Colesterolul din fructele de mare: este periculos?

21 Octombrie, 2020
Acizii grași Omega 3 sunt capabili să regleze profilul lipidic și să reducă riscul cardiovascular. Cât de periculos este colesterolul din fructele de mare?

La fel ca alte produse de origine animală, fructele de mare conțin colesterol. Însă acest fapt nu ar trebui să te îngrijoreze. Până acum câțiva ani, medicii recomandau limitarea aportului de colesterol în dietă, deoarece credeau că acest lucru ar putea modifica valorile serice ale lipoproteinei LDL. Cu toate acestea, studiile au arătat că nu este adevărat. Așadar, apare întrebarea: colesterolul din fructele de mare este periculos?

Ghidurile dietetice actuale sunt mult mai permisive atunci când vine vorba de alimentele grase. În ciuda încurajării consumului de grăsimi polinesaturate, care au efecte benefice asupra profilului lipidic, acestea nu sunt la fel de restrictive cu lipidele saturate sau cu alimentele bogate în colesterol.

Colesterolul și bolile cardiovasculare

În prezent, cercetătorii se îndoiesc de influența colesterolului total asupra riscului cardiovascular. De fapt, șansele de a dezvolta plăci ateromatoase sunt legate de oxidarea unei mici fracțiuni de colesterol LDL, așa cum menționează un articol publicat în revista Current Medicinal Chemistry.

Din acest motiv, recomandările curente privind dieta se concentrează pe evitarea acestui proces oxidativ. În acest scop, recomandările se concentrează pe consumul de legume bogate în fitonutrienți cu potențial antioxidant.

Reglarea profilului lipidic poate fi benefică în reducerea markerilor asociați cu sănătatea metabolică. Însă acest lucru nu înseamnă să renunți direct la colesterolul alimentar, ci să-ți moderezi consumul de anumite grupuri de alimente.

Evită grăsimile trans pentru a-ți regla colesterolul

Dacă vrei să-ți crești colesterolul HDL, care are proprietăți cardioprotectoare, este esențial să-ți controlezi aportul de grăsimi trans. Va trebui să-ți reduci aportul de alimente procesate industrial și prăjite.

Supunerea uleiurilor vegetale la temperaturi ridicate favorizează crearea acestui tip de compuși inflamatori, dăunători sănătății. De fapt, aportul regulat de grăsimi trans nu este asociat doar cu o înrăutățire a profilului lipidic, ci și cu un risc crescut de a dezvolta boli complexe. Acest lucru este afirmat într-un articol publicat în revista Cardiology.

Cartofi prăjiți

Colesterolul din fructele de mare: este periculos?

În același mod în care anumite produse îți pot agrava sănătatea cardiovasculară și dezechilibra profilul lipidic, există și alimente capabile să îmbunătățească ambii parametri.

Un exemplu este reprezentat de acizii grași omega 3, responsabili de reducerea inflamației sistemice. Peștele gras, fructele de mare și nucile sunt principalele alimente în care poți găsi omega 3. Îți recomandăm un aport regulat pentru a te bucura de o sănătate optimă. Așadar, colesterolul din fructele de mare nu este deloc periculos.

În plus, așa cum am menționat anterior, consumul regulat de alimente bogate în antioxidanți este esențial. Aceste substanțe sunt responsabile de prevenirea oxidării lipoproteinelor LDL, care pot avea un impact pozitiv asupra sănătății. Fructele de pădure, cum ar fi afinele, sunt bogate în această clasă de nutrienți.

Citește mai mult:

Efectele acizilor omega 3 asupra creierului

Pește proaspăt

Nu îți face atât de multe griji în ceea ce privește colesterolul din dietă

Colesterolul din alimente nu este o problemă atunci când vrei să-ți reduci riscul cardiovascular. Nu este o piedică în calea reglării profilului lipidic. Din acest motiv, atât ouăle, cât și fructele de mare sunt alimente pe care le poți consuma în cadrul unei diete sănătoase, chiar dacă acestea conțin colesterol.

Dacă este posibil să ai probleme legate de acidul uric, ar trebui să ai grijă la fructele de mare, deoarece acestea conțin purine.

În condiții normale, nutriționiștii clasifică fructele de mare ca fiind sănătoase și ca sursă de proteine ​​de înaltă calitate. Această caracteristică le face utile atât persoanelor sedentare, cât și sportivilor.

Citește mai mult:

Alimentația în bolile cronice

Dieta sănătoasă pentru îmbunătățirea profilului lipidic

Deși este adevărat că importanța colesterolului este pusă la îndoială atunci când se evaluează riscul bolilor cardiovasculare, este important să îți îmbunătățești profilul lipidic. Pentru aceasta, trebuie consumi alimente bogate în antioxidanți, precum și alimente cu proprietăți antiinflamatoare.

O idee bună să-ți reduci sau să-ți limitezi consumul de produse procesate. În ceea ce privește alimentele proaspete, acestea ar trebui să fie protagonistele incontestabile ale dietei zilnice. Fructele de mare, împreună cu alte produse de origine animală, pot și ar trebui să constituie o parte din dieta obișnuită, deoarece sunt clasificate ca fiind sănătoase. Conținutul lor de colesterol nu îți va afecta în mod negativ riscul cardiovascular.

  • John Kattoor A., Kanuri SH., Mehta JL., Role of ox LDL LOX1 in atherogenesis. Curr Med Chem, 2019. 26 (9): 1693-1700.
  • Wilczek MM., Olszewski R., Krupienicz A., Trans fatty acids and cardiovascular disease: urgent need for legislation. Cardiology, 2017. 138 (4): 254-258.
  • Cachofeiro, V. (2009). Alteraciones del colesterol y enfermedad cardiovascular. Lopez Farré A., Macaya Miguel C. et al Libro de la salud cardiovascular. 1ª ed. Bilbao: Fundación BBVA, 131-139.