Cum să ameliorezi anxietatea la copii

Copilul tău este supărat sau are o dispoziție proastă? Îl doare capul sau stomacul regulat? Acestea pot fi simptome de anxietate. Află cum să tratezi anxietatea la copii!
Cum să ameliorezi anxietatea la copii

Ultima actualizare: 06 Ianuarie, 2021

Anxietatea este un răspuns normal la un pericol sau o amenințare. Când cineva experimentează frică exagerată, vorbim despre o tulburare de anxietate. În articolul de astăzi, îți vom explica modul în care poți să ameliorezi anxietatea la copii.

Citește mai departe pentru a afla mai multe informații utile despre anxietatea la copii, simptomele sale și cele mai bune sfaturi pentru a-ți ajuta copiii să facă față fricii pentru a preveni apariția unei tulburări psihologice.

Ce este anxietatea?

Copil care se ține de mama lui

Anxietatea este o emoție de bază. De fapt, cu toții am experimentat anxietatea la un moment dat. Îți amintești când a trebuit să dai ultimul examen la facultate? Sau acea zi în care ai avut interviul pentru slujba pe care ți-ai dorit-o atât de mult? Cu siguranță ști cum este să simți anxietate.

Copiii încep să experimenteze frici care pot crea anxietate în jurul vârstei de doi sau trei ani. Un monstru trăiește sub pat? Ce s-ar întâmpla dacă părinții mei ar muri? Dacă un hoț a intrat în casă?

Chiar și mersul pe bicicletă și frica de a cădea pot crea anxietate. Problema devine serioasă atunci când sentimentul este atât de puternic și excesiv, încât devine o tulburare.

Simptomele anxietății la copii

Anxietatea la copii preșcolari

În cazul copiilor care nu își pot gestiona fricile, anxietatea poate deveni rapid un tovarăș nedorit. Să analizăm posibilele simptome ale anxietății la copii:

  • Dureri de cap frecvente sau dureri de stomac fără un motiv medical
  • Mușchii tensionați, tremurături sau transpirație excesivă
  • Dificultăți de somn: fie probleme cu adormitul (numite și insomnie), fie probleme cu trezitul
  • Sensibilitate și plâns extrem
  • Furie fără un motiv aparent
  • Stări de iritabilitate
  • Teama excesivă de a greși
  • Atacuri de panică
  • Fobii și frici exagerate: de exemplu, copilul s-ar putea teme de un animal sau de un fenomen natural, cum ar fi un uragan
  • Teama de a nu fi iubit
  • Neliniște și nervozitate constantă
  • Refuzul de a merge la școală. De asemenea, s-ar putea să nu vrea să mănânce sau să folosească baia școlii.
  • Căutarea aprobării constante a părinților
  • Întrebări de genul „Ce s-ar întâmpla dacă…?”
  • Refuzul de a face lucruri pe care nu le-a încercat deja

După cum poți vedea, aceste simptome se suprapun cu alte probleme. De exemplu, anxietatea ar putea fi rezultatul agresiunii. Dacă crezi că cel mic suferă de anxietate, nu ezita să te adresezi medicului pentru a obține un diagnostic.

Tulburări de anxietate

Anxietatea poate deveni o tulburare. Unele dintre cele mai frecvente tulburări sunt:

  • Fobiile: copilul simte o frică extremă sau irațională de un animal sau o situație. De exemplu, s-ar putea să se teamă de insecte sau de mersul la medic.
  • Anxietatea de separare: copilului îi este frică să-și părăsească părinții.
  • Anxietatea socială: copilul devine anxios atunci când trebuie să meargă într-un loc cu mulți oameni, cum ar fi școala sau mall-ul.
  • Atacul de panică: copilul transpiră, se simte amețit și tremură. În plus, are probleme cu respirația și inima îi bate mai tare.
  • Anxietatea generalizată: copilul își face griji cu privire la tot ceea ce îl înconjoară.

Cum să ameliorezi anxietatea la copii

1. Ajută-ți copilul să-și înfrunte temerile

Fetiță care merge la grădiniță

Prima ta reacție ca părinte este să eviți activitățile care îi produc anxietate copilului. Nu face asta! Copilul tău trebuie să învețe să-și înfrunte temerile. În caz contrar, va evita problema și va prelungi anxietatea.

2. Fii un exemplu

Copiii își urmăresc părinții pentru a vedea cum să acționeze în diferite situații. Arătă-le că știi să-ți controlezi emoțiile, chiar și atunci când ești anxios. Fii oglinda pe care o poate privi copilul tău!

3. Discută cu copilul pentru a ajuta la reducerea anxietății

Dacă știi că cel mic va trebui să facă față unei situații stresante, vorbește-i în prealabil. A nu ști ce să faci este diferit de a nu cunoaște cauza. Prin urmare, dacă știe din timp ceea ce se va întâmpla, va fi mai relaxat.

4. Arată-ți sentimentele

Copil fericit alături de mama lui

Pentru a ameliora anxietatea la copii, este important să arăți empatie. Ascultă-ți copilul fără să-l judeci. Pentru a-ți face copilul să aibă încredere în tine, îți poți deschide inima și poți vorbi despre experiențele tale. De asemenea, împărtășirea emoțiilor va face ca cel mic să vrea să discute cu tine.

5. Felicită-ți copilul

Însoțește-ți copilul pe calea depășirii anxietății. Apoi, felicită-i pentru fiecare pas mic pe care îl face spre alungarea fricilor.

6. Arată-ți sprijinul și dragostea

Sprijinul și dragostea ta ar trebui să fie necondiționate. Asigură-te că cel mic înțelege asta! Nu este nimic mai important pentru micuțul tău decât să știe că ești mereu de partea sa, indiferent ce se întâmplă.

7. Corectează-l cu blândețe

Anxietatea la copii legată de școală

Nu ezita să corectezi acțiunile copilului, însă fără a-i eticheta personalitatea. Este important să poți vorbi despre performanța sa, dar criticile trebuie să fie constructive. Nu eticheta anxietatea ca pe o trăsătură de personalitate.

8. Cere ajutorul unui specialist

Dacă anxietatea copilului tău devine suficient de intensă, iar acesta nu poate avea o viață normală, nu ezita să mergeți împreună la medic. Psihologul îl va ajuta să-și înfrunte temerile și să găsească sursa lor.

Anxietatea la copii este mai frecventă decât ai putea crede. La fel ca noi, copiii se simt uneori amenințați. Incertitudinea creează frică și cu siguranță am trecut cu toții prin ea. Important este ca cel mic să învețe să gestioneze frica și să nu o lase să-l controleze.

S-ar putea să te intereseze...
5 exerciții mindfulness pentru anxietate
Doza de Sănătate
Citește pe Doza de Sănătate
5 exerciții mindfulness pentru anxietate

Mindfulness este capacitatea de a rămâne ancorat în momentul prezent. În cele ce urmează, îți vom prezenta 5 exerciții mindfulness pentru anxietate...