Cum ajută curățenia la ameliorarea stresului?
 

Cum ajută curățenia la ameliorarea stresului?

Petrecerea timpului cu îngrijirea și curățarea casei are un impact pozitiv asupra sănătății mintale. Descoperiți în detaliu care sunt efectele curățeniei la nivel psihic!
Cum ajută curățenia la ameliorarea stresului?
Maria Fatima Seppi Vinuales

Scris și verificat de psihologul Maria Fatima Seppi Vinuales.

Ultima actualizare: 03 martie, 2023

Impactul curățeniei asupra sănătății mintale este un subiect de studiu; de fapt, s-a stabilit că spațiile curate și ordonate contribuie la reducerea stresului. Dezordinea este legată de confuzie și tensiune. Cum ajută curățenia la ameliorarea stresului?

Imaginați-vă această scenă: ajungeți acasă, vedeți firimiturile de la mic dejunul pe masă; vreți să vă întindeți în pat și nu aveți loc pentru că este plin de haine. Vreți să răspundeți la niște emailuri, dar biroul este plin de hârtii. Totul este enervant!

Haosul din casă are un impact negativ asupra vieții, mai ales la nivel emoțional. Care sunt consecințele sale?

Consecințele dezordinii asupra minții

De câte ori nu ați pierdut timpul încercând să găsiți ceva? Care a fost sentimentul pe care l-ați simțit? Frustrare, furie, anxietate? Cu siguranță vi s-a întâmplat de mai multe ori să experimentați următoarele:

  • Anxietate. Dezordinea provoacă și un sentiment de pierdere a controlului.
  • Scăderea concentrării. În locurile prea încărcate, creierul primește în mod constant o mulțime de stimuli.
  • Odihnă dificilă. În raport cu punctul anterior, nici mintea nu găsește un spațiu pentru odihnă. De exemplu, un spațiu plin de lucruri ajunge să ne copleșească.
  • Risipă. Organizarea slabă duce la risipă. De exemplu, găsiți conserve expirate în fundul dulapului.
  • Acumulare de obiecte. Trebuie să vă gândiți la atașarea inutilă de anumite obiecte. Nu le aruncați, nu le donați și nu le reciclați, dar nici nu le folosiți.
  • Probleme de conviețuire. Dezordinea afectează conviețuirea și relațiile interpersonale. A trăi într-o casă curată și ordonată face viața mai ușoară.
Bucătărie plină de vase murdare
Dezordinea din casă are consecințe la nivel mintal și emoțional. Poate scădea performanța și poate declanșa stresul.

Cum ajută curățenia la ameliorarea stresului?

Știți efectele, acum să vedem cum vă poate ajuta curățenia să reduceți stresul:

  • Dacă puneți lucrurile în ordine, le veți găsiți mai ușor la nevoie. În acest fel, puteți gestiona mai bine timpul.
  • Curățenia oferă un sentiment de control, ceea ce reduce stresul.
  • Un alt beneficiu are de-a face cu sentimentul de realizare, de a începe o sarcină și de a o putea duce la bun sfârșit.
  • Având lucrurile la îndemână, veți reduce consumul. De mai multe ori, cumpărați lucruri doar pentru că nu le puteți găsi pe cele pe care le aveți deja acasă.
  • Concentrarea și productivitatea vor începe să se îmbunătățească.

Psihologia din spatele curățeniei

Îngrijirea sănătății mintale are mult de-a face cu condițiile de trai. Locurile dezordonate generează un sentiment de copleșire, disconfort și stare de rău.

Psihologia ne recomandă să practicăm meditația mindfulness în timp ce facem curățenie, concentrându-ne pe aici și acum. Concentrându-ne pe o sarcină precisă și specifică, reducem anxietatea și gândurile negative sau supărătoare despre viitor.

5 sfaturi pentru curățenie și ameliorarea stresului

A vedea curățenia ca pe o obligație este un lucru negativ. Urmați sfaturile de mai jos pentru ca sarcină de curățare să nu devină o corvoadă:

  1. Încercați să alegeți o zi în care să faceți curat, coordonându-vă cu restul celor din casă (dacă locuiți cu cineva). Este important ca fiecare să-și asume responsabilitatea de a face anumite sarcini.
  2. Nu planificați imposibilul. Dacă sâmbăta este o zi de odihnă, nu plănuiți să vă treziți devreme doar pentru curățenie. Încercați să începeți ziua relaxați, cu un mic dejun energizant.
  3. Cine a spus că trebuie să fie ceva dificil sau neplăcut? Puteți pune cel mai bun playlist, astfel încât procesul să fie mai distractiv.
  4. Deschideți geamurile și lăsați aerul să circule. Veți preveni astfel alergiile.
  5. Alegeți să utilizați organizatoare. Acestea sunt folosite pentru a clasifica obiectele și pentru a facilita găsirea lor atunci când aveți nevoie de ele.
Femeie care folosește curățenia pentru ameliorarea stresului
În timpul curățeniei, puteți practica mindfulness.

Curățenia și ameliorarea stresului sunt strâns legate

Ați putea crede că stresul este ceva care apare din cauza personalității sau ceva pur psihologic. Cu toate acestea, este generat și de lucruri simple, cum ar fi pierderea timpului căutând o pereche de pantofi înainte de a merge la muncă. Din acest motiv, este necesar să vă gândiți la felul în care trăiți. Ordinea casei este o reflectare a ordinii minții.

Ce ziceți de implementarea minimalismului? Este un stil de viață care își propune să simplifice spațiile. Alegeți lucrurile de care aveți cu adevărat nevoie și renunțați la cele inutile!

S-ar putea să te intereseze...
Minimalismul cald: ce este și cum se aplică acasă
Doza de Sănătate
Citește pe Doza de Sănătate
Minimalismul cald: ce este și cum se aplică acasă

Vreți să obțineți un mediu simpl acasău în care domnește căldura? Descoperiți minimalismul cald și ideile sale de bază!


Toate sursele citate au fost revizuite în profunzime de către echipa noastră pentru a asigura calitatea, fiabilitatea, actualitatea și valabilitatea lor. Bibliografia acestui articol a fost considerată fiabilă și precisă din punct de vedere academic sau ştiinţific.


  • Sandín, Bonifacio (2003). El estrés: un análisis basado en el papelde los factores sociales. International Journal of Clinical and Health Psychology, 3(1),141-157.[fecha de Consulta 7 de Julio de 2021]. ISSN: 1697-2600. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=33730109.
  • BEDARD, M., FELTEAU, M., MAZMANIAN, D., FEDYK, K., KLEIN, R., RICHARDSON, J., PARKINSON,W., & MINTHORN-BIGGS, W. (2003). Pilot evaluation of a mindfulness-based intervention to improve quality of life among individuals who sustained traumatic brain injuries. Disability and Rehabilitation, 25(13), 722-731.

Conținutul acestei publicații are scop pur informativ. În niciun moment nu ar trebui să faciliteze sau să înlocuiască diagnosticele, tratamentele sau recomandările oferite de către un specialist. Consultă un specialist de încredere dacă ai îndoieli și cere acordul acestuia înainte de a începe orice procedură.