Lactate integrale sau lactate degresate?

28 August, 2020
Produsele lactate bogate în grăsimi, spre deosebire de cele cu conținut scăzut de grăsimi, sunt mai sănătoase decât ai putea crede. Nu te fac să crești în greutate și îți îmbunătățesc starea de sănătate.

Ani de zile, s-a spus faptul că produsele lactate cu conținut scăzut de grăsimi sunt mai bune, deoarece cele integrale fac ca oamenii să crească în greutate și provoacă boli cardiovasculare din cauza grăsimii din componența lor. Însă, tot mai multe studii resping acest mit. Așadar, apare întrebarea: ce ar trebui să consumăm, lactate integrale sau lactate degresate?

Lactate integrale sau lactate degresate?

Lactatele integrale au avut întotdeauna un renume prost din cauza:

  • Aportului caloric. Produsele din lapte cu conținut ridicat de grăsimi conțin mai multe calorii decât cele cu conținut scăzut de grăsimi, deoarece grăsimea este macronutrientul care furnizează cea mai multă energie. Este ușor să îndepărtezi grăsimea din produsele lactate. Așadar, pare logic ca, din moment ce conțin mai puține calorii, acestea să prezinte un risc mai mic de obezitate.
  • Grăsimilor saturate. Grăsimile saturate au fost întotdeauna cunoscute drept grăsimi „rele”, deoarece pot provoca boli precum diabetul și bolile cardiovasculare. Prin urmare, eliminarea lor din dietă ar fi un avantaj suplimentar.

Cu toate acestea, atunci când elimini complet grăsimile din dietă, renunți la multe dintre vitaminele solubile în grăsimi (A, D și E), precum și la cantități importante de minerale.

Mai multe tipuri de vitamine

Experții au efectuat numeroase studii pentru a vedea dacă produsele cu conținut ridicat de grăsimi îi fac pe oameni să se îngrașe sau le înrăutățesc starea generală de sănătate. În cele ce urmează, vom discuta despre diferite studii.

Îți recomandăm:

Rețetă de gogoși umplute cu dulceață de lapte

Greutatea și laptele

Un studiu publicat în The American Journal of Nutrition a observat diferențe de greutate între cei care au consumat produse cu conținut ridicat de grăsimi și cei care au consumat produse cu conținut scăzut de grăsimi. Grupul care a consumat produse cu grăsimi integrale avea un risc cu 8% mai mic de a fi supraponderal sau obez.

Acest studiu afirmă faptul că un aport ridicat de grăsimi din produsele lactate este asociat cu un risc mai mic de obezitate și boli cardiovasculare, iar un aport scăzut de grăsimi din produsele lactate a fost asociat cu un risc crescut de obezitate în zona mediană a corpului.

Sănătatea și produse lactate

Majoritatea studiilor nu au constatat diferențe între produsele cu conținut ridicat de grăsimi și cele cu conținut scăzut de grăsimi. De fapt, produsele lactate cu grăsimi integrale pot ameliora anumite boli, cum ar fi:

  • Diabetul de tip 2
  • Bolile cardiovasculare
  • Sindromul metabolic
  • Hipertensiunea
  • Cancerul colorectal

Copiii ar trebui să opteze pentru produse lactate cu conținut ridicat de grăsimi sau cu conținut scăzut de grăsimi?

Fată care bea lapte

Este important ca cei mici să consume lapte cu conținut ridicat de grăsimi, deoarece, așa cum am menționat mai sus, o cantitate semnificativă de vitamine și minerale este îndepărtată în cazul produselor lactate cu conținut scăzut de grăsimi. Într-un studiu realizat pe 2745 de copii, experții au observat că aportul de lapte integral a fost asociat cu concentrații mai mari de vitamina D în sânge și un indice de masă corporală mai mic.

Trebuie să menționăm faptul că aceste produse lactate nu ar trebui să conțină zahăr adăugat. Din păcate, multe produse lactate pentru copii conțin mult zahăr și conservanți, care sunt foarte periculoși pentru sănătate.

Citește mai mult:

Laptele integral sau cel degresat: care este mai bun?

Concluzie

În general, fiecare caz trebuie personalizat, deoarece produsele lactate nu sunt principala cauză a supraponderalității sau a obezității. Dacă organismului tău îi este greu să digere produse lactate cu grăsimi integrale, poți opta pentru produse lactate cu conținut scăzut de grăsimi. De asemenea, acest lucru este valabil și dacă bei mai multe pahare de lapte pe zi.

Însă, dacă trebuie să urmezi o dietă cu conținut scăzut de grăsimi dintr-un anumit motiv, alege produse lactate degresate. De asemenea, alege aceste produse dacă urmează să faci exerciții fizice.

În cele din urmă, trebuie să ții cont de câteva concepte cheie:

  • Nu toate grăsimile sunt „rele”; trebuie doar să cunoști originea lor. După cum ai văzut, grăsimile saturate din lapte nu contribuie la apariția obezității sau a bolilor cardiovasculare.
  • Deoarece produsele lactate integrale conțin grăsimi, acestea induc sațietatea, ceea ce te poate face să mănânci mai puțin pe tot parcursul zilei.
  • Produsele din lapte cu conținut scăzut de grăsimi tind să fie lipsite de gust și, tocmai din acest motiv, oamenii le adaugă zahăr și cereale rafinate. Cu alte cuvinte, elimină grăsimea pentru a încorpora alte componente care sunt mult mai dăunătoare sănătății.
  • Rautiainen, S., Wang, L., Lee, I. M., Manson, J. E., Buring, J. E., & Sesso, H. D. (2016). Dairy consumption in association with weight change and risk of becoming overweight or obese in middle-aged and older women: a prospective cohort study. The American journal of clinical nutrition103(4), 979-988.
  • Kratz, M., Baars, T., & Guyenet, S. (2013). The relationship between high-fat dairy consumption and obesity, cardiovascular, and metabolic disease. European journal of nutrition52(1), 1-24.
  • Yu, E., & Hu, F. B. (2018). Dairy products, dairy fatty acids, and the prevention of cardiometabolic disease: a review of recent evidence. Current atherosclerosis reports20(5), 24.
  • Vanderhout, S. M., Birken, C. S., Parkin, P. C., Lebovic, G., Chen, Y., O’Connor, D. L., … & TARGet Kids! Collaboration. (2016). Relation between milk-fat percentage, vitamin D, and BMI z score in early childhood. The American journal of clinical nutrition104(6), 1657-1664.