Ce este fotosensibilitatea indusă de medicamente?

22 Octombrie, 2020
Se estimează că aproximativ 3000 de medicamente pot provoca reacții de fotosensibilitate. În ce constă această problemă? Care sunt simptomele? Citește acest articol pentru a descoperi tot ce trebuie să știi despre fotosensibilizarea pielii!

Fotosensibilitatea indusă de medicamente este destul de frecventă. De fapt, cercetătorii estimează că aproximativ 3000 de medicamente pot provoca acest efect. Poate apărea ca o reacție fototoxică sau ca o reacție fotoalergică.

Toate reacțiile fototoxice sau fotoalergice sunt reacții de fotosensibilitate, dar nu toate reacțiile de fotosensibilitate sunt fie fototoxice, fie fotoalergice. Toate acestea sunt reacții anormale care apar pe piele după expunerea la soare în timpul administrării anumitor medicamente.

În timpul verii, este deosebit de important să fii atent la acest tip de problemă. Din acest motiv, atât specialiștii în sănătate, cât și pacienții ar trebui să fie informați despre efectele secundare ale medicamentelor.

Ce este fotosensibilitatea indusă de medicamente?

Așa cum am menționat deja, această afecțiune este o reacție a pielii care apare atunci când razele soarelui interacționează cu anumiți compuși chimici din medicamentele administrate.

Acești compuși, care reacționează cu spectrul dintre lumina vizibilă și radiația ultravioletă, pot fi atât ingredientele active, cât și excipienții care fac parte din formulă.

Merită menționat faptul că reacțiile de fotosensibilizare reprezintă 8% din toate reacțiile adverse la medicamente, iar pigmentarea pielii se numără printre factorii de risc. Persoanele care au deja pigmentări ale pielii sunt supuse unui risc mai mare de reacții neplăcute la contactul cu lumina directă a soarelui.

Pe lângă persoanele care suferă de hiperpigmentare, și alte grupuri de populație sunt supuse riscului de fotosensibilizare. Printre acestea găsim următoarele:

  • Pacienți care sunt sub tratament cu AINS pentru durere cronică.
  • Pacienții cu cancer care sunt tratați prin chimioterapie.
  • Persoanele cu o boală psihiatrică tratate cu fenotiazine.
  • Pacienții cu tensiune arterială crescută care iau diuretice tiazidice ca tratament.
  • Persoanele în vârstă și pacienții cu un sistem imunitar slăbit.

Citește mai mult:

Cauzele hiperpigmentării pielii

Bărbat care ia medicamente
Fotosensibilitatea indusă de medicamente se manifestă prin simptome similare arsurilor solare.

Ce este o reacție fototoxică?

După cum am menționat anterior, o reacție fototoxică este un tip de reacție de fotosensibilitate indusă de medicamente. Spre deosebire de o reacție fotoalergică, așa cum vom vedea mai târziu, într-o reacție fototoxică sistemul imunitar nu joacă niciun rol.

Reacțiile fototoxice reprezintă 95% din toate reacțiile de fotosensibilitate induse de medicamente. Se pot dezvolta la câteva minute sau ore după administrarea medicamentului, iar principalele simptome sunt următoarele:

  • Eritem și edem
  • Bășici cu mâncărime
  • Simptome similare arsurilor solare severe

Aceste reacții sunt mai frecvente în cazul medicamentelor administrate oral și se dezvoltă deoarece acestea creează radicali liberi care interacționează cu oxigenul, rezultând substanțe chimice foarte reactive și dăunătoare celulelor.

Ce este o reacție fotoalergică?

Acesta este un alt tip de reacție de fotosensibilitate. În cazul acestui tip de reacție, așa cum am menționat mai sus, este implicat sistemul imunitar. Pentru a declanșa o reacție fotoalergică, razele UV trebuie să provoace o transformare chimică a medicamentului administrat.

Medicamentul este transformat într-o altă substanță chimică numită hapten, care interacționează cu proteinele pielii și, în cele din urmă, declanșează o reacție imună. Printre cele mai frecvente simptome, amintim inflamația eczematoasă în cazul administrării medicamentului pe cale orală sau erupția cutanată în cazul administrării locale.

Fată care are de-a face cu fotosensibilitatea indusă de medicamente
Sistemul imunitar este implicat în reacții fotoalergice. Leziunile sunt eczematoase.

Care sunt medicamentele care pot provoca reacții de fotosensibilizare?

Multe medicamente pot avea provoca acest tip de reacție. Prin urmare, trebuie să verifici întotdeauna prospectele medicamentelor pentru a afla dacă acestea sunt sau nu fotosensibilizante.

Mai jos, îți vom oferi o listă scurtă a unora dintre aceste medicamente. Desigur, există și altele. Așadar, ar trebui să te adresezi întotdeauna medicului sau farmacistului pentru a afla mai multe informații despre tratamentul pe care îl urmezi.

  • Antimicrobiene precum tetraciclinele, cefalosporinele sau medicamentele pentru tuberculoză
  • Medicamente cardiovasculare: tiazide, inhibitori ai ECA sau statine
  • Medicamente hipoglicemiante, care sunt substanțe ce reduc nivelul glucozei
  • AINS sau antiinflamatoare nesteroidiene
  • Retinoizi
  • Medicamente psihotrope
  • Agenți chimioterapeutici
  • Antihistaminice

Citește mai mult:

Efectele negative ale soarelui asupra pielii

Citirea prospectelor medicamentelor este esențială

Este esențial să fii informat cu privire la efectele secundare pe care le pot provoca medicamentele. Pentru a face acest lucru, poți citi prospectul și poți discuta cu medicul curant. Reacțiile de fotosensibilitate induse de medicamente sunt frecvente. Cunoașterea factorilor declanșatori este foarte importantă pentru a le preveni.
  • Marta Turu Pedrola, SEFAP, Medicamentos fotosensibilizantes, https://www.sefap.org/2019/07/11/medicamentos-fotosensibilizantes/
  • NATALIA VEREZ COTELO, COLEGIO OFICIAL DE FARMACEUTICOS DE PONTEVEDRA, REACCIONES DE FOTOSENSIBILIDAD, https://www.cofpo.org/tl_files/Docus/Bim_farma/064.pdf
  • Concepción Sierra Talamantes, Violeta Zaragoza Ninet,
    Altea Esteve Martinez, Begoña Fornés Pujalte, Federico Palomar Llatas, REACCIONES DE FOTOSENSIBILIDAD DE ORIGEN EXÓGENO:
    FOTOTOXIA Y FOTOALERGIA