6 tehnici pentru îmbunătățirea autocontrolului

28 ianuarie 2018
Știai că exercițiile fizice ajută la eliberarea tensiunii și la îmbunătățirea autocontrolului? Dacă îți vine greu să te stăpânești în anumite momente, încearcă să pui în practică recomandările de mai jos. 

Poate vrei să te lași de fumat, să renunți la mâncatul compulsiv sau la dependența de cumpărături. Controlarea propriilor emoții este esențială în situațiile în care consecințele pierderii controlului pot fi dezastruoase. Prin urmare, în acest articol îți prezentăm cele mai bune tehnici pentru îmbunătățirea autocontrolului.

Controlarea emoțiilor, a tentațiilor și a instinctelor primare este foarte importantă pentru a duce o viață împlinită și sănătoasă. Autodisciplina poate fi de ajutor în orice latură  a vieții, de la a spune nu consumului de droguri, până la evitarea datoriilor.

Cunoaște-te pe tine însuți: baza autocontrolului

Una dintre cele mai bune tehnici pentru îmbunătățirea autocontrolului este cunoașterea de sineMai exact, trebuie să îți cunoști punctele forte și slăbiciunile, concentrându-te cu precădere asupra celei de-a doua categorii.

A urma o dietă, a renunța la fumat și a-ți controla nervii atunci când ești blocat în trafic sunt lucruri utile pentru a-ți îmbunătăți sănătatea fizică și psihică. Însă, pentru a îndeplini aceste obiective, este esențial să te înțelegi pe tine însuți.

Întrucât lipsa rațiunii este considerată opusul autocontrolului, trebuie să fim perfect conștienți în orice moment, mai ales atunci când trebuie să luăm o decizie sau să adoptăm un anumit comportament.

Dacă mănânci o ciocolată, fumezi o țigară sau îți cumperi o pereche nouă de pantofi, te simți mulțumit doar pe moment. Aceste acțiuni nu îți fac bine pe termen lung. Mai rău, după săvârșirea lor, te poți confrunta cu regrete, frustrări și chiar depresie.

Este important să îți asculți corpul și să fii atent la semnalele pe care ți le transmite acesta în orice moment. Apoi, ai grijă să analizezi bine situația. Dacă vezi o poșetă frumoasă în vitrina unui magazin, nu intra imediat să o cumperi. Gândește-te dacă ți-o permiți cu adevărat și ia în calcul datoriile acumulate până în acel moment.

Dacă intenționezi să îți aprinzi o țigară, amintește-ți efectele negative ale fumatului asupra sănătății. Dacă ești pe punctul de a mai comanda o prăjitură sau de a mai servi un pahar de alcool, încearcă să te oprești o secundă și să reexaminezi situația.

Tehnici pentru îmbunătățirea autocontrolului

Tehnici pentru îmbunătățirea autocontrolului la cumpărături

Nu este ușor. Autocontrolul este un „instrument” fragil și efemer. Acum îl ai și te simți stăpân pe tine, acum dispare și începi să te comporți irațional. La fel ca musculatura, voința poate fi antrenatăCum? Prin practică, consecvență și compromisuri.

Este important să fii mereu atent și să pui în practică diverse tehnici pentru îmbunătățirea autocontrolului. Iată câteva sugestii utile:

1. Fii atent la propriul comportament

Dacă nu ești conștient de propriile obiceiuri și tabieturi, este foarte greu să îți controlezi deciziile și atitudinea.

  • Dacă vrei să slăbești, trebuie să îți planifici toate mesele de peste zi.
  • Dacă vrei să îți menții contul bancar „pe plus”, trebuie să îți înțelegi propriile obiceiuri în ceea ce privește cheltuielile făcute.

2. Nu te gândi la lucrurile care te îngrijorează

Nevoia de tehnici pentru îmbunătățirea autocontrolului

Deși este important să iei decizii raționale, nu trebuie să îți creezi o obsesie cu privire la acest aspect. Mintea este „temperamentală”. Astfel, cu cât te străduiești să îți scoți din minte anumite gânduri, cu atât acestea te acaparează mai tare. 

Prin urmare, pune în practică aceste tehnici pentru îmbunătățirea autocontrolului numai atunci când este nevoie. Dedică-ți restul timpului altor activități.

3. Adoptă obiceiuri sănătoase

Toate schimbările în atitudine și obiceiuri zilnice necesită autocontrol și compromisuri. Acest lucru este valabil fie că vrei să mergi la sală, să ții cură de slăbire, să te lași de fumat sau să îți reduci cheltuielile inutile.

Se spune că, în realitate creierul are nevoie de 21 de zile pentru a-și crea un obicei. Trebuie să te menții puternic în acest interval pentru a-ți atinge obiectivul.

După a treia săptămână, nu vei mai resimți noile obiceiuri ca fiind forțate sau robotice. Acestea vor deveni automate. Trebuie doar să treci peste această perioadă de timp.

4. Relaxează-te

Tehnici pentru îmbunătățirea autocontrolului prin relaxare

Respiră adânc, numără până la 10 (sau cât poți de mult) și închide ochii. Acest exercițiu de relaxare ar putea fi una dintre cele mai bune tehnici pentru îmbunătățirea autocontrolului.

Atunci când te simți neliniștit, nervos sau ești pe punctul de a face o greșeală, încearcă să te relaxezi. Poți pune în practică și alte metode, cum ar fi meditația și consumul de ceai de mușețel. Ideea este să nu iei decizii iraționale sau pripite.

5. Atenție la mediul ambiant

Dacă prietenii tăi se duc la bar în fiecare seară, iar tu încerci să renunți la alcool, o idee bună ar fi să te distanțezi de ei sau să propui alte activități. Dacă te știi dependentă de cumpărături, nu te duce la mall atunci ești tristă sau plictisită.

Dacă vrei să slăbești, cumpără alimente numai după ce ai servit deja masa. Dacă vrei să te concentrezi mai mult asupra lucrului, nu mai ține telefonul la îndemână.

Mediul ambiant îți poate influența acțiunile. Schimbă situațiile care te împiedică să îți exerciți autocontrolul.

6. Eliberează-te de tensiune

Tehnici pentru îmbunătățirea autocontrolului prin meditație

Există multe activități care te ajută să gestionezi emoțiile care te afectează. Exercițiile fizice, practicarea unui sport, mersul pe jos sau o baie cu spumă sunt modalități minunate de a te detensiona și e evita comportamentele negative.

Te-ar mai putea interesa