Supa: cum să o faci cât mai sănătoasă

· 8 iulie 2016
Pe lângă faptul că este o mâncare reconfortantă și versatilă, supa poate fi foarte utilă atunci când ești bolnav, deoarece este hrănitoare și hidratantă.

Pe lângă faptul că este reconfortantă, supa este o mâncare hrănitoare care poate avea numeroase beneficii dacă știi cum să o faci cât mai sănătoasă.

Ajungi acasă după o zi lungă… primul lucru pe care vrei să-l faci este o baie fierbinte, iar al doilea să mănânci ceva bun care să te revigoreze. Care este alegerea ideală? Supa!

În articolul de azi îți prezentăm beneficiile pe care le oferă supa și te învățăm cum să o faci cât mai sănătoasă.

Beneficiile supei pentru organism

Fie că ești bolnav, vrei să te încălzești sau să îți reunești familia la o masă delicioasă, supa este o opțiune excelentă. Iată câteva dintre avantajele sale:

Reprezintă o tradiție

Supa de legume este foarte sănătoasă

Supa a fost întotdeauna unul dintre cele mai consumate preparate din întreaga lume. Știai că prima mențiune a acestui aliment datează încă din paleolitic? Gravurile din peșterile din Les Eyzies de Tayac din Franța par să ilustreze un grup de oameni care gătesc supă.

Dar nu este nevoie să te întorci atât de departe în timp. Îți amintești cu siguranță de propria copilărie când mama, bunica sau mătușa ta gătea o masă delicioasă pentru întreaga familie.

Este benefică pentru toată lumea

Bebeluși, copii, adulți, bătrâni… oricine are de câștigat de pe urma unei porții sănătoase de supă de legume! Acesta este un preparat reconfortant și o modalitate excelentă de te apăra de vremea rece.

Tocmai de aceea supa reprezintă primul fel de mâncare la cină. Ai putea spune chiar că acest preparat reunește părinți, copii și frați la masă.

Este hrănitoare

Din punct de vedere nutrițional, supa poate avea un conținut bogat de vitamine și proteine, trebuie doar să ști cum să o faci cât mai sănătoasă. În general include legume, dar poate conține și carne de vită, de pui, pește, tăiței și orez. Aceasta este o modalitate excelentă de a combina toate grupele alimentare principale într-un singur preparat.

Citește și

Apără-ți inima cu supă cremă de usturoi!

Este hidratantă

Supa este o mâncare hidratantă

Dacă ai febră, de exemplu, medicii îți recomandă să mănânci supă. Datorită conținutului său ridicat de lichid și minerale, acest aliment îți menține corpul hidratat.

Are puține calorii

Desigur, pentru a te bucura de acest beneficiu, trebuie să ști cum să faci o supă sănătoasă din apă și legume. Nu adăuga ingrediente bogate în grăsimi sau carbohidrați, cum ar fi pastele făinoase. Supele de legume au puține calorii în raport cu cantitatea consumată.

Supa este o alegere ideală pentru orice dietă săracă în calorii, deoarece aceasta potolește foamea și previne mâncatul între mese. 

Este ușor de digerat

Întrucât ingredientele sale sunt în mare parte tăiate mărunt sau pasate, această mâncare este ușor de digerat. Aceasta este o opțiune minunată mai ales pentru copiii mici și oamenii în vârstă.

Este medicinală

Supa poate fi considerată medicinală

O supă bună poate preveni răceala și gripa pe timp de iarnă. Cel mai recomandat sortiment în acest sens este supa de pui. Aceasta conține ingrediente antibacteriene și antiinflamatorii, fiind un remediu foarte puternic.

Este convenabilă ca preț

Supa este foarte ușor de preparat, iar ingredientele necesare sunt de cele mai multe ori deja în cămară sau bucătărie. Uneori nu este nevoie decât să faci un mic inventar al alimentelor din frigider și de pe rafturi, să adaugi puțină apă și gata. La masă!

Îți recomandăm și

Supa instant și pericolele ei

Cum faci supa sănătoasă: ingredientele

Există mii de rețete de supă, iar unele dintre ele au o tradiție îndelungată, fiind concepute cu decenii în urmă de una dintre bunicile noastre. În cele ce urmează îți prezentăm o rețetă „de bază”, care îți va arăta cum să faci supa sănătoasă.

Ingrediente

  • Ceapă
  • Ardei gras roșu sau verde
  • Morcov
  • Țelină
  • Praz
  • Usturoi
  • Pătrunjel

Apoi poți să adaugi tot ce vrei:

  • Roșii
  • Cartofi
  • Dovlecel
  • Fenicul
  • Mangold
  • Spanac
Supa poate fi preparată din diverse ingrediente

Nu uita de condimente:

  • Sare
  • Cimbru
  • Oregano
  • Frunze de dafin
  • Ulei de măsline

Sau de adaosurile opționale:

  • Orez
  • Paste făinoase
  • Carne de vită
  • Carne de pui
  • Pește
  • Ciuperci

Există mai multe modalități de a prepara această mâncare:

Julienne

Numele rețetei vine de la modul în care tai legumele. Acesta este un preparat colorat, plin de vitamine, fibre și calciu.

Fierbe legumele în apă sau fiertură de carne până se înmoaie. Poți să adaugi orez și tăiței.

Supă cremă

Supa cremă constă în pasarea ingredientelor în blender înainte de a le adăuga în oală. Poți să adaugi și puțin lapte. Unele persoane preferă să adauge griș.

Soté

Supa poate conține și ciuperci

Acest tip de supă poate fi combinat cu prima rețetă, deoarece după ce tai legumele poți să le călești în puțin ulei de măsline. Adaugă apoi apă sau zeamă de carne până fierb bine toate ingredientele.

Un singur ingredient

Această supă este preparată dintr-un singur ingredient tăiat julienne în bucăți mici sau pasat în blender. Poți folosi dovleac, roșii sau cartofi.

Supă rece

Supa rece poate fi servită pe timp de vară

Aceasta este o rețetă perfectă pentru perioada verii și o soluție excelentă pentru iubitorii de supă care nu vor să aștepte să vină iarna pentru a savura mâncarea preferată. Ea poate fi preparată cu sfeclă sau castraveți pasați în blender. Fierbe ingredientele ca de obicei, dar lasă mâncarea să se răcească înainte de a o servi.

Să folosim sau nu cuburi concentrate?

Există mai multe opinii cu privire la folosirea cuburilor concentrate de legume sau carne în supă. Acestea conțin foarte multă sare, dar oferă un gust mai bun mâncărurilor (nu numai supei).

Unele persoane preferă să lase deoparte cuburile concentrate și să înlocuiască acea aromă deosebită cu legume procesate sau deshidratate. Poți să întrebi medicul ce este recomandat pentru tine în cazul în care suferi de hipertensiune sau probleme renale.

  • Liem, D. G., Toraman Aydin, N., & Zandstra, E. H. (2012). Effects of health labels on expected and actual taste perception of soup. Food Quality and Preference. https://doi.org/10.1016/j.foodqual.2012.02.015
  • Galloway, A. T., Fiorito, L. M., Francis, L. A., & Birch, L. L. (2006). “Finish your soup”: Counterproductive effects of pressuring children to eat on intake and affect. Appetite. https://doi.org/10.1016/j.appet.2006.01.019