8 alimente esențiale pentru un vagin sănătos

· 7 aprilie 2017
Deși igiena este un aspect fundamental, și consumul anumitor alimente benefice te ajută să îți menții vaginul sănătos și să combați infecțiile.

Pentru a avea un vagin sănătos, nu este suficient să menții o igienă intimă adecvată. Există numeroși factori pe care trebuie să îi iei în considerare pentru a îngriji adecvat această regiune atât de sensibilă.

Dacă nu îți protejezi vaginul, riști să dezvolți erupții cutanate sau infecții urinare. Pentru a evita aceste probleme incomode, în articolul de azi te invităm să descoperi câteva alimente pe care trebuie să le consumi pentru a avea un vagin sănătos. 

Cele mai bune alimente pentru un vagin sănătos

1. Iaurtul natural și alte alimente bogate în probiotice

Sănătatea vaginală este imposibilă în absența unor bacterii benefice numite lactobacili. Rolul acestor microorganisme este să mențină un pH adecvat la nivelul vaginului.

Putem obține lactobacili consumând iaurt și alimente asemănătoare. Deși majoritatea dintre noi asociem iaurtul cu sănătatea intestinelor, acest produs este esențial și pentru un vagin sănătos.

Antibioticele, menopauza, pastilele anticoncepționale și terapiile hormonale măresc riscul de a dezvolta o infecție fungică. Varza murată, tempeh și anumite alimente fermentate te pot ajuta să combați aceste infecții.

Citește și: 

Cum să-ți menții vaginul sănătos

2. Sucul de merișoare

Suc de merișoare pentru un vagin sănătos

Cu siguranță ai mai auzit de beneficiile incredibile ale sucului de merișoare. Această băutură este utilă pentru a combate infecțiile tractului urinar, beneficiu datorat conținutului său de compuși ce elimină bacteriile nocive care se lipesc de pereții vezicii urinare.

Singurul dezavantaj al sucului de merișoare este conținutul său semnificativ de zaharuri. Pentru a evita probleme ca hiperglicemia (în special dacă suferi de diabet), ține seama de următoarele indicații:

  • Nu consuma mai mult de o jumătate de pahar de suc de merișoare pe zi.
  • Optează doar pentru sucuri 100% naturale și sărace în calorii.
  • Amestecă sucul de merișoare cu apă sau include-l în smoothie-uri împreună cu diverse legume.

3. Peștele

Dacă durerile menstruale te copleșesc, nu ezita să consumi mai mult pește. Acest simptom este consecința eliberării unui compus inflamator numit prostaglandină, ce permite mușchilor uterini să se contracte.

Acizii grași omega-3 din componența peștilor precum somonul sau tonul au proprietăți antiinflamatoare ce pot ameliora durerile menstruale.

4. Alimentele pe bază de soia

Uscăciunea vaginală este cauzată de un nivel scăzut de estrogen, hormon al cărui rol este menținerea elasticității și lubrifierea acestui organ.

Nașterea, menopauza, alăptatul și anumite medicamente împotriva răcelilor și a alergiilor pot cauza o scădere semnificativă a nivelului de estrogen, uscând vaginul și cauzând disconfort.

Ca să previi aceste probleme, încearcă să îți mărești consumul de alimente pe bază de soia ca:

  • Boabele de soia organice
  • Tofu
  • Tempeh

Aceste alimente conțin compuși care imită estrogenul, precum flavonoidele vegetale și fitoestrogenul nesteroidic.

5. Merele

Consumă mere pentru a avea un vagin sănătos

Deși pare greu de crezut, merele reprezintă alimentul ideal dacă vrei să te simți bine atunci când faci sex. Un studiu publicat în Arhivele de ginecologie și obstetrică (Archives of Gynecology and Obstetrics) susține că femeile care obișnuiesc să consume un măr pe zi prezintă un nivel mai ridicat de lubrifiere vaginală.

Acest beneficiu te va ajuta să ai partide de sex mult mai simple și satisfăcătoare. Merele conțin un compus ce imită estradiolul, un hormon sexual feminin. În plus, acest fruct conține polifenoli ce stimulează fluxul sanguin de la nivelul țesuturilor vaginale, facilitând orgasmul.

6. Apa

Apa este o băutură esențială pe care trebuie să o bem în fiecare zi. Aceasta prezintă numeroase beneficii pentru organism. Printre altele, apa este esențială pentru un vagin sănătos, deoarece menține membranele acestui organ în stare optimă.

Pentru ca vaginul să funcționeze corect, membranele sale trebuie să fie bine hidratate. Cea mai simplă modalitate de a satisface această nevoie este să bem apă în fiecare zi. Un alt avantaj al acestei băuturi este faptul că lubrifiază vaginul în mod natural și reduce prezența mirosurilor neplăcute.

Te sfătuim să citești și:

5 cauze ale mâncărimilor vaginale

7. Cartofii dulci

Fiind o alternativă bună pentru cartofii obișnuiți, cartofii dulci (ignamele) sunt benefici pentru un vagin sănătos. Acest aliment este bogat în vitamina A, ce fortifică pereții uterini și stimulează producția hormonilor, asigurând astfel un nivel ridicat de energie.

8. Ceaiul verde

Ceaiul verde te ajută să ai un vagin sănătos

Mai sus ți-am prezentat beneficiile sucului de merișoare, dar multe femei preferă variante mai puțin dulci. Dacă și tu te numeri printre ele, încearcă să bei ceai verde.

Această băutură este un aliat excelent împotriva infecțiilor urinare. De fapt, indiferent ce fel de infecție te deranjează, ceaiul verde îți va fi de mare ajutor. Acesta poate chiar să prevină declanșarea infecțiilor.

O igienă intimă corectă nu este suficientă pentru a avea un vagin sănătos

Poate ai impresia că știi deja tot ceea ce trebuie să știi despre vaginul tău, dar vei fi surprinsă de cât de frecvent tindem să ignorăm diverse aspecte importante. Pe lângă vizitele periodice la ginecolog și menținerea unei igiene intime adecvate, nici dieta nu trebuie neglijată.

După cum bine vezi, cele opt alimente și băuturi pe care le-am prezentat mai sus se numără printre cele ce ar trebui incluse în orice dietă echilibrată. Dacă încă nu le consumi, a venit momentul să începi!

  • Tachedjian, G., Aldunate, M., Bradshaw, C. S., & Cone, R. A. (2017). The role of lactic acid production by probiotic Lactobacillus species in vaginal health. Research in Microbiology. https://doi.org/10.1016/j.resmic.2017.04.001
  • Mattei, P. (2016). Vagina. In Fundamentals of Pediatric Surgery, Second Edition. https://doi.org/10.1007/978-3-319-27443-0_95
  • Nappi, R. E., & Kokot-Kierepa, M. (2012). Vaginal Health: Insights, Views & Attitudes (VIVA) – results from an international survey. Climacteric : The Journal of the International Menopause Society. https://doi.org/10.3109/13697137.2011.647840