Beneficiile gimnasticii acrobatice și sfaturi utile

Dacă crezi că termenul „acrogim” se referă la cascadorii gimnastice, ai dreptate. Citește mai departe pentru a descoperi care sunt beneficiile gimnasticii acrobatice și cum să o practici!
Beneficiile gimnasticii acrobatice și sfaturi utile

Ultima actualizare: 29 Iulie, 2021

Poate că ai văzut adesea că, în mijlocul unui joc de baschet, un grup de băieți și fete fac sărituri, tumbe, piramide și piruete fantastice. Este vorba despre acrogim sau gimnastica acrobatică. Este o practică sau un sport cu muzică și multe acrobații uimitoare. Care sunt beneficiile gimnasticii acrobatice și cum o poți practica?

Disciplina este cunoscută și sub numele de acrosport sau acrogym. De fapt, numele combină câte puțin din ambele activități: acrobație și gimnastică, în special ritmică.

În acest articol, îți vom explica în ce constă acrogimul, ce presupun antrenamentele și ce beneficii aduce practicarea acestui sport. Deși mișcările pot părea complicate, nu trebuie să fii gimnast olimpic pentru a te bucura de această experiență.

Ce este gimnastica acrobatică?

Acrogimul este un sport de spectacol, bazat pe mișcări tipice gimnasticii, cum ar fi săriturile și tumbele; include pași de coregrafie și chiar de balet, plus piruete și piramide.

Practicarea gimnasticii acrobatice s-a născut în fosta Uniune Sovietică. În 1974, a avut loc primul campionat sprijinit de Federația Internațională a Sporturilor Acrobatice și de Federația Internațională de Gimnastică.

În prezent, există cluburi de gimnastică acrobatică pentru copii și tineri. De asemenea, multe săli de sport oferă antrenamente de gimnastică acrobatică pentru toate vârstele.

Care sunt beneficiile gimnasticii acrobatice?

Unele mișcări de acrosport pot fi efectuate ca exerciții solo, deși spectacolele sunt în perechi sau grupuri mici. Oricum ar fi practicat, acest sport oferă diferite beneficii. Să vedem despre ce este vorba!

Aspectul fizic

Din punct de vedere fizic, gimnastica acrobatică crește puterea și controlul, precum și flexibilitatea și coordonarea. Toate acestea se traduc printr-un tonus muscular mai bun și un răspuns mai eficient din partea corpului.

În mod similar, este o activitate fizică intensă și solicitantă, care ajută la arderea grăsimilor și a caloriilor. Este un sport ideal pentru cei care vor să slăbească, menținându-și în același timp fermitatea pielii.

În general, gimnastica acrobatică antrenează mușchii spatelui, mai ales cei din zona inferioară. Datorită acestui fapt, persoanele care practică acrogim au o postură sănătoasă.

Desigur, în cazul unei activități aerobe, în care rata respirației și a bătăilor inimii crește, se obține o îmbunătățire a sănătății cardiovasculare.

Beneficiile gimnasticii acrobatice pentru copii
Unele elemente ale gimnasticii ritmice sunt folosite și în gimnastica acrobatică.

Aspectul emoțional

Deoarece este strâns legată de dans, gimnastica acrobatică oferă aceleași beneficii ca și acesta. În acest sens, te ajută să faci față stresului și descurajării, făcându-te să te relaxezi și să te distrezi.

Au fost efectuate cercetări care au ajuns la concluzia că gimnastica acrobatică îmbunătățește stima de sine a persoanelor cu probleme fizice sau emoționale, deoarece acestea se simt parte a grupului, fiind acceptate și înțelese.

Mișcările efectuate în acrogim sunt exigente și pot provoca frică sau nesiguranță. Cu toate acestea, atunci când persoana în cauză se confruntă cu aceste tipuri de provocări și le poate depăși, se eliberează de frici și anxietate.

Acrogimnastica este, prin urmare, ideală pentru a ajuta la întărirea stimei de sine și la creșterea sentimentului de auto-îmbunătățire. În această ordine de idei, conform studiilor efectuate asupra cooperării în activitatea fizică, atunci când un membru atinge un obiectiv, și restul echipei simte că a făcut același lucru.

Aspectul social

Efectuarea mișcărilor de grup în cadrul gimnasticii acrobatice te obligă să te organizezi bine și să cooperezi cu partenerii tăi. În acest fel, se îmbunătățește o abilitate fundamentală, foarte apreciată astăzi: capacitatea de a lucra în echipă. În acest sens, cercetările indică faptul că dorința de colaborare și sociabilitatea sunt abilități care sunt încurajate de acrogim.

Alte beneficii

Practicând gimnastica acrobatică, îți îmbunătățești ritmul și coordonarea dintre ceea ce auzi și ceea ce faci cu corpul. Rezultatul este ideal pentru lucrul la propriocepție și dezvoltarea abilităților motorii.

Gimnastica acrobatică încurajează creativitatea participanților, care trebuie să inventeze mișcări noi pentru a varia rutina.

În cele din urmă, întărește simțul responsabilității și abilitățile asociate conducerii, deoarece toată lumea trebuie să își asume o sarcină și să o îndeplinească. Va trebui să preiei și rolul de căpitan sau lider de grup.

În ce constau antrenamentele de gimnastică acrobatică?

În competiții, rutinele sunt clasificate în cinci grupe sau categorii, în funcție de numărul și sexul participanților:

  • Cupluri: feminin, masculin și mixt
  • Grupuri: trei femei sau patru bărbați

În spectacole, cum ar fi cele care au loc pentru animație în cadrul unui show sportiv sau al altor evenimente, numărul de sportivi variază de la triouri cu doi bărbați și o femeie, la cvintete, sextete și chiar mai mult.

Participanții trebuie să-și finalizeze rutina de exerciții într-un timp stabilit, de la două minute și jumătate la trei minute, chiar dacă acest lucru poate varia în funcție de concurență. Acrogimnaștii trebuie să efectueze mai multe tipuri de exerciții:

  • Rutine de forță, flexibilitate și echilibru, menținând fiecare poziție pentru un timp minim.
  • Rutine dinamice cu tumbe, sărituri, rotiri, aruncări și aterizări.

În linii generale, mișcările trebuie să includă elemente acrobatice și de gimnastică, precum și alte elemente care implică cooperarea între membrii grupului. În competiții, juriul apreciază execuția în funcție de gradul de dificultate al exercițiilor.

Beneficiile gimnasticii acrobatice la adulți
Pot exista perechi mixte, cu participarea unui bărbat și a unei femei la acroduo.

Sfaturi pentru a profita de beneficiile gimnasticii acrobatice

Dacă te interesează acest sport, ar trebui să iei în considerare câteva recomandări. Pentru început, dacă nu ești într-o formă bună, trebuie să adaptezi exercițiile, deoarece gimnastica acrobatică este destul de solicitantă.

Ideal este să te alături unui grup care are un nivel similar cu al tău, deoarece coordonarea este esențială. Există cursuri pentru începători în sălile de sport.

Ca în toate sporturile, trebuie să alegi îmbrăcăminte și încălțăminte corespunzătoare. Este necesar un spațiu larg, ventilat, cu o anumită amortizare pe podea pentru a reduce impactul la aterizare sau în caz de cădere.

Te interesează beneficiile gimnasticii acrobatice?

Privit de la distanță, acrogimul pare a fi o activitate captivantă. Cu toate acestea, este important să ne amintim că orice inițiere în practica sportivă implică un proces și o adaptare treptată.

Trebuie să avem răbdare, să parcurgem totul pas cu pas. De asemenea, trebuie să știm cum să facem față frustrării atunci când lucrurile nu merg bine; trebuie să avem respect și toleranță dacă unul dintre colegi dă greș.

În cele din urmă, trebuie să ne amintim că cel mai important este să ne relaxăm și ne bucurăm de sport. Nu trebuie să ne stresăm.

S-ar putea să te intereseze...
Tipurile de prindere a barei la antrenament
Doza de SănătateCitește pe Doza de Sănătate
Tipurile de prindere a barei la antrenament

Tipurile de prindere a barei în antrenament pot influența rezultatele obținute datorită numărului de fibre musculare implicate.



  • Abós A,  Sevil J,  et al. Improving students’ predisposition towards physical education by optimizing their motivational processes in an acrosport unit. European Physical Education Review. 2016: https://doi.org/10.1177/1356336X16654390
  • Barba J. Diferencias entre el aprendizaje cooperativo y la asignación de tareas en la Escuela Rural. Comparación de dos estudios de caso en una unidad didáctica de acrosport en segundo ciclo de primaria RETOS. Nuevas Tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación. 2010; 18: 14-18.
  • Escartí A, Gutiérrez M, Pascual C, Llopis R. Implementation of the Personal and Social Responsibility Model to Improve Self-Efficacy during Physical Education Classes for Primary School Children. International Journal of Psychology and Psychological Therapy. 2010; 10(3): 387-402.
  • Guihal B. Reperes techniques et pedagogiques: aborder l’acrogym. EPS Education Physique et Sport. 1996; 46(260): 48-49.
  • Girard S, Blais D. The Impact of a Physical Education Teacher’s Initiative on Grade 4 Students’ Motivation. Physical & Health Education Journal. 2019; 85(1): 1-7.
  • Musard M, Robin J, Nachon M, Gréhaigne J. La « composition sous influences » des curricula : un exemple en acrosport. Movement & Sport Sciences. 2008; 2(2): 61-67. https://doi.org/10.3917/sm.064.0061
  • Roure, C. (2019). Impact of digital technologies on students’ motivation in physical education within the guided discovery teaching style. Paper presented at the AIESEP International Conference, New York, NY. Retrieved from http://hdl.handle.net/20.500.12162/3317
  • Tarín S,  Marín D. La vivencia de igualdad desde el respeto por lo diferente. La acrogimnasia como excusa. Quaderns digitals: Revista de Nuevas Tecnologías y Sociedad. 2014; 79. http://www.quadernsdigitals.net/index.php?accionMenu=hemeroteca.DescargaArticuloIU.descarga&tipo=PDF&articulo_id=11389
  • Venetta M, López J, Panadero F. El acrosport en la escuela. Zaragoza: Inde, 2007.