Curcuma – împotriva durerilor și a cancerului

· 28 august 2015

Turmericul cunoscut în limba română ca și curcuma este un condiment folosit adesea în bucătăria asiatică și este un ingredient ce se regăsește și în faimosul curry. Dar mai mult decât să dea savoare și culoare mâncărurilor, are beneficiul de a fi un foarte bun antioxidant, antiinflamator, anticancerigen și antidepresiv.

În acest articol veți găsi tot ce vă trebuie pentru a putea include acest ingredient minunat în dieta dumneavoastră zilnică. Vă va fi de folos pentru a face rețete unice și delicioase ce vor încânta familia și prietenii dumneavoastră. Câteva exemple: o tartă cu nucă de cocos și turmeric, un smoothie energizant sau o minunată băutură Hindu.

Curcuma (curcuma longa) este înrudită cu ghimbirul, făcând parte din aceeași familie de condimente. Rizomul este rădăcina, folosită pentru proprietățile sale medicinale. Deși istoria ne arată ca a fost folosit cu precădere în Est, devine și în Vest din ce în ce mai folosit în meniuri și în suplimentele și tratamentele naturiste.

Beneficiile curcumei

  • Anticancerigen: curcuma are numeroase componente care previn apariția tumorilor cancerigene și este de asemenea foarte folositoare administrarea sa și în timpul tratamentelor medicale anticancer pentru că ajută la prevenirea efectelor secundare ale acestora.
  • Antiinflamator: curcuma este un puternic antiinflamator, și de aceea este recomandat oamenilor care suferă de dureri, reumatism, fibromialgie (dureri musculare) sau oboseala cronică etc. Este folosit adesea și pentru tratarea inflamațiilor respiratorii sau a tractului urinar.
  • Antioxidant: curcuma neutralizează efectele radicalilor liberi din corp (produs al oxidării), cei care oxidează și îmbătrânesc celulele.
  • Digestiv: curcuma acționează ca un tonifiant al stomacului, luptă împotriva arsurilor, ulcer, gastrită, etc. și îmbunătățește procesul de digestie
  • Protejează ficatul și vezica, ajută la prevenirea apariției pietrelor la rinichi și poate preveni îmbolnăvirea ficatului de ciroză sau icter.
  • Antidepresiv: anumite studii au demonstrat că turmericul acționează ca un antidepresiv natural, ameliorând efectele stresului.
  • Elimină infecțiile: curcuma este un bun antimicrobian și antiseptic.

Cum îl folosiți?

Pentru a beneficia de calitățile curcumei menționate mai sus, trebuie să consumați curcuma regulat (zilnic). Ați putea să o luați sub forma de extract, capsule sau tablete, sau ați putea să o includeți în meniul dumneavoastră zilnic.

În acest caz, trebuie să știți că turmericul (curcuma) dă o culoare ușor gălbuie mâncării și un miros specific. Dar o puteți include în toate tipurile de supe sau ciorbe, creme, tocane, orez, paste sau sosuri. Ați putea chiar să îl adăugați și în rețetele de desert precum: torturi, smoothie-uri, tarte, creme etc.

Orez cu curcuma

Doza zilnică recomandată este de aproximativ o linguriță de curcuma.

Pentru beneficii asupra pielii, o puteți folosi ca loțiune, făcând-o pastă cu apă sau amestecând-o cu argilă.

Acest tip de tratament este excelent pentru tratarea psoriazisului sau a eczemelor. Recomandăm întotdeauna înaintea oricărui tratament consultarea unui medic sau terapeut.

Smoothie energizant

Acest smoothie îți va da energie pentru întreaga dimineață. Tot ce trebuie să faci este să amesteci în blender următoarele ingrediente:

  • Lapte sau băutură bazată pe plante (lapte de soia)
  • Curcuma
  • O banană coaptă
  • Curmale fără sâmburi
  • Migdale pisate

Această rețetă este recomandată pentru copii, sportivi sau pentru toți cei care lucrează în condiții de stres sau depun efort fizic ridicat în mod constant.

Smoothie de banane

Băutură hindusă

O metodă sănătoasă și delicioasă de a vă bucura de beneficiile terapeutice ale condimentelor este să le preparați într-o băutură condimentată. O să aveți nevoie de următoarele ingrediente:

  • Lapte sau lapte obținut din plate (orez, fulgi de ovăz, etc)
  • Curcuma
  • Scorțișoară
  • Ghimbir
  • Anason
  • Lămâie sau/și coajă de portocală
  • Miere

Fierbeți 10 minute laptele sau laptele obținut din plante împreună cu condimentele (aproximativ o linguriță din fiecare ingredient la un litru de lichid). După fierbere, lasăți-l alte 10 minute să se liniștească. Se strecoară printr-o sită și se pune în frigider. Îl puteți servi rece sau cald în funcție de preferință.

Tartă cu nucă de cocos și curcuma

Acest tip de tartă nu conține ouă și tocmai de aceea este perfect pentru oamenii cu nivel mare de colesterol. Mai mult, păstrează beneficiile curcumei. O să aveți nevoie de:

  • Lapte din nucă de cocos
  • Agar pudră sau plantă (alge roșii japoneze)
  • Curcuma
  • Miere sau nectar de agave

Fierbeți laptele de nucă de cocos cu pudra de agar, curcuma și mierea sau nectarul de agave (pentru gust). Amestecați din când în când. De îndată ce va începe să fiarbă amestecați continuu. Lăsați-l să fiarbă pentru încă 2 minute și apoi luați-l de pe foc. Se servește pe o farfurie mare sau în forme mici. Din momentul în care s-a răcit la temperatura camerei, puneți-l în frigider. Va fi gata în 3 ore. De asemenea, poți presăra nucă de cocos pe deasupra.

Sursa fotografiilor: Frabisa, latana del riccio, Emmey și Foodmayem.com