O dietă recomandată pacienților cu hipotensiune

30 iunie 2017
Suferi de hipotensiune arterială? Aceste alimente îți pot fi de ajutor!

Hipotensiunea constă în scăderea tensiunii arteriale sub valorile normale. Cele mai frecvente simptome ale acesteia sunt amețeala și vertijul. Un episod poate dura între câteva secunde și două minute. Ca să te ajutăm s-o combați, în articolul de azi îți propunem o dietă recomandată pacienților cu hipotensiune.

Ce este hipotensiunea și de ce apare?

Femeie afectată de hipotensiunea arterială și de amețeli

Tensiunea arterială reprezintă presiunea exercitată de sânge asupra pereților vaselor sanguine. Hipotensiunea presupune ca valoarea acestei presiuni să fie scăzută. Medicul va ține cont de vârsta și sexul pacientului înainte de a pune un diagnostic.

Când tensiunea arterială este scăzută, organele vitale din corp nu mai primesc o cantitate suficientă de sânge. Principalele sale cauze sunt:

  • Administrarea de analgezice, medicamente împotriva anxietății și antidepresive
  • Un istoric de aritmie sau infarct
  • Deshidratarea
  • Diabetul
  • Diureticele sau medicamentele pentru inimă
  • Insuficiența cardiacă
  • Tulburările de alimentație
  • Schimbarea bruscă a poziției corpului (de exemplu, atunci când te ridici din pat)

Cele mai frecvente simptome ale hipotensiunii sunt:

  • Amețeală, vedere încețoșată, vertij
  • Greață și vomă
  • Paloare
  • Dureri în piept
  • Leșin
  • Dificultăți de respirație
  • Dureri de cap
  • Amorțeală în mâini și picioare
  • Pierderea echilibrului
  • Gât înțepenit

Alimente pe care pacienții care suferă de hipotensiune ar trebui să le includă în dietă

Hipotensiunea provoacă dureri de cap

Dacă suferi de o scădere a tensiunii arteriale și te confrunți măcar cu unul dintre simptomele prezentate mai sus, este indicat, ca prim pas, să stai într-un loc liniștit și să respiri normal. 

Citește și:

Cum să folosești usturoi pentru tratarea hipertensiunii

Pentru a regla circulația sanguină și a reduce disconfortul cauzat de hipotensiune, este recomandat să adopți o dietă care să includă:

Apă

În cazul în care cauza hipotensiunii este deshidratarea sau insolația, cel mai bun remediu este apa. Soarbe-o ușor, mărind treptat volumul consumat pe măsură ce starea ta se îmbunătățește.

Nu uita că trebuie să bem doi litri de apă pe zi pentru a ne hidrata organismul în mod corespunzător și a preveni diverse simptome neplăcute.

Băuturi bogate în electroliți

Așa numitele „băuturi pentru sportivi” sunt recomandate persoanelor care au hipotensiune arterială deoarece conțin multe minerale: sodiu, magneziu și potasiu.

Dacă apa minerală nu îți ameliorează simptomele, optează pentru băuturi izotonice.

Brânzeturi

Brânzeturile incluse într-o dietă recomandată pacienților cu hipotensiune

Întrucât brânzeturile conțin sare, un cubuleț de brânză proaspătă este cea mai bună opțiune atunci când îți scade tensiunea. 

Poți consuma, de asemenea, un sandviș cu carne de curcan, o măslină sau o murătură. Sodiul prezent în aceste alimente poate preveni hipotensiunea.

Nu este indicat, totuși, să faci abuz de sare, întrucât aceasta îți poate mări în mod excesiv tensiunea arterială, un efect periculos pentru sănătate.

Cafea sau ceai

La fel ca în cazul sodiului, este bine să consumi cofeină în cantități mici dacă ai tensiunea scăzută. O ceașcă de cafea sau de ceai (verde, negru) fierbinte este de ajuns.

Nu consuma în exces niciuna dintre cele două băuturi, deoarece ambele pot provoca tahicardie.

Lemn dulce

Lemnul dulce ameliorează hipotensiunea

Lemnul dulce este o opțiune bună pentru a preveni episoadele de hipotensiune. Acesta reglează tensiunea arterială și poate fi consumat atât ca infuzie, cât și în dulciuri.

Dacă, de exemplu, afară este o zi caniculară, bea o cană de ceai de lemn dulce la micul dejun pentru a preveni scăderea tensiunii.

Fructe oleaginoase

Datorită conținutului bogat de vitamina B, fructele oleaginoase au abilitatea de a reduce tensiunea arterială. În plus, acestea previn atât hipotensiunea, cât și hipertensiunea.

Poți ține mereu la îndemână o punguță de migdale, stafide, nuci sau alune pentru a le consuma atunci când observi că te simți rău.

Alte alimente bogate în vitamina B sunt leguminoasele și cerealele.

Rozmarin

Rozmarinul combate hipotensiunea

Este foarte bine să ai în bucătărie un ghiveci cu rozmarin. Această plantă poate fi folosită în sute de rețete, mai ales în cele pe bază de carne.

Rozmarinul menține stabil nivelul tensiunii arteriale, drept pentru care îți recomandăm să-l consumi sub formă de ceai atunci când prezinți simptome de hipotensiune.

Fructe bogate în vitamina C

Deși toate fructele ajută la prevenirea deshidratării și la ameliorarea simptomelor hipotensiunii, există un grup care se remarcă în mod deosebit: citricele.

Nu ezita să mănânci o portocală, un grepfrut sau un kiwi ca desert.

Carne

Carnea ameliorează hipotensiunea

Pacienții cu hipotensiune nu trebuie să ezite să includă carne în dietă. O poți asezona cu rozmarin pentru a-i îmbunătăți efectele. În plus, dacă ai suferit un episod sever de hipotensiune, poți completa meniul și cu murături.

Nu profita însă de ocazie pentru a mânca o porție uriașă de carne: una sau două bucățele sunt de ajuns. În caz contrar, vei adăuga prea multe grăsimi în organism.

S-ar putea să te intereseze:

4 preparate care cresc numărul trombocitelor din sânge

Cum să procedezi dacă îți scade tensiunea arterială

Pe lângă a urma o dietă asemănătoare celei prezentate mai sus, ține cont de următoarele sfaturi dacă suferi de hipotensiune:

  • Întinde-te undeva și ține picioarele ridicate sau stai pe scaun cu capul aplecat între picioare.
  • Deschide geamurile și respiră aer curat. 
  • Bea un pahar de apă.
  • Servește o gustare sau ceva dulce.
  • Oprește-te din activitatea desfășurată pentru a nu leșina sau a nu cădea.
  • Dacă simptomele nu dispar, sună la 112. 

Sursa imaginii reprezentative: © wikiHow.com

  • Tritapepe, L., Nencini, C., & Tallarico, D. (2012). Hypotension. In Echocardiography for Intensivists. https://doi.org/10.1007/978-88-470-2583-7_30
  • Jéquier, E., & Constant, F. (2010). Water as an essential nutrient: The physiological basis of hydration. European Journal of Clinical Nutrition. https://doi.org/10.1038/ejcn.2009.111
  • Allcock, E., & Cowdery, J. (2015). Hypertension induced by liquorice tea. BMJ Case Reports. https://doi.org/10.1136/bcr-2015-209926
  • Peng, X., Zhou, R., Wang, B., Yu, X., Yang, X., Liu, K., & Mi, M. (2014). Effect of green tea consumption on blood pressure: A meta-analysis of 13 randomized controlled trials. Scientific Reports. https://doi.org/10.1038/srep06251
  • Potassium lowers blood pressure. (2017).
    https://health.harvard.edu/heart-health/potassium-lowers-blood-pressure
  • Savica, V., Bellinghieri, G., & Kopple, and J. D. (2010). The Effect of Nutrition on Blood Pressure. Annual Review of Nutrition. https://doi.org/10.1146/annurev-nutr-010510-103954
  • Ros, E. (2010). Health benefits of nut consumption. Nutrients. https://doi.org/10.3390/nu2070652
  • Fernández, L. F., Palomino, O. M., & Frutos, G. (2014). Effectiveness of Rosmarinus officinalis essential oil as antihypotensive agent in primary hypotensive patients and its influence on health-related quality of life. Journal of Ethnopharmacology. https://doi.org/10.1016/j.jep.2013.11.006