Stresul zilnic provoacă depresie

04 Noiembrie, 2020
Stresul zilnic poate provoca depresie, de aceea este important să înveți să te relaxezi și să adopți un stil de viață sănătos. De asemenea, este important să fii conștient de simptome, deoarece acestea trec adesea neobservate.

Stresul și depresia pot părea a fi două afecțiuni care se exclud reciproc. În timp ce prima problemă este asociată cu nervozitatea, a doua este legată de pasivitate. Cu toate acestea, stresul zilnic provoacă depresie, la fel cum și depresia provoacă stres.

De ce stresul zilnic provoacă depresie? În termeni generali, putem spune că ambele afecțiuni reprezintă un răspuns inadecvat la probleme, provocări și contradicții. Acestea provoacă îngrijorare și, în același timp, frustrare și reticență.

Ambele probleme sunt foarte caracteristice secolului în care trăim și apar din cauza stilurilor de viață pe care societatea ni le-a impus: stimuli excesivi, ritm frenetic al activităților, izolare emoțională crescută. Important este să reții faptul că stresul poate provoca depresie și să iei măsuri pentru a-l evita.

Stresul zilnic

Stresul în sine nu este o problemă, atât timp cât îl menții la niveluri moderate. Acest răspuns emoțional permite persoanei în cauză să fie mai alertă și să se apere mai bine în situații care implică provocări sau riscuri. Cu toate acestea, dacă îl experimentezi continuu sau la niveluri foarte ridicate, acesta devine o problemă gravă.

Atunci când stresul se declanșează, organismul răspunde printr-o producție crescută de cortizol. În plus, corpul secretă și un alt hormon neurotransmițător, numit adrenalină. Un efect secundar este faptul că organismul reacționează mai rapid și mai puternic la stimuli.

Stresul poate deveni o senzație frecventă atunci când o persoană se obișnuiește să clasifice greșit anumiți stimuli care nu sunt atât de periculoși (de exemplu, întârziatul la serviciu, terminarea unei sarcini sau chiar ieșitul din casă). Așadar, stresul devine continuu și corpul este suprasolicitat constant.

Citește mai mult:

Efectele stresului posttraumatic asupra corpului

Femeie stresată la locul de muncă
Munca este o sursă de stres zilnic pentru mulți oameni.

Stresul zilnic provoacă depresie

Stresul zilnic poate provoca depresie, deoarece menținerea unei stări de vigilență pentru perioade lungi de timp perturbă funcțiile fiziologice normale. Acest lucru îți poate afecta starea de spirit și poate provoca stări depresive.

Ambele tulburări sunt adesea corelate și, de fapt, au simptome foarte asemănătoare. Trebuie să menționăm faptul că nu toate tipurile de depresie au la bază stresul, dar acesta crește considerabil riscul de a deveni depresiv.

Stresul este epuizant și copleșitor, ceea ce poate duce la dificultăți precum scăderea productivității, performanțe mai slabe la locul de muncă, probleme în relațiile interumane și tulburări de alimentație sau de somn.

Rutina ta zilnică începe să pară provocatoare sau foarte frustrantă. Toate acestea duc la un sentiment de frustrare profundă, însoțit de tristețe și lipsă de motivație. În acest moment, ești deja copleșit de depresie, care poate avea diferite niveluri de severitate.

Cum să detectezi problema

Stresul zilnic provoacă depresie la femei
Acordarea atenției simptomelor inițiale ale stresului și ale depresiei îți va permite să iei măsuri preventive.

Deoarece stresul zilnic poate provoca depresie, așa cum și depresia poate provoca stres, cel mai important lucru este să fii atent la semnele timpurii pentru a lua măsurile adecvate la timp.

Există mai multe simptome relevante, cum ar fi următoarele:

  • Tensiune constantă: Este vorba despre sentimentul că viața este copleșitoare și presantă, ca și cum ar fi o luptă constantă.
  • Iritabilitate: Te enervezi frecvent și lucrurile mici te supără mai mult decât ar face-o în mod normal.
  • Plâns fără motiv: Îți vine să plângi fără să existe un motiv specific pentru acest lucru.
  • Entuziasm redus pentru viață: Simți dezinteres și apatie pentru viața însăși. Proiectele tale nu îți trezesc entuziasm și ai sentimentul că trăiești din inerție.
  • Izolarea și dezgustul de sine: Eviți contactul cu ceilalți, în special contactul apropiat sau intim. Începi să te critici tot mai des.
  • Probleme cognitive: Atenția, concentrarea, viteza și acuitatea mintală scad.
  • Indecizie: Apar îndoieli puternice și ai mari dificultăți în luarea deciziilor.

Descoperă și:

Cum să faci față stresului cu succes

Stresul și depresia te afectează fizic

Dacă suferi de stres și depresie, există semne fizice care dezvăluie acest lucru. Principalul simptom este o senzație de oboseală permanentă, care nu dispare nici după ce dormi. De fapt, problemele de somn, precum insomnia sau întreruperea somnului, sunt foarte frecvente.

Problemele alimentare sunt un alt aspect relevant, fie pentru că mănânci prea puțin, fie pentru că mănânci prea mult. Atât stresul, cât și depresia sunt factori de risc pentru dezvoltarea dependențelor. Persoanele stresate și depresive își neglijează igiena personală.

Așadar, dacă descoperi că viața ta este dominată de stres persistent sau dacă te chinuie depresia, programează o consultație la un profesionist în domeniul sănătății. Cu mici modificări în stilul de viață și sfaturi profesionale, vei putea inversa procesul înainte ca acesta să devină sever.

  • Valdés, J. L., & Torrealba, F. (2006). La corteza prefrontal medial controla el alerta conductual y vegetativo: Implicancias en desórdenes de la conducta. Revista chilena de neuro-psiquiatría, 44(3), 195-204.
  • Montejo, A. P. (2001). Evaluación del desempeño laboral. Gestión, 2(9).
  • Herrero, J., & Musitu, G. (1998). Apoyo social, estrés y depresión: un análisis causal del efecto supresor. Revista de Psicología Social, 13(2), 195-203.