Modalități de a ameliora psoriazisul

16 Decembrie, 2019
Pentru a ține psoriazisul sub control, este esențial să știi ce îl declanșează și ce obiceiuri poți adopta pentru ameliorarea simptomelor acestuia. În acest articol, îți vom explica ce poți face pentru a optimiza tratamentul acestei afecțiuni a pielii.

Dacă și tu te lupți cu psoriazisul, trebuie să știi mai întâi că acesta nu este contagios. Nu poate fi transmis de la o persoană la alta. Cel mai rău lucru care se poate întâmpla este faptul că se poate răspândi și pe alte părți ale corpului pe măsură ce boala se dezvoltă. Nu s-a descoperit încă un tratament definitiv pentru această afecțiune. Prin urmare, apare întrebarea: ce modalități de a ameliora psoriazisul există?

Această boală a pielii este o afecțiune autoimună foarte frecventă. Nu se cunosc cauzele exacte ale apariției sale. Psoriazisul implică o producție excesivă și acumularea de celule ale pielii. Acest lucru dă naștere unor pete roșii, uscate, rugoase și care se cojesc în anumite zone, cum ar fi coatele, genunchii, scalpul și chiar colțul intern al ochilor, printre altele.

Simptomele psoriazisului pot fi ușoare sau severe, în funcție de tipul său și măsurile luate pentru a-l trata. Prin urmare, este important să știi ce poate declanșa aceste focare și cum să îți îmbunătățești stilul de viață pentru ca afecțiunea să fie mai suportabilă.

De ce apar focarele de psoriazis?

Femeie care caută modalități de a ameliora psoriazisul

Această formă comună de psoriazis se manifestă prin apariția zonelor roșii și îngroșate pe piele, ce provoacă mâncărimi și disconfort și au un aspect neplăcut.

Psoriazisul se manifestă în moduri diferite în funcție de fiecare pacient. Totul depinde de tipul de psoriazis și de răspunsul imun al persoanei afectate. Psoriazisul în plăci este cel mai frecvent tip de psoriazis. Acesta apare sub forma unor pete groase și strălucitoare de piele solzoasă, de obicei însoțite de uscăciune, roșeață, mâncărime și, uneori, chiar durere.

Potrivit Fundației Naționale pentru Psoriazis, cazurile ușoare se manifestă prin pete care acoperă până la 3% din corp. În schimb, cele mai severe cazuri ale acestei boli pot afecta până la 10% din piele.

Chiar dacă nu se cunosc cu certitudine cauzele apariției psoriazisului, există doi factori comuni în majoritatea cazurilor: genetica și sistemul imunitar. De asemenea, există anumite componente de mediu și stil de viață care pot afecta aspectul sau determina agravarea leziunilor. Chiar dacă unele lucruri sunt dificil de evitat, altele pot fi ținute sub control sau evitate pentru a reduce riscul apariției complicațiilor. Cele mai comune sunt:

  • Infecțiile în orice parte a corpului
  • Consumul de tutun
  • Tăieturile sau arsurile
  • Expunerea constantă la situații stresante
  • Aerul uscat din cauza condițiilor climatice sau sistemelor de încălzire din încăperi
  • Consumul excesiv de alcool
  • Consumul anumitor medicamente (cum ar fi litiul sau medicamentele pentru hipertensiune)
  • Lipsa vitaminei D
  • Greutatea în exces sau obezitatea

Modalități de a ameliora psoriazisul

Din motive evidente, cele mai bine modalități de a ameliora psoriazisul și de a preveni răspândirea acestuia pe alte părți ale corpului derivă din îmbunătățirea stilului de viață. Acest lucru îți va permite să elimini o parte din factorii declanșatori și reprezintă un adjuvant al tratamentului medicamentos.

1. Adoptă o dietă sănătoasă

Modalități de a ameliora psoriazisul prin dietă

Alimentația joacă un rol important în controlul răspândirii focarelor de psoriazis.

Menținerea unei diete sănătoase este unul dintre obiceiurile esențiale care trebuie respectate pentru prevenirea apariției focarelor de psoriazis sau înrăutățirii aspectului celor deja existente. Este esențial ca persoanele afectate de această boală să-și corecteze obiceiurile alimentare.

Alcoolul este un factor declanșator important al psoriazisului, așadar ar trebui fie să-l eviți în totalitate, fie să menții consumul la minim. De asemenea, elimină din dieta ta glutenul și orice alt aliment care poate provoca iritații și inflamație.

În schimb, crește-ți aportul de alimente bogate în omega 3, vitamina D și antioxidanți. De exemplu, consumă mai des legume, fructe și ulei de pește sau pește oceanic.

Cu toate acestea, cel mai bine este să discuți cu medicul specialist și să stabiliți împreună un plan alimentar. Nevoile nutriționale variază de la persoană la persoană.

Îți recomandăm:

2. Renunță complet la fumat

Tutunul este la fel de dăunător ca alcoolul pentru pacienții cu psoriazis. De fapt, consumul său este clasificat drept una dintre principalele cauze ale apariției focarelor tipice ale acestei afecțiuni.

Prin urmare, dacă fumezi, dar cauți modalități de a ameliora psoriazisul, renunță la acest obicei. Există multe strategii pentru a scăpa de acest viciu atât de nociv.

3. Protejează-ți pielea

Modalități de a ameliora psoriazisul cu creme

Îngrijirea pielii joacă un rol foarte important în prevenirea focarelor de psoriazis. Deoarece boala îți afectează direct sănătatea, trebuie să iei toate măsurile necesare pentru a-ți proteja pielea împotriva factorilor de mediu.

Arsurile solare, poluarea și tăieturile îți vor agrava simptomele. Din acest motiv, nu uita să:

  • Aplici creme de protecție solară în fiecare zi, indiferent de anotimp. Folosește formule blânde ce nu provoacă apariția alergiilor.
  • Îți păstrezi pielea bine hidratată prin aplicarea de loțiuni pentru pielea sensibilă. În plus, consumă o cantitate suficientă de lichide pe tot parcursul zilei. Evită băuturile nocive.
  • Ai grijă la zgârieturi și tratează-le în mod adecvat până la vindecare. În acest scop, mierea 100% naturală, neprocesată termic este o soluție excelentă.
  • Instalezi un umidificator în casă și la locul de muncă (dacă este posibil). Nu petrece mult timp în aer foarte uscat.
  • Eviți utilizarea parfumurilor sau a altor substanțe chimice agresive.
  • Eviți dușurile fierbinți.

4. Ține sub control nivelul de stres

Continuăm lista de modalități de a ameliora psoriazisul cu un aspect foarte important: stresul. Psoriazisul se înrăutățește atunci când te simți stresat. În plus, este normal să te simți stresat atunci când simptomele psoriazisului se agravează sau când nu par să se îmbunătățească. Cu toate acestea, este important să îți controlezi emoțiile, deoarece acestea au un impact negativ asupra bolii.

Încearcă următoarele trucuri pentru a reduce stresul:

  • Caută un loc de muncă ce îți permite să adopți un program flexibil.
  • Dedică timp activităților care îți fac plăcere.
  • Petrece timp cu familia și prietenii.
  • Menține-ți corpul sănătos prin dietă și sport.
  • Adoptă o rutină de relaxare ce include exerciții de respirație. Yoga și meditația sunt opțiuni excelente, dar există și alte posibilități.

Îți recomandăm:

Folosește sarsaparilla pentru tratarea psoriazisului

5. Odihnește-te suficient

Femeie care doarme bine
Dormi între 7 și opt ore zilnic, fără întrerupere. Acest lucru va fi de mare ajutor în reducerea aspectului petelor solzoase cauzate de psoriazis.

Respectarea unui program de somn adecvat îți va întări sistemul imunitar, va atenua stresul și te va ajuta să îți menții greutatea optimă. Toate aceste aspecte vor contribui la menținerea sub control a psoriazisului.

Cu toate acestea, să nu uităm că simptomele psoriazisului pot duce, de fapt, la tulburări de somn. Prin urmare, adoptă strategii simple, precum purtarea hainelor adecvate noaptea. Creează-ți un mediu confortabil în dormitor și evită utilizarea de elemente ce îți distrag atenția atunci când încerci să dormi, cum ar fi computerul, telefonul mobil și altele.

Aceste modalități de ameliorare a psoriazisului îți vor fi de mare ajutor. În plus, mergi la medic periodic pentru evaluarea stării tale de sănătate și pentru a afla informații despre opțiuni noi de tratament care ți-ar putea fi de ajutor.

  • Afifi, L., Danesh, M. J., Lee, K. M., Beroukhim, K., Farahnik, B., Ahn, R. S., … Liao, W. (2017). Dietary Behaviors in Psoriasis: Patient-Reported Outcomes from a U.S. National Survey. Dermatology and Therapy. https://doi.org/10.1007/s13555-017-0183-4
  • Armstrong, A. W., Harskamp, C. T., Dhillon, J. S., & Armstrong, E. J. (2014). Psoriasis and smoking: A systematic review and meta-analysis. British Journal of Dermatology. https://doi.org/10.1111/bjd.12670
  • Chapman, A., & El Miedany, Y. (2017). Psoriasis. In Comorbidity in Rheumatic Diseases. https://doi.org/10.1007/978-3-319-59963-2_4
  • Menter, A., Gottlieb, A., Feldman, S. R., Van Voorhees, A. S., Leonardi, C. L., Gordon, K. B., … Bhushan, R. (2008). Guidelines of care for the management of psoriasis and psoriatic arthritis. Section 1. Overview of psoriasis and guidelines of care for the treatment of psoriasis with biologics. Journal of the American Academy of Dermatology. https://doi.org/10.1016/j.jaad.2008.02.039
  • Basavaraj, K. H., Navya, M. A., & Rashmi, R. (2011). Stress and quality of life in psoriasis: An update. International Journal of Dermatology. https://doi.org/10.1111/j.1365-4632.2010.04844.x
  • Gupta, M. A., Simpson, F. C., & Gupta, A. K. (2016). Psoriasis and sleep disorders: A systematic review. Sleep Medicine Reviews. https://doi.org/10.1016/j.smrv.2015.09.003