacientul stă așa 30 de secunde.
  • Apoi, va reveni la poziția inițială.

Manevra Foster

Manevra Foster este una dintre cele mai simple soluții contra vertijului, deoarece nu necesită așezatul pe pat și nici ajutorul altcuiva. Ar trebui să urmezi acești pași:

  • Îngenunchează pe o suprafață confortabilă și pune mâinile pe podea. Mișcă-ți capul în sus și în jos până când simțiți că amețeala s-a redus.
  • Apoi, adu capul spre podea, încercând să îți atingi genunchii.
  • Fără a ridica capul de pe podea, întoarce-l cu 45 de grade spre partea urechii afectate, uitându-te spre umăr.
  • Stai în această poziție timp de 30 de secunde.
  • Ține capul înclinat la 45 de grade și ridică-l apoi la același nivel cu umerii. Odată ajuns acolo, așteaptă încă 30 de secunde cu capul înclinat.
  • După 30 de secunde, ridică-l până când ajunge din nou în poziție verticală.

Pentru a o face mai eficientă, trebuie să repeți manevra de trei până la cinci ori, cu o pauză de 15 minute între exerciții.

Manevra Brandt-Daroff

Exercițiile Brandt-Daroff sunt foarte ușor de făcut acasă. Trebuie să te așezi pe pat și să urmezi acești pași:

  • Așază-te pe partea laterală cu capul orientat în sus, la 45 de grade față de pat.
  • Stai în această poziție timp de 30 de secunde sau cel puțin până când dispare vertijul.
  • După aceea, stai în șezut.
  • Așază-te pe partea opusă și repetă aceeași rutină.

Potrivit unui studiu publicat în Jurnalul de fizioterapie al Universității Catolice San Antonio de Murcia, exercițiile Brandt-Daroff sunt extrem de eficiente dacă pacientul face 5 seturi de cel puțin 3 ori pe zi timp de două săptămâni consecutive.

Alte exerciții recomandate pentru vertij

Există, de asemenea, și alte exerciții pe care specialiștii le recomandă, care pot ajuta la combaterea tulburării. Este important să faci aceste exerciții cu grijă pentru a evita căderea sau leziunile cauzate de leșin care pot însoți vertijul.

Exerciții pentru controlul echilibrului și al posturii

Aceste exerciții își propun să ofere un răspuns motor adecvat anumitor stimuli senzoriali pentru a îmbunătăți echilibrul. Îți vom împărtăși unele dintre cele mai ușoare variante:

  • Urcă și coboară 10 trepte cu ochii deschiși de mai multe ori. Apoi, repetă acest exercițiu cu ochii închiși.
  • Cu picioarele depărtate și sprijinindu-ți gleznele pe covor, deplasează-ți greutatea înainte și înapoi, fără a îndoi șoldurile, simulând mișcarea unui pendul. Apoi, repetă acest exercițiu de mai multe ori, pe ambele părți. Dacă te simți bine, repetă-l cu ochii închiși.
  • Mergi pe vârfuri înainte și înapoi în linie dreaptă. Mai întâi, fă acest lucru cu ochii deschiși și apoi cu ochii închiși.
  • Stai într-un picior timp de 30 de secunde. Fă acest lucru mai întâi cu ochii deschiși și apoi cu ei închiși. Repetă de 5 ori cu fiecare picior.
  • Stai lângă o suprafață pe care te poți sprijini și ridică un picior pentru a desena în aer literele alfabetului. După ce ai făcut acest lucru cu un picior, repetă cu celălalt.
Persoană afectată de vertij
Simptomele enervante ale vertijului pot fi reduse dacă practici exercițiile pe care le prezentăm în acest articol.

Exercițiu pentru a îmbunătăți reflexele oculare și a stabiliza vederea

Acest exercițiu are rolul de a îmbunătăți interacțiunea vizuală la mișcările capului și stabilitatea oculară. Pentru a face acest lucru, așază o carte pe un perete și stai la aproximativ 25 de centimetri distanță de aceasta.

Apoi, mișcă-ți capul încet în mod orizontal de la stânga la dreapta, încercând să menții literele focalizate. Fă acest exercițiu timp de un minut, odihnește-te, apoi repetă-l, dar în mod vertical.

Consultă un medic cu privire la aceste exerciții recomandate pentru vertij

Deși aceste exerciții sunt utile, este necesar ca, înainte de a le face, să consulți un specialist cu privire la variația vertijului și mișcările recomandate în cazul tău. Acest lucru este valabil mai ales dacă ai o leziune a gâtului sau a spatelui.

Este normal să simți vertij în timpul acestor exerciții. Prin urmare, ar trebui să le practici cu calm, să te odihnești între seturi și să aștepți câteva minute înainte de a te ridica în picioare.

S-ar putea să te intereseze...
Relația dintre tahicardie și anxietate
Doza de SănătateCitește-l în Doza de Sănătate
Relația dintre tahicardie și anxietate

Relația dintre tahicardie și anxietate nu este o enigmă pentru medici. Mulți oameni ajung în cabinetele medicale din acest motiv.



    • Foster C. Carol Foster, MD Vertigo Treatment Oct 11. Estados unidos : University of Colorado Denver; 2013.
    • Tratamiento Manual del vértigo posicional paroxístico benigno. Revista de Fisioterapia – Universidad Católica San Antonio de Murcia [Internet]. 2008 [citado 15 octubre 2020];1:43–52. Disponible en: http://193.147.26.104/handle/10952/376
    • Los trastornos del equilibrio, motivo frecuente de consulta en urgencias – Sociedad Española de Otorrinolaringología (SEORLCCC). [Internet]. 2018;. Disponible en: https://seorl.net/wp-content/uploads/2018/12/NP-Vertigo.pdf
    • Pérez P, Franco V, Soto-varelas A, Amor-Dorado JC, Martín E, Oliva M, López J. GUÍA DE PRÁCTICA CLÍNICA PARA EL DIAGNÓSTICO Y TRATAMIENTO DEL VÉRTIGO POSICIONAL PAROXÍSTICO BENIGNO. SOCIEDAD ESPAÑOLA DE OTORRINOLARINGLOGÍA Y CIRUGÍA DE CABEZA Y CUELLO [Internet]. 2016 [citado 13 octubre 2020];. Disponible en: https://seorl.net/wp-content/uploads/2016/05/Gu%C3%ADa-VPPB.pdf
    • Bernal Valls, Esther, Víctor Faus Cuñat, and Raquel Bernal Valls. “Presbivértigo: ejercicios vestibulares.” Gerokomos 17.4 (2006): 197-200.
    • Morera, Enrique Arce, et al. “Efectividad de los ejercicios de Brandt-Daroff en pacientes con vértigo posicional paroxístico benigno.” Revista Cubana de Medicina General Integral 36.3 (2020).
    • Aranda-Moreno, Catalina, and Kathrine Jáuregui-Renaud. “Las maniobras de Epley y de Semont em el tratamiento del vertigo postural paroxístico benigno.” Gac Méd Mex 136.5 (2000): 433-9.