Descoperă beneficiile curcumei asupra sănătății

· 28 august 2015
Pentru a beneficia de calitățile curcumei menționate mai sus, trebuie să consumi curcuma în mod regulat. O poți consuma sub formă de extract, capsule sau tablete, sau poți să o incluzi în meniul zilnic.

Turmericul, cunoscut în limba română sub denumirea de curcuma, este un condiment folosit adesea în bucătăria asiatică și este un ingredient ce se regăsește și în faimosul curry. Pe lângă faptul că oferă o savoare intensă și o culoare vie mâncărurilor, este o plantă cu efecte antioxidante, antiinflamatoare, anticancerigene și antidepresive. Descoperă în cele ce urmează câteva dintre beneficiile curcumei asupra sănătății și câteva dintre preparatele cu această plantă.

În acest articol vei găsi informațiile necesare pentru a putea include acest ingredient minunat în alimentația zilnică. Îți explicăm cum poți prepara niște rețete unice și delicioase ce îți vor încânta familia și prietenii. Câteva exemple: o tartă cu nucă de cocos și curcuma, un smoothie energizant sau lapte auriu.

Curcuma (curcuma longa) este înrudită cu ghimbirul, făcând parte din aceeași familie de condimente. Rizomul este rădăcina, care este folosită pentru proprietățile sale medicinale. Deși istoria ne arată că a fost folosit cu precădere în est, în prezent putem observa că este din ce în ce mai folosit și în vest pentru diferite preparate, precum și în suplimente și tratamente naturiste.

Beneficiile curcumei

  • Anticancerigen: curcuma are numeroase componente care ajută la prevenirea apariției tumorilor cancerigene și poate fi, de asemenea, un supliment în timpul tratamentelor medicale anticancer, deoarece ajută la prevenirea efectelor secundare ale acestora.
  • Antiinflamator: curcuma este un puternic antiinflamator, și de aceea este recomandat oamenilor care suferă de dureri, reumatism, fibromialgie (dureri musculare) sau oboseală cronică. Este folosit adesea și pentru tratarea inflamațiilor respiratorii sau a inflamațiilor tractului urinar.
  • Antioxidant: curcuma neutralizează efectele radicalilor liberi din corp (produs al oxidării), cei care oxidează și îmbătrânesc celulele.
  • Digestiv: curcuma acționează ca un tonifiant al stomacului, luptă împotriva arsurilor, ulcerului, gastritei etc. și îmbunătățește procesul de digestie.
  • Protejează ficatul și vezica, ajutând la prevenirea apariției pietrelor la rinichi și prevenind îmbolnăvirea ficatului de ciroză sau icter.
  • Antidepresiv: anumite studii au demonstrat că planta acționează ca un antidepresiv natural, ameliorând efectele stresului.
  • Elimină infecțiile: curcuma este un bun antimicrobian și antiseptic.

Preparate cu turmeric

Pentru a beneficia de calitățile curcumei menționate mai sus, trebuie să consumi curcuma în mod regulat. O poți consuma sub formă de extract, capsule sau tablete, sau poți să o incluzi în meniul zilnic.

În acest caz, trebuie să știi că turmericul dă o culoare ușor gălbuie mâncării și un miros specific. Poți însă să îl incluzi în toate tipurile de supe sau ciorbe, creme, tocane, orez, paste sau sosuri. Poți chiar să îl adaugi și în rețetele de desert precum torturi, smoothie-uri, tarte, creme etc.

Beneficiile curcumei, un ingredient din bucătăria asiatică

Doza zilnică recomandată este de aproximativ o linguriță de curcuma.

Pentru beneficii asupra pielii, o poți folosi sub formă de loțiune, făcând o pastă cu apă sau amestecând-o cu argilă.

Acest tip de tratament este excelent pentru tratarea psoriazisului sau a eczemelor. Nu uita însă de faptul că înainte da aplica orice tratament trebuie să consulți un medic specialist.

Îți recomandăm și:

Cicatricile lăsate de acnee – măști pe bază de curcuma

Smoothie energizant

Acest smoothie îți va da energie pentru întreaga dimineață. Tot ce trebuie să faci este să amesteci în blender următoarele ingrediente și vei putea profita din plin de beneficiile curcumei:

  • Lapte de vacă sau lapte vegetal
  • Curcuma
  • O banană coaptă
  • Curmale fără sâmburi
  • Migdale pisate

Această rețetă este recomandată pentru copii, sportivi sau pentru toți cei care lucrează în condiții de stres sau depun efort fizic intens în mod constant.

Beneficiile curcumei incluse într-un smoothie

Lapte auriu

O metodă sănătoasă și delicioasă de a te bucura de beneficiile curcumei este să o incluzi într-o băutură cu lapte. Vei avea nevoie de următoarele ingrediente:

  • Lapte de vacă sau lapte vegetal (de orez, de fulgi de ovăz etc.)
  • Curcuma
  • Scorțișoară
  • Ghimbir
  • Anason
  •  Coajă de portocală și/sau de lămâie
  • Miere

Mod de preparare

  1. Fierbe laptele împreună cu condimentele timp de 10 minute, adăugând aproximativ o linguriță din fiecare ingredient la un litru de lichid.
  2. După fierbere, lasă încă 10 minute la răcit.
  3. Strecoară printr-o sită și pune în frigider.
  4. Îl poți servi rece sau cald, în funcție de preferințe.

Citește și:

Laptele auriu – o băutură medicinală incredibilă

Tartă cu nucă de cocos și curcuma

Acest tip de tartă nu conține ouă și tocmai de aceea este perfect pentru oamenii cu nivel ridicat de colesterol. Mai mult, tarta păstrează multe dintre beneficiile curcumei. Vei avea nevoie de:

  • Lapte din nucă de cocos
  • Praf de agar-agar
  • Curcuma
  • Miere sau nectar de agave

Mod de preparare

  1. Fierbe laptele de nucă de cocos cu agar-agarul, curcuma și mierea sau nectarul de agave (după gust).
  2. Amestecă laptele din când în când.
  3. De îndată ce va începe să fiarbă, amestecă încontinuu. Lasă amestecul să fiarbă pentru încă 2 minute și apoi ia-l de pe foc.
  4. Servește tarta pe o farfurie mare sau în forme mici.
  5. Când s-a răcit la temperatura camerei, poți să o pui în frigider și o poți consuma după 3 ore.
  6. De asemenea, poți presăra nucă de cocos pe deasupra.

Sursa fotografiilor: Frabisa, latana del riccio, Emmey și Foodmayem.com

  • Maizura, M., A. Aminah, and W. M.Wan Aida. “Total Phenolic Content and Antioxidant Activity of Kesum (Polygonum Minus), Ginger (Zingiber Officinale) and Turmeric (Curcuma Longa) Extract.” International Food Research Journal 18.2 (2011): n. pag. International Food Research Journal. Web.
  • Gupta, Subash C. et al. “Multitargeting by Turmeric, the Golden Spice: From Kitchen to Clinic.” Molecular Nutrition and Food ResearchSept. 2013: 1510–1528. Molecular Nutrition and Food Research. Web.
  • Prasad, Sahdeo, and Bharat B. Aggarwal. Turmeric, the Golden Spice: From Traditional Medicine to Modern Medicine. N.p., 2011. Herbal Medicine: Biomolecular and Clinical Aspects. Web.