Sfaturi, drepturi și responsabilități ale pacientului
 

Sfaturi, drepturi și responsabilități ale pacientului

În actul medical sunt implicați pacientul și diverși profesioniști din domeniul sănătății. Fiecare dintre ei are drepturile, îndatoririle și responsabilitățile sale.
Sfaturi, drepturi și responsabilități ale pacientului
Leidy Mora Molina

Verificat și aprobat de asistenta Leidy Mora Molina.

Ultima actualizare: 12 iunie, 2023

În timpul prestării serviciilor de sănătate, nu numai medicii, asistentele sau alți profesioniști implicați trebuie să respecte o serie de reguli. Există și drepturi, îndatoriri și responsabilități ale pacientului care trebuie luate în considerare.

În anumite momente, starea de spirit și atitudinea persoanei bolnave pot fi condiționate de boală. Cu toate acestea, dacă își folosesc pe deplin facultățile fizice și mintale, pacienții trebuie să ofere toată colaborarea posibilă în vederea restabilirii sănătății proprii.

Drepturi ale pacientului

Atât organizațiile internaționale, cât și guvernele au stabilit o serie de drepturi de care fiecare persoană ar trebui să se bucure atunci când merge la un centru de sănătate. În alte cazuri, instituțiile stabilesc și reguli în acest sens.

A primi îngrijire

Primul drept al pacientului este să fie îngrijit, mai ales în situații de urgență. În instituțiile de sănătate publică, acesta este un drept universal. În centrele private, există anumite condiții pentru furnizarea serviciilor, deoarece acestea implică un cost.

Indiferent de natura instituției, nu poate exista nicio discriminare în îngrijirea unui pacient. Nu este permis să existe părtiniri bazate pe aspecte precum rasa sau culoarea pielii, convingerile religioase sau orientarea sexuală.

A primi un serviciu de calitate

Organizația Mondială a Sănătății (OMS) afirmă faptul că pacientul are dreptul la cel mai înalt nivel de îngrijire care poate fi atins. Aceasta înseamnă că medicii trebuie să depună eforturi maxime.

Un serviciu de calitate presupune următoarele:

  • Cât mai mult efort din partea personalului
  • Utilizarea tuturor resurselor disponibile, fie ele echipamente sau medicamente
  • Atenție și grijă în medii care garantează condiții sanitare optime
Pacient dus de urgență la spital
Urgențele presupun condiții speciale care fac drepturile pacienților mai evidente.

A fi tratat corespunzător

Pacientul are dreptul de a primi un tratament bun, atât de la personalul medical, cât și de la alte personaje din sistem. Acesta include punctualitate, curtoazie, empatie, respect și cordialitate.

A fi ascultat

Oamenii sunt foarte diferiți: unii sunt vorbăreți, alții sunt introvertiți. Pacienții trebuie să fie luați în considerare și implicați în tratamentul lor, încurajând interacțiunea medic-pacient. Dacă urmează să fie efectuate teste de sânge sau urină sau teste imagistice, pacientul trebuie să fie ascultat.

Este dreptul și responsabilitatea pacientului să-și exprime dezacordul cu privire la îngrijirea primită, dacă acesta există. Îngrijorările sale trebuie abordate de personalul instituției.

A primi toate informațiile

Pacientul trebuie să știe totul despre boala lui. Medicul trebuie să-i clarifice orice îndoială folosind un limbaj simplu și accesibil.

De asemenea, pacientul trebuie să cunoască diferitele opțiuni de tratament și îngrijire. Informația nu poate fi ascunsă, nici măcar în cazuri extrem de grave.

A decide cu privire la tratament

Pacientul trebuie să fie implicat în decizia privind tratamentul în funcție de cost, durată, recuperare și prognostic. Are dreptul de a renunța la tratament, chiar dacă acesta este un subiect dificil de discutat din punct de vedere medical și legal.

Pacientul sau rudele acestuia (în cazul în care nu este conștient sau nu este competent din punct de vedere legal) trebuie să semneze un acord, acceptând că riscurile sunt cunoscute.

Dreptul la intimitate

Pacientul are dreptul la intimitate, în special în ceea ce privește confidențialitatea informațiilor clinice. Informațiile despre sănătatea sa nu pot fi dezvăluite prin niciun mijloc.

Îndatoriri și responsabilități ale pacientului

Când mergem la un consult medical sau intrăm într-o instituție spitalicească pentru a primi tratament, probabil ne gândim mai mult la ce vor face profesioniștii din domeniul sănătății. Cu toate acestea, pe lângă drepturi, există și responsabilități ale pacientului.

Furnizează și solicită toate informațiile necesare

Pacientul are datoria de a raporta simptomele pe care le-a experimentat, precum și tot ceea ce a făcut și i-ar putea fi de folos medicului. Este foarte important ca aceste informații să fie furnizate complet și veridic, fără a denatura nimic sau a omite detalii.

Acest lucru implică, de asemenea, explicații suplimentare despre istoricul medical, tratamentele anterioare, medicamentele luate și alergii.

Pacientul trebuie să precizeze dacă a înțeles care este diagnosticul, în ce constă boala sau tratamentul, care sunt riscurile, etc. Dacă are îndoieli, trebuie să solicite clarificarea acestora.

Este respectuos

Este atât un drept, cât și o responsabilitate a pacientului. Actul medical trebuie să includă respect reciproc. Pacientul trebuie să trateze personalul instituției sanitare cu respect, indiferent de calificare.

Respectă regulile

Reglementările instituționale se referă atât la drepturile, cât și la responsabilitățile pacienților. În acest sens, toată lumea trebuie să respecte regulile privind zgomotul, fumatul sau numărul de vizitatori. Acest lucru include îndeplinirea obligațiilor financiare.

Continuă tratamentul

Pacientul trebuie să asculte, să evalueze și să respecte indicațiile medicului, urmând tratamentul și informându-l dacă nu se poate conforma sau dacă are o reacție. Este responsabilitatea pacientului să urmeze toate recomandările care vizează restabilirea sănătății sale:

Medicamente colorate
Respectarea prescripțiilor medicale este o îndatorire. Se presupune că medicul a indicat cel mai bun tratament.

Merge la control

Controalele trebuie să aibă loc regulat și pot implica o anumită pregătire, cum ar fi mersul la analize cu stomacul gol.

O relație bună și un serviciu bun sunt drepturi și responsabilități ale pacientului

Restabilirea sănătății depinde atât de abilitățile și cunoștințele personalului sanitar, cât și de buna relație medic-pacient. Comunicarea este esențială.

La fel ca în relația de cuplu, comunicarea necesită o stare de spirit adecvată. Profesioniștii din domeniul sănătății nu trebuie să uite că sunt alături de o ființă umană. În plus, o atitudine pozitivă din partea pacientului și a rudelor sale poate face o mare diferență.


Toate sursele citate au fost revizuite în profunzime de către echipa noastră pentru a asigura calitatea, fiabilitatea, actualitatea și valabilitatea lor. Bibliografia acestui articol a fost considerată fiabilă și precisă din punct de vedere academic sau ştiinţific.


  • García Amez J. Rechazo al tratamiento y riesgos para la vida del paciente . DS: Derecho y salud. 2011; 21(1): 85-97.
  • Gutiérrez Reyes S, Mederos Sosa L, Vásquez Ocaña E, Velázquez Aranda M. Derechos del paciente hospitalizado: Responsabilidad en la práctica de enfermería. Rev Enferm IMSS. 2001; 9(1): 15-18.
  • Navarro Rubio M, Gabriele Muñiz G, Jovell Fernández A. Los derechos del paciente en perspectiva. Aten Primaria. 2008; 40(7): 367-369.
  • Rosselot E. Patients right, in the frame of medical care quality. Rev. méd. Chile. 2000; 128(8): 904-910.
  • Sánchez A, Contreras O. La relación médico-paciente y su importancia en la práctica médica. Rev Cub Med Mil. 2014; 43(4): 528-533.
  • Soria Trujano R, Vega Valero Z, Nava Quiroz C, Saavedra Vázquez K. Interacción médico-paciente y su relación con el control del padecimiento en enfermos crónicos. Liberabit. 2011; 17(2): 223-230.
  • Vacarezza R. De los derechos del paciente. Rev. méd. Chile. 2000;  128(12): 1380-1384.

Acest text este oferit numai în scop informativ și nu înlocuiește consultarea cu un profesionist. În caz de îndoieli, consultați-vă cu specialistul dvs.