Ce este rezistența la insulină sau sindromul metabolic?
 

Ce este rezistența la insulină sau sindromul metabolic?

Pe lângă faptul că este unul dintre declanșatorii sindromului metabolic, excesul de greutate poate duce și la boli grave, așa că trebuie să ne monitorizăm alimentația și să facem mișcare constant.
Ce este rezistența la insulină sau sindromul metabolic?

Ultima actualizare: 09 Aprilie, 2022

Sindromul metabolic este denumirea dată setului de patologii (hipertensiune arterială, modificări ale glucozei și trigliceridelor și obezitate) care include rezistența la insulină. Rezistența la insulină înseamnă că glucoza ingerată nu poate fi folosită corespunzător de țesuturi și transformată în energie. Pancreasul produce exces de insulină ce ajunge în sânge.

Excesul de insulină determină creșterea nivelului de trigliceride, scade colesterolul bun (HDL), crește colesterolul rău (LDL) și îngreunează eliminarea grăsimilor ingerate; astfel, glicemia prezintă valori în afara limitelor normale.

Întregul proces declanșează riscul de diabet, în special de tip 2, și boli cardiovasculare, fiind una dintre principalele cauze de deces din lume. Potrivit Organizației Mondiale a Sănătății, sindromul metabolic afectează 19,3% din populația lumii (42% femei și 64% bărbați).

Această afecțiune este determinată de factori genetici și asociată direct cu obezitatea. Și alți factori pot contribui la apariția acesteia, cum ar fi lipsa exercițiilor fizice, vârsta și modificările hormonale.

Rezistența la insulină: care sunt simptomele?

Aparat care măsoară tensiunea arterială

 

Insulina, așa cum am spus, este un hormon secretat de pancreas. Funcția sa principală este de a controla nivelul zahărului din sânge. Prin urmare, atunci când există rezistență la insulină, unele celule nu o folosesc corect și nivelul glucozei din sânge crește. Acest lucru, la rândul său, duce la o creștere suplimentară a insulinei.

Unele consecințe pe care le poate produce sindromul metabolic sunt:

Dacă aveți 3 dintre aceste valori sau mai multe, ați putea suferi de acest sindrom:

  • Hipertensiune arterială: niveluri mai mari sau egale cu: 130 (max.) și 85 (min.).
  • Grăsime abdominală (circumferința abdominală): la bărbați 100 cm sau mai mult, iar la femei 90 cm sau mai mult.
  • Colesterol bun sau HDL: la bărbați mai puțin de 40/mg/dl. iar la femei mai puțin de 50 mg/dl.
  • Trigliceride: niveluri mai mari sau egale cu 150 mg/dl.
  • Glicemia: niveluri mai mari sau egale cu 100 mg/dl a jeun.

Cum să prevenim rezistența la insulină?

Kilogramele în plus declanșează rezistența la insulină

Recomandările pentru prevenirea și, dacă este posibil, inversarea acestui sindrom sunt:

  • Reduceți excesul de greutate corporală. Se recomandă ca în primul an de tratament să se reducă greutatea cu 7-10% și să se continue până la atingerea unui IMC de 25 kg/m2.
  • Reduceți colesterolul rău.
  • Faceți activitate fizică. Se recomandă mersul rapid sau mersul pe jos și exerciții fizice (nu mai puțin de 30 de minute pe zi) de cel puțin 5 ori pe săptămână.
  • Reduceți tensiunea arterială.
  • Mâncați sănătos, cu un aport mai mare de fructe, legume, cereale și nuci; sau adoptați o dietă controlată de un specialist.
  • Renunțați la fumat și la consumul de băuturi alcoolice.
  • Poate fi necesar să luați anumite medicamente recomandate de medic, cum ar fi antihipertensivele, statinele sau hipoglicemiantele.

 

Ce efect are rezistența la insulină în corp

Concluzie

Nu este vorba despre o singură boală. Cauza fundamentală este rezistența organismului la insulină. Aceasta poate avea o origine genetică, adică o anumită predispoziție ereditară, dar este asociată și agravată de obiceiurile alimentare inadecvate și de un stil de viață sedentar, la care se pot adăuga factori negativi, precum concentrația mare de trigliceride, hipertensiunea arterială, nivelurile de colesterol rău, etc

În 2008, OMS estima că existau 1,4 miliarde de persoane cu obezitate, un număr care s-a dublat din 1980. Ținând cont de riscul mare de mortalitate al acestui sindrom, este imperativ să conștientizăm și să ne schimbăm, sub supraveghere medicală, stilul de viață.

Trebuie să adoptăm o dietă sănătoasă și echilibrată și să facem mișcare. Adoptarea unor obiceiuri de viață sănătoase va inversa sau atenua riscurile de a suferi de acest sindrom metabolic grav.

S-ar putea să te intereseze...
Dieta pentru prediabet: alimente permise și interzise
Doza de Sănătate
Citește pe Doza de Sănătate
Dieta pentru prediabet: alimente permise și interzise

Dieta pentru prediabet vă permite să reglați nivelul de glucoză din sânge pentru a preveni evoluția spre diabet. Aflați în ce constă!



  • García-García, E., la Llata-Romero, D., Kaufer-Horwitz, M., Tusié-Luna, M. T., Calzada-León, R., Vázquez-Velázquez, V., … & Rosas-Peralta, M. (2008). La obesidad y el síndrome metabólico como problema de salud pública. Una reflexión. Acta pediátrica de México, 29(4), 227-245.
  • Lizarzaburu Robles, J. C. (2013, October). Síndrome metabólico: concepto y aplicación práctica. In Anales de la Facultad de Medicina (Vol. 74, No. 4, pp. 315-320). UNMSM. Facultad de Medicina.
  • Morales Villegas, E. (2006). Síndrome X vs síndrome metabolico: Entendiendo sus coincidencias y sus diferencias hacia una” nueva cardiología”. Archivos de cardiología de México, 76, 173-188.