Lipsa de vitamine provoacă oboseală

· 5 iulie 2016
O dietă sănătoasă și echilibrată este esențială pentru a-i oferi organismului nutrienții necesari unei funcționări optime. 

Dacă îți vine greu să te ridici din pat dimineața sau dacă ai petrecut un weekend liniștit acasă, dar durează ceva timp până reușești să te trezești, este posibil să suferi de oboseală cronică sau temporară cauzată de lipsa de vitamine.

Pe lângă obiceiurile care pot sta la baza acestei stări, analizează și ceea ce pui în farfurie. Dacă suferi de lipsa de vitamine, îți lipsește energia necesară pentru a face față noii zile.

Care sunt cauzele oboselii?

Oricine se simte obosit în anumite momente ale lunii sau ale anului. Nu vrei decât să stai în pat toată ziua și să nu faci nimic. Dar, după o noapte de somn odihnitor, îți revii la normal și îți reiei activitățile zilnice.

Problemele apar atunci când slăbiciunea sau lipsa vitalității continuă timp de câteva săptămâni sau, mai rău, se agravează. Oboseala accentuată este un simptom care nu trebuie ignorat.

Pe lângă stresul și frenezia stilului de viață modern, există și alte cauze ale oboselii:

  • Administrarea unor medicamente antidepresive sau antihistaminice
  • Supunerea la anumite tratamente medicale cum ar fi radiațiile, chimioterapia, etc.
  • Perioada de recuperare după o intervenție chirurgicală
  • Anxietatea, depresia, nervozitatea
  • Pierderea unei persoane dragi
  • Probleme personale sau financiare
Lipsa de vitamine provoacă depresie

Obiceiurile zilnice sunt foarte importante și pot sta la baza oboselii instalate. Iată care sunt cele mai dăunătoare obiceiuri:

  • Nu faci suficientă mișcare
  • Te culci târziu și te trezești devreme
  • Bei prea multă cafea sau alcool
  • Mănânci prea mult junk food sau zahăr
  • Ai o agendă plină, cu o mie de lucruri de făcut
  • Nu ți-ai mai luat concediu sau o simplă pauză de mult timp

Sindromul oboselii cronice este o tulburare care afectează numeroase persoane, iar de cele mai multe ori acesta nu este diagnosticat decât după ce se agravează treptat, în decurs de cel puțin șase luni.

De obicei, oboseala cronică nu este asociată cu alte boli și afectează cu precădere femeile, mai ales după vârsta de 40 de ani. Printre cele mai comune simptome ale oboselii cronice se numără și următoarele:

  • Dureri de cap
  • Dureri musculare
  • Noduli limfatici sensibili
  • Probleme cu memoria
  • Irascibilitate
  • Lipsă de vitalitate

Citește și:

Sindromul de oboseală cronică – 9 simptome frecvente

Lipsa de vitamine provoacă oboseală accentuată

Deficitul de vitamine = oboseală

Am menționat deja că anumite obiceiuri zilnice pot duce la epuizare fizică și mentală, dar pe lângă acestea o importanță deosebită o are și alimentația.

Nu vorbim numai despre cantitatea de mâncare ingerată într-o zi, ci și de calitatea alimentelor consumate. Lipsa de vitamine și caloriile „goale” pot provoca multe probleme de sănătate – inclusiv oboseală, depresie și lipsă de energie.

Să vedem ce se întâmplă atunci când îți lipsesc anumiți nutrienți importanți din corp.

Vitamina C

Sistemul imunitar are cel mai mult de câștigat de pe urma acestui nutrient și da, trebuie să-l iei din alimentație, deoarece organismul nu îl poate produce singur.

Mănâncă fructe citrice, roșii sau ardei pentru a contribui la metabolizarea proteinelor și, implicit, la buna funcționare a neurotransmițătorilor.

Citrice folosite pentru a combate lipsa de vitamine

Deficitul acestei vitamine nu provoacă numai oboseală, ci și alte simptome, precum dureri articulare, umflarea gingiilor și răceli frecvente.

Vitamina D

Această vitamină reglează absorbția calciului în organism, ajutându-te să-ți menții oasele puternice și îmbunătățind flexibilitatea musculară. În plus, vitamina D întărește sistemul imunitar, reduce inflamațiile și combate oboseala. 

Pentru a obține acest nutrient, trebuie să consumi ton, somon și alte specii de pește gras. O opțiune excelentă este și expunerea la soare pentru cel puțin 15 minute în fiecare zi.

Deficitul de vitamina D este asociat cu slăbirea musculaturii și a oaselor, tulburări ale somnului și oboseală în timpul zilei.

Fier

Nu trebuie să fii anemic pentru a suferi de un deficit de fier. Potrivit Organizației Mondiale a Sănătății, lipsa acestui mineral este una dintre cele mai mari probleme nutriționale din întreaga lume.

Cele mai comune simptome ale deficitului de fier sunt slăbiciunea, oboseala și problemele de dezvoltare cognitivă.

Îți recomandăm:

30 de alimente bogate în fier ce combat anemia

Spanac ce tratează lipsa de vitamine

Toate acestea duc la performanțe scăzute la locul de muncă  sau la școală, la dezechilibre ale sistemului imunitar și la dificultatea de a menține o temperatură corporală normală.

Magneziu

Acest nutrient se găsește în leguminoase, nuci și cereale integrale.

Deficitul de magneziu provoacă greață, slăbiciune, amorțeală în zona extremităților și pierderea apetitului. Acesta poate cauza și un ritm cardiac anormal și contracții musculare.

Vitamina B

Vitaminele B (B1, B6 și B12) sunt cele mai importante, deoarece lipsa de vitamine din complexul B poate provoca oboseală, depresie, pierderea masei musculare și a poftei de mâncare. Sarcopenia este o boală care se caracterizează prin slăbirea și deteriorarea musculaturii.

  • Vitamina B1 sau tiamina reglează sistemul nervos și metabolizează zahărul din sânge.
  • Vitamina B6 controlează apetitul și metabolizează grăsimile.
  • Vitamina B12 previne depresia și oboseala cronică.
Ouă potrivite pentru a combate lipsa de vitamine

Se consideră că aproximativ 15% din populație suferă de lipsa de vitamine B (oricare dintre ele). Găsești aceste vitamine în produse lactate, ouă și pește. Vegetarienii pot opta pentru cereale cu adaos de vitamina B și drojdie.

McKenna, M. J., & Murray, B. (2014). Vitamin D deficiency. In Endocrinology and Diabetes: A Problem-Oriented Approach. https://doi.org/10.1007/978-1-4614-8684-8_23

Oh, R. C., & Brown, D. L. (2003). Vitamin B12 deficiency. American Family Physician. https://doi.org/10.1038/nrdp.2017.40

Hewett, J. L. (1994). Vitamin A deficiency. Clinical and Experimental Optometry. https://doi.org/10.1111/j.1444-0938.1994.tb02378.x

Martín-Belloso, O., Odriozola-Serrano, I., & Soliva-Fortuny, R. (2012). Vitamin c. In Handbook of Analysis of Active Compounds in Functional Foods. https://doi.org/10.1201/b11653