Bolile cauzate de lipsa de vitamine

10 Octombrie, 2020
Vitaminele sunt compuși necesari pentru funcțiile corporale. Astfel, deficiențele pot duce la boli. În acest articol, îți vom spune totul despre bolile pe care le pot provoca deficiențele de vitamine.

Lipsa unei alimentații adecvate poate duce la bolile cauzate de lipsa de vitamine. Vitaminele sunt micronutrienți esențiali care sunt prezenți în multe alimente pe care oamenii le consumă în mod regulat, dar în cantități mici.

Până de curând, experții vorbeau despre consecințele neconsumării anumitor alimente. Cu toate acestea, ulterior s-a descoperit că, în realitate, pentru a fi sănătoși, important este tipul de substanțe pe care le conțin alimentele pe care le consumăm. Ce se întâmplă dacă nu consumăm suficiente vitamine?

Bolile cauzate de lipsa de vitamine

Există în total 13 tipuri de vitamine. Toate acestea corespund unui grup de compuși organici care acționează împreună cu enzimele și care fac parte din procesele metabolice ale organismului. Deși sunt considerate micronutrienți, vitaminele reprezintă o parte vitală a dietei noastre.

Atunci când apare un deficit de vitamine pe termen mediu sau lung, crește probabilitatea de a dezvolta anumite boli. Ce boli? Mai jos, vom detalia cele mai relevante afecțiuni legate de lipsa de vitamine.

Tulburările vizuale și vitamina A

Deficitul de vitamina A este legat de problemele de vedere. Lipsa de vitamina A provoacă uscăciunea ochilor sau xeroftalmie, care ar putea evolua în orbire nocturnă în timp. Astfel, pentru a evita aceste complicații, trebuie să consumi alimente care conțin carotenoizi. Poți obține vitamina A din alimente precum:

  • Ouă
  • Lapte
  • Pește, cum ar fi somonul
  • Ficat
  • Legume cu frunze verde închis
  • Mango
  • Papaya
  • Roșii
  • Morcovi
  • Suc de fructe
  • Porumb

Cantitatea zilnică recomandată de vitamina A depinde de vârstă și sex. Potrivit Institutului Național de Sănătate, valorile vitaminei A pentru adulți sunt de 900 micrograme la bărbați și 700 la femei.

Citește mai mult:

Beneficiile vitaminei A pentru sănătate

Alimente care conțin vitamina A
Deficitul de vitamina A este asociat cu un risc crescut de boli oculare.

Anemia și deficitul de vitamina B12

Un deficit de vitamina B12 sau cobalamină provoacă un tip de anemie numită anemie pernicioasă. Această substanță conține cobalt, un mineral necesar pentru producerea de celule roșii în sânge.

Deoarece cobaltul este sintetizat doar de bacterii, aportul său este determinat de consumul de alimente de origine animală. Astfel, persoanele care urmează o dietă vegană sau vegetariană pot suferi de această problemă.

Potrivit unor entități precum Institutul Național de Sănătate (NIH), cantitatea zilnică recomandată de cobalamină pentru adulți este de 2,4 micrograme pe zi. Oamenii pot obține această cantitate din suplimente, în special cei care urmează diete bazate pe alimente pe bază de plante.

Leziunile cutanate și deficitul de vitamina C

În stadiile incipiente, lipsa de vitamina C poate duce la sângerarea gingiilor și la vindecarea lentă a rănilor. În urmă cu mulți ani, experții au descoperit că lipsa de vitamina C care se întinde pe o perioadă lungă de timp provoacă o patologie numită scorbut.

Pe lângă simptomele menționate, lipsa de vitamina C provoacă oboseală, dureri articulare și leziuni ale pielii. Conform Organizației Națiunilor Unite pentru Alimentație și Agricultură (FAO), scorbutul apare mai rar de când experții au descoperit importanța acestui nutrient.

Unele alimente care conțin vitamina C sunt citricele, kiwi și ardeii. Nu uita că procesele de preparare a alimentelor sau expunerea la temperaturi ridicate pot duce la distrugerea acestei vitamine. O opțiune sigură pentru a-ți completa dieta este să iei suplimente alimentare.

Citește și:
Fructe citrice
Lipsa vitaminei C este legată de întârzierea vindecării rănilor. Alimente precum citricele conțin vitamina C.

Tulburările neurologice și lipsa de acid folic

Mai multe studii au demonstrat faptul că aportul de acid folic (vitamina B9) la femeile gravide previne tulburările neurologice la făt. În plus, suplimentarea pare să aibă și alte efecte benefice, cum ar fi prevenirea bolilor cardiace congenitale și a fisurilor orale.

Principalele surse alimentare de acid folic sunt frunzele de culoare verde închis, ficatul și rinichii. Potrivit Organizației Mondiale a Sănătății, toate femeile, din momentul în care încearcă să conceapă un copil și până la 12 săptămâni de gestație, ar trebui să ia 400 μg de acid folic pe zi.

Fragilitatea osoasă din cauza deficitului de vitamina D

Una dintre funcțiile vitaminei D este menținerea sănătății oaselor prin absorbția adecvată a calciului. Boli precum rahitismul și osteomalacia pot apărea dacă nu consumi suficientă vitamina D.

La om, această vitamină se formează atunci când pielea este expusă razelor ultraviolete ale soarelui. În mod similar, poți obține vitamina D din alimente de origine animală, cum ar fi ouăle, laptele și carnea, deși doar în proporție de 10%.

Ce trebuie să reținem despre bolile cauzate de lipsa de vitamine

Pe scurt, dacă adopți o dietă echilibrată, este puțin probabil să suferi de un deficit de vitamine. Cu toate acestea, pot exista situații în care recomandările zilnice de consum ar trebui să crească, cum ar fi în timpul sarcinii sau dacă suferi de o anumită afecțiune.

Dacă acesta este și cazul tău, este important să-ți reglezi dieta, deoarece lipsa acestor micronutrienți poate duce la probleme de sănătate. Pentru a face acest lucru, consultă un nutriționist pentru a evalua posibilitatea de a recurge la administrarea de suplimente alimentare.

  • UNICEF. La carencia de vitaminas y minerales afecta al desarrollo de un tercio de la población mundial [Internet].[Consultado 2013 Junio 30].
    WHO. Administración periconceptiva de suplementos de ácido fólico, con o sin preparados multivitamínicos, para prevenir los defectos del tubo neural.
    FAO. Carencia de vitamina C y escorbuto.
  • Villagrán, M., Muñoz, M., Díaz, F., Troncoso, C., Celis-Morales, C., & Mardones, L. (2019). Una mirada actual de la vitamina C en salud y enfermedad. Revista chilena de nutrición46(6), 800-808.
  • Datos sobre la vitamina A. National Institute of Health.
  • Greenberg, J. A., Bell, S. J., Guan, Y., & Yu, Y. H. (2011). Folic acid supplementation and pregnancy: more than just neural tube defect prevention. Reviews in Obstetrics and Gynecology4(2), 52.
  • Datos sobre la vitamina B12. National Institute of Health.
  • Lips P, van Schoor NM. The effect of vitamin D on bone and osteoporosis. Best Pract Res Clin Endocrinol Metab. 2011;25(4):585-591. doi:10.1016/j.beem.2011.05.002