Beneficiile frunzei de viță de vie pentru sănătate
 

Beneficiile frunzei de viță de vie pentru sănătate

Frunza de viță de vie este folosită în medicina naturistă datorită compoziției sale nutritive. Îți vom spune care sunt principalele sale utilizări și proprietăți.
Beneficiile frunzei de viță de vie pentru sănătate

Ultima actualizare: 13 Ianuarie, 2022

Frunza de viță de vie (Vitis vinifera) este folosită în multe bucătării din întreaga lume, fie în scopuri culinare, fie medicinale. Mai exact, se distinge ca sursă de vitamine, minerale, antioxidanți și apă. În plus, se remarcă prin versatilitate. Descoperă Beneficiile frunzei de viță de vie pentru sănătate!

Deși pot fi folosite proaspete, frunzele se vând și ambalate, în rulouri scufundate în saramură. Desigur, utilizările și preparatele pot varia de la o cultură la alta. Ești interesat să afli mai multe despre proprietățile lor? Descoperă-le!

Caracteristici și proprietăți nutriționale

Vița de vie este răspândită în întreaga lume, având multe specii. Este un copac lemnos și cățărător, ale cărui frunze sunt mari, palmate, lobate și ușor zimțate la margini. Pot măsura între 12 și 15 centimetri. Sunt adesea folosite în bucătăria turcească, arabă, bulgară, greacă și vietnameză.

Potrivit unei analize a Universității Complutense din Madrid, fiecare 100 grame de frunze proaspete furnizează aproximativ 15 grame de carbohidrați. Această valoare este mai mare decât la orice altă frunză, cum ar fi spanacul, salata verde și varza. Conținutul său de zahăr liber este de 6,5 grame la 100 grame.

Alte valori nutriționale la 100 de grame sunt următoarele:

  • Vitamina C: aproximativ 200 miligrame în frunzele proaspete. Când sunt gătite, aceste valori scad la 5 miligrame.
  • Fibre: 11 grame
  • Grăsime: 2,12 grame
  • Proteine: 5,6 grame
Frunză de viță de vie

Istoria utilizărilor medicinale ale frunzei de viță de vie

Utilizările medicinale ale frunzei de viță de vie își au originea în Franța. Fitoterapeutul Leclerc le folosea ca remediu util împotriva disconfortului cauzat de menopauză.

În plus, viticultorii francezi obișnuiau să colecteze aceste frunze pentru a face infuzii și cataplasme. Infuzia se consuma în doze mici, în timp ce pe picioare se aplicau cataplasme sau creme pentru a calma umflăturile și durerile după o zi de muncă.

De-a lungul timpului, extractul de frunze de viță de vie s-a dovedit a avea o concentrație mare de componente sănătoase, cum ar fi antocianinele și flavonoidele. Dintr-o cantitate inițială de 4 până la 6 frunze uscate se obține 1 parte extract.

Beneficiile frunzei de viță de vie pentru sănătate

Prezența antioxidanților și a altor componente în frunze este benefică pentru sănătate. În continuare, detaliem principalele efecte.

Insuficiență venoasă cronică

Extractul de frunze de viță de vie concentrează compuși precum flavonoidele, care contribuie la circulația optimă a sângelui. Potrivit unui studiu distribuit în Vascular Pharmacology, acești agenți antioxidanți ajută la reducerea venelor varicoase și la regularizarea tonusului venos.

Încărcătură glicemică scăzută

Frunzele de viță de vie au o încărcătură glicemică scăzută, adică o cantitate foarte mică de carbohidrați per porție. Acesta este considerat un indicator al calității dietei.

Potrivit revistei Nutrition Clinic, indicele glicemic este util în evaluarea și managementul alimentar la diabetici. În plus, ajută la prevenirea bolilor cronice.

O încărcătură glicemică sănătoasă pentru un adult nediabetic este de 100 sau mai puțin. Frunzele de viță de vie reprezintă cea mai bună opțiune, mai ales pentru diabetici sau persoanele cu sindrom metabolic.

Constipație

Fibrele acestor frunze sunt insolubile. Prin urmare, ajută la prevenirea constipației și la protejarea mucoasei intestinale. Revista Hospital Nutrition declară ca fibrele alimentare fac parte din dietele sănătoase recomandate încă din primii ani de viață. Ele ajung în intestinul gros și sunt consumate de bacterii pentru a forma anumite produse benefice pentru organism.

Efect antiinflamator și antioxidant

Proprietățile antiinflamatorii și antioxidante ale alimentelor sunt utile în prevenirea bolilor cronice. În acest sens, s-a stabilit că fitochimicalele frunzei de viță de vie favorizează controlul proceselor inflamatorii; ele ajută, de asemenea, la controlul radicalilor liberi.

Cum se prepară frunza de viță de vie?

Există frunze de viță de vie ambalate comercial. Cu toate acestea, le poți pregăti în bucătărie pentru a asigura calitatea.

  1. Pentru început, spală frunzele cu mare atenție pentru a elimina orice contaminanți din sol.
  2. Apoi, selectează frunzele cele mai proaspete și fragede pentru a rămâne suculente.
  3. În continuare, fierbe frunzele câteva minute, până când culoarea se schimbă într-un maro-verzui.
  4. Scufundă-le în apă cu gheață.
  5. Rulează-le și pune-le într-un borcan de sticlă. Dacă preferi, le poți folosi imediat.
  6. Pentru a le păstra mult timp, pregătește o saramură cu 100 grame de sare la 1 litru de apă fiartă.
  7. Apoi, adaugă sucul de la o jumătate de lămâie mare și încălzește totul timp de 2 minute.
  8. Adaugă saramura fierbinte în recipientul de sticlă. În acest fel, frunzele sunt sterilizate și rezistă luni de zile, atât timp cât recipientul nu este deschis.

Frunzele se folosesc și proaspete, ca rulouri umplute cu carne, orez, pește, ouă fierte, condimente și legume. Acestea sunt gătite în apă sau abur și se servesc cu sos de lămâie sau iaurt.

Sarmale în frunză de viță de vie
Frunza de viță de vie este folosită la prepararea rulourilor cu carne, orez, condimente, printre alte ingrediente.

Contraindicații

Se recomandă să nu abuzezi de consumul de frunze de viță de vie. În caz contrar, pot apărea tulburări digestive, cum ar fi ulcer gastric, arsuri la stomac și durere, printre altele. Deoarece nu există suficiente dovezi cu privire la siguranța lor, este recomandat să se evite consumul în timpul sarcinii și al alăptării.

Îndrăznești să încerci această mâncare? Un consum regulat de frunze de viță de vie poate contribui la îmbunătățirea calității nutriționale a dietei. Desigur, este important să le incluzi în cadrul unei alimentații sănătoase și echilibrate. Dacă ai îndoieli, consultă nutriționistul.

This might interest you...
11 alimente bogate în carbohidrați
Doza de Sănătate
Citește pe Doza de Sănătate
11 alimente bogate în carbohidrați

Află care sunt cele 11 alimente bogate în carbohidrați pe care trebuie să le consumi în mod regulat pentru a te bucura de beneficiile lor!



  • Revista por “nuestra salud”. Año XXI I I – Nº 270 – Octubre 2015. Impresión: Imprenta LUX S. A. Hipólito Irigoyen 2463 (3000) Santa Fe. Disponible en: http://www.colfarsfe.org.ar/newsfiles/octubre2015/pns-octubre-2015.pdf
  • Ortiz P. Tratamiento de la insuficiencia venosa crónica. El papel del extracto de hojas de vid roja. Offarm. 2004, Vol. 23. Issue 6, pages 94-100. Disponible en : https://www.elsevier.es/en-revista-offarm-4-articulo-tratamiento-insuficiencia-venosa-cronica-el-13063510
  • Caballero-Gutiérrez L, Gonzáles GF. Alimentos con efecto antiinflamatorio. Acta Med Peru. 2016;33(1):50-64
  • USDA. 2013. Nº 11974. Grapes Leaves Raw. Composition of Foods Raw Processed Prepared USDA. National Nutrient Database For Standard Reference.
  • Bárcena Oliveros; Á. Beteta Vicente; Mª. C. Matallana González y E. Torija Isasa Dpto. de Nutrición y Bromatología II. Facultad de Farmacia – Universidad Complutense de Madrid – Pza. Ramon y Cajal s/n. E-28040 Madrid. Valor nutritivo de la hoja de Vitis vinifera L. páginas 83-_88. Disponible en: http://www.sech.info/ACTAS/Acta%20n%C2%BA%2065.%20XIII%20Jornadas%20del%20Grupo%20de%20Horticultura/Alimentaci%C3%B3n%20y%20Salud%20II/Valor%20nutritivo%20de%20la%20hoja%20de%20Vitis%20vinifera%20L.pdf.
  • Alguire PC, Mathes BM. Chronic venous insufficiency and venous ulceration. J Gen Intern Med. 1997 Jun;12(6):374-83. doi: 10.1046/j.1525-1497.1997.00063.x. PMID: 9192256; PMCID: PMC1497122.
  • De Backer G. Epidemiology of chronic venous insufficiency. Angiology. 1997, 48(7):569-76. doi: 10.1177/000331979704800703. PMID: 9242154. Disponible en: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/9242154/
  • Pablo Hernández, Claret Mata, Mary Lares, Yuly Velazco, Sara Brito. Índice glicémico y carga glucémica de las dietas de adultos diabéticos y no diabéticos. An Venez Nutr 2013; 26(1): 5 – 13.
  • Escudero Álvarez y P. González Sánchez. La fibra dietética. Nutr. Hosp. (2006) 21 (Supl. 2) 61-72. Disponible en: https://scielo.isciii.es/pdf/nh/v21s2/original6.pdf.
  • TOBAR-REYES, J. Refugio; FRANCO-MORA, Omar; MORALES-ROSALES, Edgar Jesús; CRUZCASTILLO, Juan Guillermo Fenoles de interés farmacológico en hojas de vides silvestres (Vitis spp.) de México Boletín Latinoamericano y del Caribe de Plantas Medicinales y Aromáticas, vol. 10, núm. 2, marzo, 2011, pp. 167-172 Universidad de Santiago de Chile Santiago, Chile