Cele mai bune alimente pentru creșterea trombocitelor
 

Cele mai bune alimente pentru creșterea trombocitelor

Unele alimente, cum ar fi spanacul și sfecla, pot ajuta la creșterea trombocitelor. Înainte de a trece la schimbarea dietei, este indicat să consultați medicul.
Cele mai bune alimente pentru creșterea trombocitelor

Ultima actualizare: 04 Decembrie, 2021

Cele mai bune alimente pentru creșterea trombocitelor sunt de origine vegetală. Totuși, acest lucru nu înseamnă că nu este necesar să consumați alimente de origine animală pentru a vă îmbunătăți sănătatea și pentru a scurta perioada de recuperare.

Ideal ar fi să le includem într-o dietă echilibrată, pentru a oferi organismului tot ce are nevoie. Să vedem ce sunt trombocitele și care sunt cele mai frecvente probleme de sănătate asociate și alte aspecte conexe pentru a înțelege importanța unei alimentații corecte.

Trombocitele, celule esențiale

Trombocitele sunt celule mici care se formează în măduva osoasă și circulă în sânge. Potrivit unei publicații a Centrului Medical al Universității din Rochester, rolul lor este de a forma cheaguri pentru a vindeca rănile și pentru a preveni pierderea excesivă de sânge atunci când apar leziuni.

În interior, au mici saci numiți „granule”, care eliberează substanțe chimice ce atrag alte trombocite la locul leziunii pentru a forma ceea ce este cunoscut sub numele de „dop de trombocite”. Deci, se înțelege că trombocitele sunt celule care joacă un rol cheie în controlul sângerării. Prin urmare, existența lor este vitală pentru toți oamenii.

Când coboară prea jos până când sunt în afara intervalelor stabilite în mod normal, organismul emite câteva semnale importante care trec uneori neobservate. Printre cele mai frecvente: slăbiciune și oboseală, sângerări spontane din nas sau gingii, vânătăi, peteșii sau alte afecțiuni ale pielii asemănătoare dermatitei.

Dacă prezentați aceste simptome, mergeți la medic!

Care sunt cele mai frecvente tulburări legate de nivelul trombocitelor?

Când producția de trombocite este redusă sau crescută drastic sau când trombocitele nu acționează așa cum ar trebui, apar problemele de sănătate: tulburări ale trombocitelor. Conform Manualului Merck de Diagnostic și Terapie, în cadrul acestui grup se află următoarele:

  • Disfuncție trombocitară
  • Trombocitopenie (scăderea numărului de trombocite)
  • Trombocitemie esențială și trombocitoză reactivă (creștere anormală a numărului de trombocite)

Cu cât diagnosticul este stabilit mai rapid, cu atât mai bine, deoarece pacientul poate primi cel mai potrivit tratament și recomandări pentru a-și îmbunătăți starea de sănătate. Pentru a diagnostica o tulburare a trombocitelor, este nevoie doar de un test de sânge.

Cu toate acestea, medicul poate solicita și alte analize dacă este necesar. Tratamentul și controlul medical sunt esențiale. În plus, trebuie să ne îmbunătățim obiceiurile. În acest sens, alimentația ajunge să joace un rol cheie.

Cele mai bune alimente pentru creșterea trombocitelor

Pentru a crește numărul de trombocite din sânge, este esențial să avem o dietă echilibrată, care oferă organismului toți nutrienții de care are atât de mare nevoie. Nu trebuie să lipsească următoarele alimente, deoarece pe lângă faptul că sunt delicioase, sunt surse de diverse vitamine și minerale:

1. Dovleac

Primul pe lista celor mai bune alimente pentru creșterea trombocitelor este dovleacul. Acesta, pe lângă faptul că oferă aminoacizi și vitamine care sunt benefice pentru sănătate, este o sursă bună de fier.

Acest mineral, după cum arată cercetările publicate în Pediatric Hematology and Oncology, a fost util în creșterea numărului de trombocite la pacienții cu anemie. Așa că merită inclus în dietă. În plus, este o legumă delicioasă care poate fi savurată în diverse moduri, în funcție de preferințe: cu brânză, fără brânză, cu puțin morcov, pătrunjel, etc.

Semințe de dovleac pe lista de alimente pentru creșterea trombocitelor

 

2. Citrice

Printre cele mai bune alimente pentru creșterea trombocitelor se numără și fructele și, în special, citricele. Acest lucru se datorează faptului că oferă vitamina C, un nutrient esențial care crește numărul de trombocite.

Când sunt consumate în cantități moderate, în cadrul unei alimentații sănătoase, citricele se dovedesc a fi un bun supliment pentru sănătatea întregului organism. La nivel popular, se consideră că citricele promovează sănătatea sistemului imunitar, ceea ce ar putea duce la creșterea producției de anticorpi.

4. Suc de aloe vera

Aloe vera este o plantă care conține calciu, magneziu, fosfor, potasiu, zinc, sodiu, cupru, vitamina C și E și vitamine din complexul B, printre altele. În sfera populară, se consideră că sucul de aloe vera poate fi un aliat pentru a avea grijă de sănătatea cardiovasculară și pentru a promova producția de trombocite.

Atunci când îl consumați, este esențial să consultați mai întâi medicul. Acționați cu moderație, întrucât băutura are efect laxativ.

5. Spanac

Un alt aliment pentru creșterea trombocitelor este spanacul. De altfel, un articol al Asociației de Sprijin pentru Afecțiunile Trombocitelor afirmă că această plantă se remarcă prin aportul semnificativ de proteine și vitamina K, ce favorizează procesul de coagulare.

Acest lucru este esențial pentru organism, deoarece reduce riscul de sângerare excesivă. Spanacul poate fi consumat în multe feluri, inclusiv în salate de fructe, așa că nu există nicio scuză pentru a nu-l mânca măcar din când în când.

Frunze de spanac verde

6. Papaya

Extractul din frunze de Carica papaya face obiectul mai multor studii, existând ipoteza că acesta ar putea fi util în tratamentul tulburărilor de sângerare. Cu toate acestea, sunt necesare mai multe cercetări.

Deocamdată, ceea ce poate fi recomandat pacienților este să consume papaya în cadrul unei alimentații echilibrate. Ca și alte fructe, conține mai mulți nutrienți, iar componenta sa principală, papaina, are un efect pozitiv asupra sănătății generale.

7. Rădăcină de sfeclă

Sfeclă roșie

 

Sfecla se află pe lista celor mai bune alimente pentru creșterea trombocitelor. Conține antioxidanți, vitaminele A, C și K și minerale care ajută la prevenirea deteriorării vaselor de sânge și scăderea trombocitelor.

Datele anecdotice sugerează că aportul regulat de suc de sfeclă ar putea contribui la întărirea sistemului imunitar.

O dietă sănătoasă menține trombocitele la un nivel optim

Acestea sunt câteva dintre alimentele pentru creșterea trombocitelor pe care le puteți include în dietă în mod regulat. Combinați-le după cum doriți și încercați să consumați și alte alimente sănătoase.

Consumul unui singur aliment, băutură sau remediu natural nu va determina creșterea trombocitelor peste noapte. Trebuie să aveți o dietă echilibrată și să evitați să vă bazați pe un singur aliment. Desigur, respectați îndrumările medicului, menținând în același timp un stil de viață sănătos.

Dacă aveți dubii, cel mai bine este să întrebați medicul despre cantități și cele mai bune modalități de a consuma alimente, deoarece trebuie luate în considerare și alte obiceiuri de viață, medicamente și terapii complementare.

This might interest you...
Ce trebuie să faci în caz de sângerare nazală?
Doza de Sănătate
Citește pe Doza de Sănătate
Ce trebuie să faci în caz de sângerare nazală?

Dacă aveți o sângerare nazală, este important să acționați corespunzător. Ce trebuie să faceți în caz de sângerare nazală pentru a vă trata?



  • Bermejo, E. (2017). Plaquetas. Hematología. Vol 21 Nº extraordinario: 10-18. Fisiología de la hemostasia normal. [En línea] Disponible en: http://www.sah.org.ar/revista/numeros/vol21/extra/06-Vol%2021-extra.pdf.
  • Clinica Mayo. Trombocitopenia (recuento bajo de plaquetas). Abril 2022.
  • Domínguez-Fernández, R.N., Arzate-Vázquez, I., Chanona-Pérez, J. J., Welti-Chanes, J. S., Alvarado-González, J. S., Calderón-Domínguez, G., Garibay-Febles, V., Gutiérrez-López, G. F., EL GEL DE Aloe vera: estructura, composición química, procesamiento, actividad biológica e importancia en la industria farmacéutica y alimentaria. Revista Mexicana de Ingeniería Química [en linea] 2012, 11 (Sin mes) : [Fecha de consulta: 15 de enero de 2019] Disponible en:http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=62024415003 ISSN 1665-2738.
  • Kawamori Y, Katayama Y, et al. Role for vitamin D receptor in the neuronal control of hematopoietic stem cell niche. Blood. Diciembre 2010. 116 (25): 5528-35.
  • Medline Plus. Trombocitopenia. Biblioteca Nacional de Medicina de Estados Unidos. Febrero 2020.
  • Platelet Disorder Support Association. Diet and Lifestyle. Recuperado el 21 de abril de 2021. https://www.pdsa.org/treatments/complementary/food-as-a-cure.html.
  • Reports of Thrombocytopenia associated with complementary and alternative medicines, herbal remedies, nutritional supplements, foods and beverages. European Journal of Haematology. 2010. 84: 421-429.
  • Thomas, L. (2018). Cuenta del extracto de papaya y de plaqueta de la hoja de la papaya. News Medical Life Sciences. [En línea] Disponible en: https://www.news-medical.net/health/Papaya-Leaf-Extract-and-Platelet-Count-(Spanish).aspx
  • T. K. Lim. Edible Medicinal And Non-Medicinal Plants: Volume 4, Fruits, Springer Science & Business Media, 2012. Páginas 258/9.
  • University of Rochester Medical Center. What Are Platelets? Recuperado el 21 de abril de 2021. https://www.urmc.rochester.edu/encyclopedia/content.aspx?ContentTypeID=160&ContentID=36.