8 beneficii ale usturoiului pentru sănătate

· 29 mai 2016
Consumul regulat de usturoi facilitează digestia și absorbția nutrienților în organism. În plus, acesta îmbunătățește funcțiile pancreatice și hepatice. 

Usturoiul este, fără îndoială, unul dintre cele mai utilizate remedii medicinale din întreaga lume. Folosit de secole întregi de mai toate popoarele, usturoiul este mult mai mult decât un condiment valorificat în scop culinar. Iată care sunt principalele beneficii ale usturoiului pentru sănătate!

Sulful și fitonutrienții din compoziția sa au transformat usturoiul într-un leac de nădejde încă din vremuri străvechi. Tocmai de aceea se consideră că usturoiul alungă nu numai vampirii, ci și bolile și epidemiile.

Deci… ce avantaje oferă consumul zilnic al unui cățel de usturoi? Foarte multe! În articolul de azi te invităm să descoperi principalele beneficii ale usturoiului, o rădăcină medicinală pe care o avem cu toții la dispoziție.

1. Beneficii ale usturoiului pentru circulație

Usturoiul este bogat în vitamina B, un compus esențial ce reduce nivelul de homocisteină. Această substanță contractă vasele de sânge și provoacă multe probleme ca:

  • Nivelurile ridicate de homocisteină duc la îngroșarea sângelui și la formarea de cheaguri.
  • Mărește riscul dezvoltării trombozei.
  • Cu cât nivelurile de homocisteină sunt mai ridicate, cu atât crește probabilitatea de a suferi de boala coronariană.

Atunci când mănânci usturoi pe stomacul gol, ajuți la prevenirea acestor probleme.

2. Usturoiul: un excelent antibiotic natural

Beneficii ale usturoiului pentru circulația sanguină

Știai că, în timpul crizei de medicamente din al doilea război mondial, se folosea foarte mult usturoi ca înlocuitor al acestora?

Este adevărat. Acest antibiotic natural era utilizat în scop medicinal în acele vremuri și este folosit în continuare în zilele noastre, întrucât are numeroase beneficii pentru organism:

  • Întărește sistemul imunitar.
  • Vindecă infecțiile minore.
  • Grăbește vindecarea rănilor.
  • Combate răceala și gripa.

3. Usturoiul este benefic pentru ficat

Mai presus de orice, usturoiul contribuie la detoxifiere. Acesta ajută organismul să elimine toxine, paraziți și metale grele ca mercurul sau urme de medicamente pe care ficatul nu le poate procesa.

  • Usturoiul este bogat în vitaminele A, B și C, toate acestea stimulând funcțiile hepatice.
  • Un alt beneficiu este reprezentat de faptul că usturoiul reduce inflamațiile, fiind un remediu excelent pentru persoane care suferă de ficat gras.
  • Dacă te trezești în fiecare dimineață cu pungi sub ochi, fața umflată și un gust rău în gură, este posibil ca ficatul tău să fie supraîncărcat. În acest caz, usturoiul este de mare ajutor.

Îți recomandăm să citești și:

Consumul zilnic de usturoi: beneficii

4. Este un bun decongestionant

Ai probleme cu plămânii? Dacă de fiecare dată când răcești, îți simți plămânii încărcați de flegmă și mucus, acest remediu este extrem de util.

  • Usturoiul este un decongestionant și un antibiotic natural, ajutând la tratarea plămânilor. 
  • Dacă ai sinuzită sau o tuse supărătoare, poți să prepari un sirop pe bază de usturoi.

5. Usturoiul îngrijește pielea

 Beneficii ale usturoiului pentru piele

Iată un fapt surprinzător: atunci când mănânci un cățel de usturoi în fiecare zi pe stomacul gol, pielea devine mai frumoasă, mai fină și mai întinerită. 

  • Usturoiul este bogat în antioxidanți și ajută la protejarea și la regenerarea pielii.
  • Stimulează reînnoirea celulelor și combate acneea.
  • Pentru a profita aceste beneficii ale usturoiului, nu trebuie decât să mănânci un cățel de usturoi pe stomacul gol și să bei apă.

6. Reduce nivelul de colesterol

Usturoiul conține alicină, o substanță terapeutică care protejează sistemul cardiovascular. Efectul său este atât de puternic, încât doar un cățel de usturoi pe zi poate reduce nivelul de colesterol rău cu 90%.

S-au efectuat mai multe studii care au condus la această concluzie. Unul dintre ele este cel realizat de Institutul de Toxicologie din cadrul Universității din Shandong (China), unde cercetătorii au descoperit că beneficiile usturoiului pentru sistemul cardiovascular sunt considerabile.

De fapt, din acel moment, Fundația Spaniolă a Inimii (Fundacion Española del Corazon) a recomandat oamenilor să includă usturoiul în dietă nu numai pentru scăderea colesterolului, ci și pentru calitatea sa de agent detoxifiant cu proprietăți antibiotice și antibacteriene.

7. Suferi de anemie? Nu uita să mănânci câte un cățel de usturoi pe zi

Fără îndoială, la un moment dat în viață vei suferi de un deficit de fier. Cum te poate ajuta usturoiul în acest caz?

  • Această rădăcină întărește sistemul imunitar și previne îmbolnăvirea.
  • Usturoiul îmbunătățește sănătatea sângelui și conține numeroase vitamine și minerale.
  • Mai mult, acesta stimulează producția de sucuri gastrice și îmbunătățește digestia.

8. Îngrijește sistemul digestiv

Beneficii ale usturoiului consumat în stare crudă

În ciuda multiplelor beneficii ale usturoiului, nu te sfătuim să mănânci o căpățână întreagă într-o singură zi. Este important să menții un anumit echilibru și să îți cunoști bine corpul.

Citește și:

Remediu natural cu ghimbir, usturoi și miere

Unele persoane se simt rău după ce mănâncă usturoi. Însă dacă te obișnuiești să îl consumi ca pe un medicament în fiecare dimineață, în câteva zile vei observa anumite beneficii:

  • O digestie mai bună.
  • O absorbție mai bună a nutrienților din mâncare, datorită măririi producției de acid gastric.
  • Ficatul și pancreasul își îmbunătățesc funcțiile.

Când trebuie să eviți consumul regulat de usturoi?

  • Usturoiul subțiază sângele. Dacă deja iei astfel de medicamente sau ai probleme cu cheagurile de sânge, este mai bine să eviți consumul zilnic al acestui aliment.
  • Dacă suferi de hipertiroidism, evită să mănânci usturoi în fiecare zi, deoarece acesta conține cantități mari de iod.
  • Dacă iei anumite medicamente pentru inimă, dar și capsule de usturoi, evită să le iei pe cele din urmă dimineața.

Menține un echilibru în organism, nu consuma usturoiul în exces. Dacă ai anumite îndoieli, cere opinia unui medic.

  • Banerjee, S. K., & Maulik, S. K. (2002). Effect of garlic on cardiovascular disorders: A review. Nutrition Journal. https://doi.org/10.1186/1475-2891-1-1
  • Bayan, L., Koulivand, P. H., & Gorji, A. (2014). Garlic: a review of potential therapeutic effects. Avicenna Journal of Phytomed.