Logo image
Logo image

Tulburarea de angajare socială dezinhibată la copii

4 minute
Tulburarea de angajare socială dezinhibată (DSED) se caracterizează printr-o încredere exagerată în străini. Acest lucru poate duce la situații periculoase, mai ales atunci când vine vorba de copii. Descoperă cele mai frecvente simptome, cauze și tratamente!
Tulburarea de angajare socială dezinhibată la copii
Ultima actualizare: 28 iulie, 2022

Ai auzit vreodată despre tulburarea de angajare socială dezinhibată (DSED) la copii? Această tulburare se referă la un model de comportament în cadrul căruia copiii care abordează activ și interacționează cu străini fără niciun sentiment de prudență sau frică. În unele cazuri, această tulburare este legată de tulburarea de hiperactivitate cu deficit de atenție (ADHD).

În articolul de față, vom vorbi despre simptomele și cauzele acestei tulburări. Mai mult, vom împărtăși câteva opțiuni de tratament pentru această tulburare care afectează exclusiv copiii.

Tulburarea de angajare socială dezinhibată la copii

Cum să recunoști această tulburare

În primul rând, acestea sunt câteva dintre semnele frecvente care pot ajuta la detectarea și diagnosticarea acestei tulburări la copii:

  • Copilul nu prezintă frică sau timiditate când întâlnește pe cineva nou.
  • Manifestă o atitudine activă față de străini, ca și cum ar interacționa cu un prieten de încredere. Copilul îi va îmbrățișa de bunăvoie pe străini.
  • Copiii cu această tulburare nu au probleme în a merge cu cineva pe care nu-l cunosc. Mai mult, vor face acest lucru fără a cere permisiunea părinților sau a îngrijitorilor.

După cum îți poți imagina, copiii care suferă de această tulburare prezintă un mare risc, având în vedere dorința lor de a pleca cu străini. Mai mult, este posibil să le fie greu să se conecteze la nivel emoțional cu colegii și membrii familiei.

Vezi și:

Schizofrenia la copii – tot ce trebuie să știi

Când trebuie să discuți cu medicul specialist?

Some figure
Când un copil manifestă un interes excesiv și încredere în străini, atunci putem suspecta prezența acestei tulburări.

Pentru a determina dacă ar trebui să consulți un medic, pune-ți următoarele întrebări:

  • În loc să apeleze la părinți, rude și profesori, copilul caută sprijinul, confortul și compania străinilor?
  • Are el sau ea o atitudine excesiv de sociabilă și afectuoasă față de străini?
  • Copilul se îndepărtează de părinți și îngrijitori la sosirea într-un loc nou?
  • Copilul este predispus să pună străinilor întrebări foarte personale?

Ce legătură are tulburarea de angajare socială dezinhibată cu ADHD?

Potrivit unor specialiști în psihiatrie, tulburarea de angajare socială dezinhibată la copii poate avea anumiți factori comuni cu tulburarea de hiperactivitate cu deficit de atenție. Cu toate acestea, este important să știm diferența dintre cele două.

Terenul comun dintre aceste două tulburări este o prietenie excesivă și inadecvată față de străini. În același timp, ambele tulburări implică dificultăți în stabilirea limitelor în relațiile sociale. Cu toate acestea, ADHD-ul nu este asociat cu o lipsă de atașament în primele etape ale vieții.

Care este cauza tulburării?

Some figure
Experții indică faptul că acest tip de comportament are legătură cu asistarea la evenimente traumatice sau cu o situație de familie nestructurată.

În unele cazuri, experții indică o lipsă de atenție față de copil în primele etape ale vieții. Această lipsă de atașament poate duce mai târziu la tulburarea de angajare socială dezinhibată la copii. Și alți factori pot duce la această tulburare, inclusiv viața în orfelinate sau adăposturi la o vârstă fragedă.

Deși lipsa de atenție în copilărie crește șansele unui copil de a dezvolta DSED, nu toți copiii care dezvoltă tulburarea au fost neglijați. De fapt, tulburarea este asociată și cu medii familiale instabile, precum și cu evenimente traumatice.

Tulburarea de angajare socială dezinhibată poate fi tratată?

Tulburarea de angajare socială dezinhibată este tratabilă la nivel psihologic odată ce specialistul evaluează atât copilul, cât și familia. Apoi, specialistul poate stabili un tratament individualizat.

Tratamentul va avea întotdeauna scopul de a face copilul să se simtă confortabil în mediul său. Poate implica activități precum jocurile și desenul. Obiectivul va fi susținerea familiei, facilitarea înțelegerii tulburării și consolidarea legăturii părinte-copil.

Vezi și:

Bolile mintale la copii și simptomele lor

Când va începe copilul să dea semne de vindecare?

Terapia este principalul mijloc de tratament, atât în copilărie, cât și în adolescență. Și, desigur, cu cât un copil primește mai repede un diagnostic, cu atât va fi mai ușor de tratat.

Cu toate acestea, este imposibil să spunem cât de curând vor reuși copiii să aibă o dezvoltare sănătoasă și pozitivă la nivel social și emoțional și când vor începe să se simtă îngrijiți și protejați acasă. Prin urmare, durata tratamentului va varia în funcție de fiecare copil, precum și de vârsta acestuia.


Toate sursele citate au fost revizuite în profunzime de către echipa noastră pentru a asigura calitatea, fiabilitatea, actualitatea și valabilitatea lor. Bibliografia acestui articol a fost considerată fiabilă și precisă din punct de vedere academic sau ştiinţific.


  • Zeanah, C. H., & Gleason, M. M. (2015). Annual research review: Attachment disorders in early childhood – Clinical presentation, causes, correlates, and treatment. Journal of Child Psychology and Psychiatry and Allied Disciplines. https://doi.org/10.1111/jcpp.12347
  • Humphreys, K. L., Nelson, C. A., Fox, N. A., & Zeanah, C. H. (2017). Signs of reactive attachment disorder and disinhibited social engagement disorder at age 12 years: Effects of institutional care history and high-quality foster care. Development and Psychopathology. https://doi.org/10.1017/s0954579417000256
  • Zeanah, C. H., Chesher, T., Boris, N. W., Walter, H. J., Bukstein, O. G., Bellonci, C., … Stock, S. (2016). Practice Parameter for the Assessment and Treatment of Children and Adolescents With Reactive Attachment Disorder and Disinhibited Social Engagement Disorder. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry. https://doi.org/10.1016/j.jaac.2016.08.004
  • Rubio Morell, Belen & Gastaminza, Xavier & Práxedes, MD. (2016). TRASTORNO DE RELACION SOCIAL DESINHIBIDA (TRSD) y TDAH.
  • CEBC » Search › Topic Areasdsm5 › Dsm 5 Criteria For Disinhibited Social Engagement Disorder. Retrieved from https://www.cebc4cw.org/search/topic-areasDSM5/dsm-5-criteria-for-disinhibited-social-engagement-disorder/

Acest text este oferit numai în scop informativ și nu înlocuiește consultarea cu un profesionist. În caz de îndoieli, consultați-vă cu specialistul dvs.