Exerciții de consolidare a încrederii la copii și adulți

Exercițiile de consolidare a încrederii îmbunătățesc performanța individuală și de grup. În acest articol foarte interesant, vom împărtăși cinci exemple.
Exerciții de consolidare a încrederii la copii și adulți

Ultima actualizare: 21 Mai, 2021

Încrederea în sine este un aspect extrem de important al sănătății noastre mintale. Fără aceasta, nu te vei simți comod atunci când te afli într-un grup. Prin urmare, celebrele exerciții de consolidare a încrederii sunt foarte utile, deoarece este crucial să te simți confortabil alături de alte persoane.

Încrederea îți permite să creezi medii plăcute și sigure și facilitează și interacțiunile personale. Pentru a-i înțelege importanța, gândește-te la modul în care te simți și la manifestările fizice pe care le experimentezi atunci când te afli într-un mediu necunoscut.

Cu siguranță imaginea care îți vine în minte este cea a unui corp tensionat și a unei minți îngrijorate. Acum gândește-te cum se schimbă acest lucru când te afli într-un loc sau cu o persoană pe care simți că o cunoști. Probabil te simți complet diferit!

Cu toate acestea, încrederea nu este construită de pe o zi pe alta, deoarece necesită timp și abordări treptate. În acest scop, exercițiile de consolidare a încrederii pot servi drept un bun punct de plecare.

Exerciții de consolidare a încrederii la copii și adulți

Următoarele exerciții de consolidare a încrederii pot fi făcute de copii, adolescenți și adulți, deoarece sunt distractive pentru oricine.

Un moderator trebuie să fie prezent permanent. Acesta se va concentra în principal pe oferirea de instrucțiuni celor care participă și se va asigura că totul funcționează conform planului. Prin urmare, trebuie să acorde atenție, să fie un model prin atitudinea sa și să-și amintească că lucrează și la alte abilități social-emoționale.

Prieteni care râd împreună

1. Căzătura pe încredere

Un exercițiu excelent de consolidare pentru a spori încrederea între membrii unui grup este căzătura pe încredere. Pentru a începe activitatea, grupul trebuie să se împartă în perechi într-un spațiu mare. Nu sunt necesare alte tipuri de materiale. Moderatorul jocului trebuie să se asigure că partenerii sunt similari, ceea ce înseamnă că au caracteristici fizice asemănătoare.

Participanții ar trebui să se bazeze pe parteneri și să stea cu spatele la ei. Odată ce vor fi cu toții în această poziție, moderatorul trebuie să dea un semnal și participanții să se arunce pe spate, protejați fiind de partenerii lor pentru a nu se lovi.

Primele reacții vor fi probabil nesiguranță și o anumită teamă, dar apoi toți membrii grupului se vor simți mai relaxați. În acel moment, moderatorul poate face exercițiul mai dificil indicând câteva mișcări suplimentare.

Activitatea se poate încheia după un anumit timp sau după provocările suplimentare propuse de moderator.

2. Vântul și copacul

Acest exercițiu de consolidare a încrederii este o adaptare a celui precedent. Este necesară o bandană sau legarea la ochi, iar locația ideală este un spațiu deschis. Participanții trebuie să stea în cerc. Un singur voluntar trebuie să stea în mijloc, legat la ochii. El își va relaxa corpul.

Când moderatorul dă ordinul, restul grupului va începe să împingă și să mute persoana din mijloc dintr-o parte în alta. După câteva mișcări, un alt voluntar îi poate lua locul în mijlocul cercului.

Durata jocului depinde de câte persoane vor să fie în mijloc. Exercițiul poate dura între 15 și 20 de minute.

3. Traseul încrederii

Acest exercițiu de consolidare a încrederii poate fi realizat în perechi într-un spațiu deschis. Trebuie să plasezi obiecte la întâmplare în spațiul deschis, marcând un punct de plecare și o linie de sosire.

Unul dintre parteneri trebuie să fie legat la ochi, în timp ce celălalt va fi cel care îl va ghida dându-i indicații, astfel încât să poată ajunge în siguranță la sfârșitul traseului.

Cel care este legat la ochi va primi instrucțiuni precum „Mergi la dreapta”, „Sari” și „Fă doi pași spre stânga”, în funcție de modul în care au fost aranjate obiectele. Poți folosi cercuri, conuri și frânghii.

Timpul estimat al activității depinde de proiectarea traseului. Fiecare partener trebuie să joace pe rând ambele roluri. Nu contează cât durează parcurgerea traseului. Important este să ajungi în siguranță la linia de sosire și să te simți încrezător.

Dinamica propusă întărește încrederea în grup. Singura modalitate de a ajunge la linia de sosire este prin cooperare, ceea ce înseamnă că acest exercițiu le permite oamenilor să înțeleagă importanța muncii în echipă.

4. Fanul laudelor

Încrederea în sine poate fi dezvoltată. Această activitate necesită minim șase participanți într-un spațiu larg, astfel încât să poată sta în cerc. Este un exercițiu care necesită cunoașterea prealabilă a grupului. Grupul va avea nevoie de hârtie de scris și pixuri sau creioane.

Pentru început, fiecare participant trebuie să aibă propria foaie de hârtie și pix sau creion. Moderatorul le va cere să își scrie numele. Când vor termina, moderatorul le va da semnalul de a transmite hârtia persoanei din stânga.

Moderatorul va indica faptul că fiecare persoană trebuie să scrie ceva pozitiv despre sau ceva ce îi place la persoană trecută pe hârtie, clarificând faptul că nu sunt permise comentariile inoportune.

Când toți participanții termină de scris ceva despre fiecare dintre membrii grupului, moderatorul va începe să citească bilețelele sau va cere unui voluntar să facă acest lucru. Dacă participanții acceptă, pot scrie mai multe despre fiecare persoană. Prin urmare, acest exercițiu își propune să îmbunătățească încrederea și stima de sine pe baza a ceea ce văd alții la tine.

O altă modalitate de a face exercițiul este de a pune hârtiile într-o cutie și de a cere fiecărui membru să citească. După aceea, rolurile vor fi schimbate.

Fete care practică exerciții de consolidare a încrederii
Mediile de lucru obțin beneficii de pe urma exercițiilor de consolidare a încrederii, deoarece acestea contribuie la crearea unor echipe de lucru mai productive.

5. Spune-mi ce desenezi

Ultimul exercițiu de consolidare a încrederii constă în separarea grupului în perechi. Fiecare pereche va primi o foaie de hârtie și un creion. Unul dintre parteneri ar trebui să înceapă prin a desena o imagine, asigurându-se că partenerul nu o vede. Va avea la dispoziție câteva minute pentru a desena.

Când toată lumea termină, moderatorul va da semnalul, iar persoana care a realizat desenul trebuie să-i ofere indicii partenerului său pentru a-l ajuta să reproducă desenul. Deoarece constă în oferirea de explicații, acest joc le permite oamenilor să dezvolte și să stimuleze abilitățile de exprimare și comunicare.

Jocul se termină odată ce celălalt partener a reprodus desenul.

Exerciții de consolidare a încrederii: împărtășirea emoțiilor, unul dintre obiectivele acestora

După ce copiii, adolescenții sau adulții au terminat aceste exerciții, trebuie să evalueze ce au simțit, ce le-a plăcut cel mai mult și ce nu le-a plăcut deloc. Acest lucru le permite să-și exprime și să-și gestioneze emoțiile.

Moderatorul va fi cel care invită participanții să formeze un cerc și să-și împărtășească experiențele. De asemenea, este foarte important să contextualizezi activitățile și să conștientizezi importanța încrederii și a relațiilor interpersonale. Acest lucru ajută la crearea unui climat în care toată lumea se simte în siguranță, își împărtășește propriile experiențe și cultivă respectul.

S-ar putea să te intereseze...
Cum să încurajezi stima de sine la copii
Doza de SănătateCitește-l în Doza de Sănătate
Cum să încurajezi stima de sine la copii

Este important să promovăm stima și respectul de sine la copii. Acest lucru îi va ajuta să se transforme în adulți sănătoși și responsabili.



  • Yáñez Gallardo, Rodrigo, Luis Ahumada Figueroa, and Félix Cova Solar. “Confianza y desconfianza: dos factores necesarios para el desarrollo de la confianza social.” Universitas Psychologica 5.1 (2006): 9-20.
  • Valdés, Nelson, et al. “Proceso de cambio psicoterapéutico: análisis de episodios relevantes en una terapia grupal con pacientes adictos.” Psykhe (Santiago) 14.2 (2005): 3-18.
  • Avalos, Santiago Maximiliano Troncoso, César Jesús Burgos Dávila, and Jeanette Magnolia López-Walle. “Climas motivacionales, liderazgo y cohesión grupal en contexto deportivo universitario.” Educación Física y Ciencia 17.1 (2015): 1-12.